Zmiany dla kierowców w 2023 roku - Trends Magazines

Zmiany dla kierowców w 2023 roku

fot. istock.com

Za nami trudny rok. Wzrosty cen, wyższe mandaty, niekorzystne zmiany przepisów spowodowały, że żegnamy rok 2022 z ulgą. Ale niestety nie mamy dobrych informacji – 2023 nie zapowiada się lepiej. Oto zmiany dla kierowców w nadchodzącym 2023 roku. 

Wraca 23% VAT na paliwa

Już 1 stycznia na pylonach zobaczymy wyższe ceny paliw. Jest to spowodowane końcem okresu ochronnego na wysokie ceny paliw. Przypomnijmy, że obecnie obowiązuje 8-procentowy VAT na paliwa, a w Nowy Rok zostanie przywrócona poprzednia wartość, co oznacza, że wzrosną ceny paliw. Analitycy szacują, że nie będą to skokowe wzrosty, mają sięgać kilkunastu-, kilkudziesięciu groszy na litrze paliwa. 

Kary za przerwy w OC

Warto pilnować okresów ubezpieczeniowych. Za spóźnienie się z opłaceniem nowej polisy będą grozić surowe kary. Za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC właściciel auta osobowego zapłaci od 1 stycznia 2023 do 30 czerwca 2023 r.:

  • Do 3 dni – 1350 zł
  • Od 4 do 14 dni – 3380 zł
  • Powyżej 14 dni – 6770 zł

Od 1 lipca 2023 r. kara za przerwę w ubezpieczeniu OC wyniesie:

  • Do 3 dni – 1380 zł
  • Od 4 do 14 dni – 3450 zł
  • Powyżej 14 dni – 6900 zł

Zmiany w okresowych przeglądach technicznych

Do gruntownych zmian w przeglądach technicznych podchodzono już wielokrotnie. Co więcej, zmiany o których mowa też są jeszcze w fazie projektowej, więc nie jest pewne, że w przyszłości wejdą w życie. Z pewnością możemy spodziewać się zaostrzenia kontroli nad diagnostami. Ma być m.in. wprowadzony obowiązek dokumentowania fotograficznego badań technicznych i przechowywania tej dokumentacji w stacji kontroli pojazdów przez okres 5 lat od dnia przeprowadzenia badania. Diagności także domagają się wzrostu cen za przeglądy, których stawki nie zmieniły się od 2004 roku. Nie jest pewne, czy kolejne obowiązki wobec niezmienionych stawek jednak nie doprowadzą do zamykania stacji.

Wyższe ceny za egzaminy na prawo jazdy

Trwają prace nad zmianą zasad funkcjonowania Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Plany zakładają, że WORDy przejdą pod kontrolę samorządów. Dodatkowo w przygotowywanych przepisach przewidziano też wzrost opłat za egzaminy o kilkadziesiąt złotych.

W 2023 roku egzaminy mają kosztować:

  • 200 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem (teraz opłaty wahają się od 140 do 170 zł)
  • 250 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E (teraz opłaty wahają się od 200 do 245 zł)
  • opłata za egzamin teoretyczny ma wzrosnąć z 30 do 50 zł

Konfiskata samochodu za jazdę „na podwójnym gazie”

Przepisy uchwalone w 2022 r. (auto lub jego równowartość mają m.in. tracić kierowcy, mający co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi lub sprawcy wypadków przy zawartości co najmniej 0,5 promila) w części dotyczącej konfiskaty aut wejdą w życie prawdopodobnie dopiero pod koniec 2023 r. – po roku od dnia ogłoszenia ustawy.

Słyszeliście o innych nowościach, które spotkają kierowców w 2023 roku? Dajcie znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Używane BMW serii 8 E31. Zalety, wady i typowe usterki

Używane BMW serii 8 jest przykładem perfekcyjnego połączenia mocnych silników i wyszukanej techniki ze świetną linią nadwozia i wysokim komfortem jazdy. Czasu na zakup dobrego egzemplarza jest jednak coraz mniej. W historii BMW nie brakowało coupé z wyższej półki. W latach 1962–1965 koncern oferował model 3200 CS. Jego następcą było kultowe E9 (1968–1975), po którym…

Niebezpieczny wypadek policyjnego BMW. Jest nagranie

Policjanci z grupy Speed znów rozbili nieoznakowane BMW 330i. Wypadek był na tyle groźny, że radiowóz prawdopodobnie nie trafi już ponownie do służby.  W szeregach policyjnej grupy Speed służą głownie samochody BMW 330i xDrive, choć niedługo ma się to zmienić, bo będą kupowane nowe auta. W policyjnych BMW funkcjonariusze mają do dyspozycji 252 KM, krzesane…