W Polsce jeżdżą najstarsze auta w całej UE. Nas to nie dziwi - Trends Magazines

W Polsce jeżdżą najstarsze auta w całej UE. Nas to nie dziwi

Tuning-VW-Passat-B5FL-Variant-1.9-TDI-widok z boku

Z danych Eurostatu wynika, że 41% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. To unijny rekord. Mamy także najwięcej samochodów w przeliczeniu na mieszkańców. Dlaczego auta w Polsce są tak stare? Bo nowe są drogie. Po prostu. 

Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów – wynika z danych Eurostatu. W 2021 roku w Polsce było najwięcej zarejestrowanych aut osobowych w całej Unii Europejskiej (687) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. To nie jedyny nasz motoryzacyjny rekord. Mamy także najstarsze auta w całej UE. Aż 41% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. W najbliższych latach powinno przybywać nowszych i bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych, choć – pod względem elektromobilności – nasz kraj aktualnie jest jednym z najgorszych w Europie. 

Ile jest samochodów w Europie?

W 2021 r. na terytorium Unii Europejskiej było zarejestrowanych 253,3 mln samochodów osobowych. Najwięcej w Niemczech (48,5 mln), Włoszech (39,8 mln) i Francji (38,7 mln). Polska pod tym względem zajęła czwarte miejsce (25,8 mln) i nieznacznie wyprzedziła Hiszpanię (24,9 mln) – wynika z danych Eurostatu.  

Jednak nieco lepszym wskaźnikiem może być liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W 2021 r. Polska była pod tym względem liderem w Unii Europejskiej z wynikiem 687/1000. Na podium znalazły się jeszcze Luksemburg (681/1000) i Włochy (675/1000). Z kolei ostatnie miejsce w zestawieniu zajęła Rumunia (400/1000), nieznacznie wyprzedzając Łotwę (404/1000) i Bułgarię (414/1000).  

Auta w Polsce mają ponad 20 lat

Jednocześnie na polskich drogach dominują wiekowe auta. W 2021 r. Polska miała najwyższy odsetek w Unii Europejskiej zarejestrowanych samochodów osobowych powyżej 20 lat (41,3%). Na podium znalazły się jeszcze Estonia (33,2%) i Finlandia (29,1%). Natomiast najmniej dwudziestoletnich pojazdów można spotkać na drogach Luksemburga (5,2%), Danii (5,3%) i Holandii (7%).  

Ponadto w 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych 37,1% samochodów osobowych w wieku 10-20 lat, 10,5% w przedziale 5-10 lat, 6,2% od 2 do 5 lat oraz 4,9% do 2 lat. Z kolei w Unii Europejskiej najwięcej nowych aut do 2 lat jest w Luksemburgu (19,1%), Niemczech (17,8%) i Szwecji (17,8%).  

Dlaczego nad Wisłą dominują starsze samochody? Naszym zdaniem wynika to z cen nowych pojazdów. Nowe modele drożeją (nierzadko 20-30%) i dziś 200 tys. zł za Golfa, czy BMW Serii 1 nikogo nie dziwi.

Ponadto, wiele osób uznaje ostatnie w miarę niezawodne auta za te wyprodukowane do 2015 roku, gdy weszła w życie norma spalin Euro 6, która diametralnie skróciła żywotność wielu jednostek napędowych. Jeszcze do niedawna przebiegi 200-300 tys. km nie stanowiły większego problemu, szczególnie w autach z silnikami diesla, które były bardzo chętnie sprowadzane zza granicy. 

Obecnie cena części zamiennych do nowszych aut jest bardzo wysoka, dlatego czasami bardziej opłaca się naprawić starsze auto niż wymienić na nowsze, które swoją drogą częściej trzeba naprawiać. Czasy, gdy nawet sportowe BMW M5 pokonywało ogromne przebiegi minęły, ale na rynku wciąż można znaleźć nowsze konstrukcje, które posłużą jeszcze długo.

Co o tym sądzicie? Dajcie znać w komentarzach!

Źródło: rankomat.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Samochody Królowej Elżbiety II

Śmierć Królowej Elżbiety II to w mediach jeden z najgorętszych tematów. Poruszone zostały chyba wszystkie wątki z życia monarchini, a my przyglądamy się tym motoryzacyjnym. Oto samochody Królowej Elżbiety II. Królowa była posiadaczką ogromnego majątku, szacowanego na ponad 15 mld funtów. W jego skład wchodzą oczywiście też samochody, niektóre bardzo ciekawe. Najstarszy z nich ma…

Porsche Taycan Turbo GT 5

Porsche Taycan Turbo GT to najmocniejsze Porsche w historii. Te liczby to prawdziwy kosmos

Można kręcić nosem, że najmocniejszy samochód, jaki kiedykolwiek opuścił drzwi fabryki Zuffenhausen to elektryk. Ale takie mamy czasy, że auta na prąd będą wchodzić coraz bardziej na arenę motoryzacyjną, także tą wzbudzającą emocje. A za kierownicą Porsche Taycan Turbo GT ich z pewnością nie zabraknie.  Auto powstanie w dwóch wersjach Ten najmocniejszy w historii model…