Używane BMW serii 2 Gran Coupé F44 - czy warto? - Trends Magazines

Używane BMW serii 2 Gran Coupé F44 – czy warto?

Kto lubi kompaktowe auta z charakterem, na pewno nie przejdzie obojętnie obok produkowanego od 2019 roku BMW serii 2 Gran Coupé. Sprawdzamy, czy warto kupić używane BMW serii 2 Gran Coupé F44.

W świecie BMW dopisek Gran Coupé za nazwą modelu znaczy dużo. Sygnalizuje, że mamy do czynienia z pochyloną linią dachu, drzwiami bez ramek na szyby oraz zawieszeniem zapewniającym dobre właściwości jezdne. Udało się je uzyskać mimo diametralnej zmiany koncepcji układu napędowego. Model F44 ma wspólną architekturę z nową serią 1, z którą dzieli pas przedni. Oznacza to, że Gran Coupé zostało zbudowane na platformie UKL2, ma poprzecznie ustawione silniki i moment obrotowy domyślne przekazywany na przednie koła. O trakcję walczy system ARB, czyli debiutująca w elektrycznym BMW i3s ewolucja klasycznej kontroli trakcji, której centrum sterowania znajduje się w elektronice silnika, a nie układzie stabilizacji toru jazdy, co pozwala na sprawniejsze korekty mocy po zerwaniu przyczepności. Jeżeli chcemy poczuć odrobinę emocji w stylu starych dobrych BMW, wystarczy na dynamicznie pokonywanym zakręcie szybko zdjąć nogę z gazu – wywoła to wyczuwalną, ale wciąż pozostającą pod kontrolą nadsterowność.

Używane BMW serii 2 Gran Coupé (F44) – Napęd

Mocniejsze i droższe wersje dodatkowo odpychają się tylną osią dołączaną za pomocą sprzęgła wielopłytkowego, które na tył może wysłać do 50 proc. mocy. Nie należy tego bynajmniej rozpatrywać w kategorii wady. Inżynierowie BMW na tyle dobrze dostroili układ jezdny, że nawet wersja z napędem na przednią oś bardzo chętnie wchodzi w zakręty i nie pozwala sobie na podsterowność. Topowe M235i poza napędem xDrive ma zamontowaną w skrzyni biegów blokadę mechanizmu różnicowego Torsen. Dzięki niej auto ma wzorową trakcję przy ostrych startach z miejsca, a po dociśnięciu gazu na szybko pokonywanym zakręcie potrafi zacieśniać tor jazdy. Całość daje się łatwo kontrolować dzięki bezpośredniemu, precyzyjnemu i wystarczająco komunikatywnemu układowi kierowniczemu. Sprężyste zawieszenie skutecznie wybiera nierówności, choć oczywiście koła o większej średnicy, szczególnie w zestawieniu z M-pakietem, przekażą informacje o stanie nawierzchni.

Używane BMW serii 2 Gran Coupé (F44) – Stylistyka

Dwójka Gran Coupé pozostała tradycyjnym BMW w szeroko rozumianym tego słowa znaczeniu także z powodu bardzo dużych możliwości konfiguracji. Kto nie chce samodzielnie dobierać opcji, może zdać się na gotowe linie modelowe. Do wyboru są Advantage, Luxury Line, Sport Line, M Sport oraz M Performance, zarezerwowana dla topowego M235i. Wszystkie odmiany mają ergonomiczny i dobrze wykończony kokpit. W pierwszym rzędzie nie brakuje miejsca dla pasażerów. Dla pasażerów tylnej kanapy miejsca na stopy i kolana jest zaskakująco dużo. Na opadającą linię dachu będą narzekały osoby o wzroście przekraczającym 1,8 m.

W przypadku BMW serii 2 Gran Coupé nie sposób pominąć designu nadwozia, który jest, oględnie mówiąc, dyskusyjny. Z drugiej strony, warto jednak wstrzymać się ze skrajnie krytycznymi emocjami. Przypomnijmy, że modele zaprojektowane przez Chrisa Bangle’a także budziły wiele negatywnych emocji, ale po prawie dwóch dekadach od premiery wciąż wyglądają nowocześnie. Dopiero za parę lat dowiemy się, czy BMW F44 wytrzyma próbę czasu.

Używane BMW serii 2 Gran Coupé (F44) – Silniki

Źródłem mocy są cztery silniki. Można zdecydować się na benzynowe 1.5 R3 (136/140 KM) i 2.0 R4 (178/306 KM) lub diesle 1.5 R3 (116 KM) i 2.0 R4 (150/190 KM). Warto przy tym pamiętać, że są to modularne jednostki – odmiana 1.5 powstawała po odjęciu jednego cylindra od 2.0. Każdy wariant ma plusy i minusy. Zwarte silniki 1.5 R3 nie obciążają przedniej osi niepotrzebnymi kilogramami i bardzo chętnie wkręcają się na obroty, ale zwłaszcza przy gaszeniu i odpalaniu potrafią wibrować. Bardziej kulturalne motory 2.0 R4 zapewniają wyraźnie lepsze osiągi, jednak palą więcej, a do tego będą droższe. Warto przy tym pokreślić, że wszystkie odmiany silnikowe zapewniają wystarczające osiągi. Nawet 116-konne 216d seryjnie łączone z dwusprzęgłową skrzynią przyspiesza do 100 km/h w 10,2 s, a rozpędza się do 200 km/h.

BMW-seria-2-Gran-Coupe-220d-xDrive-silnik

Na co uważać przy zakupie używanego BMW serii 2 Gran Coupé (F44)

Na razie liczba doniesień na temat awarii BMW serii 2 Gran Coupé jest znikoma. W Internecie najczęściej pojawiają się sygnały na temat samoistnego restartowania się systemu iDrive. Kwestię czasami rozwiązuje aktualizacja oprogramowania. Z punktu widzenia osoby zainteresowanej zakupem tego samochodu najgorsze w skutkach może być kupienie auta naprawionego po poważnym wypadku niezgodnie z technologią BMW. Pokusa jest znaczna – to nowy samochód, więc nieuczciwy sprzedający ma sporą szansę satysfakcjonujący zysk.

Ceny używanego BMW serii 2 Gran Coupé (F44)

W przypadku używanego BMW serii 2 Gran Coupé można liczyć na w miarę rozsądne ceny. Oczywiście nie zamierzamy nikogo przekonywać, że dwójkę Gran Coupé można kupić tanio. Za samochody dostępne w programie BMW Premium Selection trzeba zapłacić przynajmniej 135 tys. zł. Alternatywą jest finansowanie BMW Comfort Lease z miesięczną ratą w wysokości ok. 1800 zł. W zamian otrzymamy roczny samochód z udokumentowanym przebiegiem kilkunastu tysięcy kilometrów. Trudno więc mówić o jego istotnym zużyciu. Co równie istotne, samochody dostępne w ramach BMW Premium Selection są objęte 24-miesięczną gwarancją, a sprzedający ręczą, że przynajmniej przez sześć miesięcy lub 10 tys. km nie będzie konieczna jakakolwiek obsługa serwisowa. W realiach polskiego rynku wtórnego niebagatelne są sprawdzone i potwierdzone certyfikatem historia i przebieg pojazdu oferowanego w ramach BMW Premium Selection.

BMW serii 2 Gran Coupé budzi emocje. Owszem, wygląda specyficznie, ale broni się bardzo dobrym prowadzeniem i praktycznością – większą niż w klasycznej serii 2 Coupé. W tym przypadku tak naprawdę mamy bowiem do czynienia z sedanem ze sportowym zacięciem.

Szymon Łukasik

Fot. archiwum

BMW serii 2 Gran Coupé (F44) – Dane techniczne

Wersje silnikowe Benzynowe: 218i (1.5 R3: 136 KM, 220 Nm; 140 KM, 220 Nm), 220i (2.0 R4: 178 KM, 280 Nm), M235i (2.0 R4: 306 KM, 450 Nm)

Diesle: 216d (1.5 R3: 116 KM, 270 Nm), 218d (2.0 R4: 150 KM, 350 Nm), 220d (2.0 R4: 190 KM, 400 Nm)

Napęd na przednią oś lub xDrive
Skrzynia biegów 6-stopniowa ręczna, 7-stopniowa dwusprzęgłowa, 8-stopniowa automatyczna
Długość/ szerokość/ wysokość 4526/ 1800/ 1420 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Pojemność zbiornika paliwa 42–50 l
Pojemność bagażnika 430 l
Masa własna 1425–1645 kg

 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Golf Mk1 TT

VW Golf Mk1 TT – zaczęło się od Pinteresta

Kupując auto jedni mają już gotowy plan jego modyfikacji. Inni do zmian podchodzą na luzie i pozwalają sobie na planowanie w trakcie prac. Adam, właściciel prezentowanego auta, postąpił jeszcze inaczej. Oto VW Golf Mk1 TT Adama. Widoczny na zdjęciach samochód wyprodukowano w 1979 roku. Wiadomo, że kiedyś należał do niemieckiej poczty. Adam kupił go trzy lata…

Niemcy nie chcą elektryfikacji, BMW nawet bardzo

BMW już wielokrotnie dawało do zrozumienia, że prędko nie zrezygnuje z rozwoju silników spalinowych. Te jednak będą trafiały głównie do dużych i drogich modeli marki. Coraz częściej pojawiają się głosy sprzeciwu na temat decyzji UE o zakazie sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi po 2035 roku. Rząd w Berlinie mówi, że czeka na kompromisową propozycję…