ŠKODA SUPERB ma 85 lat - HISTORIA - Trends Magazines

ŠKODA SUPERB ma 85 lat – HISTORIA

85 lat temu ŠKODA po raz pierwszy zaprezentowała model SUPERB. Produkcja pierwszej generacji ŠKODY SUPERB trwała aż do 1949 roku. W 2001 roku wprowadzono nowożytną wersję tego modelu. Dziś trzecia generacja flagowej limuzyny z Mlada Boleslav odnosi kolejne sukcesy.
Nazwa „SUPERB” pochodzi od łacińskiego słowa „superbus”, które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Po raz pierwszy została zaprezentowana 22 października 1934 roku, aby podkreślić charakter nowego sedana Š 640. W styczniu 1935 roku wprowadzono pierwszą wersję modelu o wymiarach 5,5 m długości, 1,70 m szerokości i 1,66 m wysokości w kolorze czerwonym.
Seryjna produkcja ŠKODY SUPERB rozpoczęła się w marcu 1935 roku. Topowy model wyposażono w sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55KM). Oprócz standardowego wyposażenia,  jako opcja dostępne było radio samochodowe i półki z drewna różanego umiejscowione za przednimi fotelami.
Niemal każdego roku firma wprowadzała kolejne innowacje do flagowego modelu: mocniejsze silniki i nowoczesne elementy wyposażenia. Po wyprodukowaniu około 600 pojazdów z zaworami SV, ŠKODA wprowadziła w 1938 r. wersję SUPERB OHV z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 59 kW (80 KM) i pojemności skokowej 3 137 cm3. Na krótko przed wstrzymaniem produkcji w 1940 r., spowodowanej wybuchem wojny, wyprodukowano niewielką serię SUPERB 4000 z silnikami V8. W 1946 r., przed wieloletnią przerwą w produkcji modelu, ŠKODA ponownie wprowadziła zmodernizowaną wersję z sześciocylindrowymi silnikami.
W 2001 roku ŠKODA SUPERB powróciła do oferty marki. Po wyprodukowaniu 135 068 pojazdów w 2008 roku, ŠKODA wprowadziła drugą generację flagowego modelu. Do momentu wyprodukowania trzeciej generacji modelu SUPERB w 2015 roku, z linii produkcyjnej w fabryce w Kvasinach zjechało 404 756 egzemplarzy pojazdu w wersji sedan i 217 734 w wersji combi.
W 2019 roku ŠKODA zaprezentowała odświeżoną wersję flagowej limuzyny. Po raz pierwszy w seryjnym modelu marki zastosowano reflektory Full LED Matrix oraz aktywny tempomat ADAPTIVE CRUISE CONTROL najnowszej generacji, z wyprzedzeniem wykrywający ograniczenia prędkości oraz zakręty na drogach i dostosowujący do nich prędkość auta. Design został wzbogacony m.in. o jeszcze bardziej wyrazisty front i ozdobną listwę pomiędzy tylnymi światłami LED. Długość zmodernizowanej wersji zwiększyła się do 4869 mm w wersji hatchback oraz do 4862 mm w wersji COMBI.


Zamów prenumeratę

Na początku 2020 roku w ofercie ŠKODY pojawi się pierwszy w historii marki model z napędem hybrydowym typu plug-in: SUPERB IV. Auto wyposażone w silnik benzynowy 1.4 TSI i silnik elektryczny zapewni łączną moc 160 kW (218 KM). W samochodzie wykorzystano akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh, co pozwoli na pokonanie do 56 km przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną. W połączeniu z silnikiem benzynowym nowy SUPERB iV może przejechać do 930 km. ŠKODA SUPERB iV będzie dostępna dla wersji wyposażenia Ambition i Style, a także dla wersji SPORTLINE i LAURIN&KLEMENT.
źródło: https://www.skoda-auto.pl

Podobne

Najrzadsze BMW M3 E46 na sprzedaż

Myślicie, że to odmiana CSL była najrzadsza? Nic z tych rzeczy. Na sprzedaż trafia biały kruk - BMW M3 E46 GTR.  To biały kruk - dosłownie i w przenośni - bowiem auto jest białe i wyjątkowo rzadko spotykane - wyprodukowanych było ok. 10 egzemplarzy. BMW M3 GTR powstało jako przeciwnik dla Porsche w wyścigach American…

Tuning VW Jetta auto do frontu

Lekko podrasowana Jetta „Pussy Wagon” budząca emocje

Ten sedan Volkswagena nigdy nie był popularny wśród miłośników modyfikacji. Być może wpływ na to miał zbyt klasyczny design, familijny charakter i bliskość techniczna z Golfem, który jest najchętniej modyfikowany przez zapalonych tunerów. Niemniej bliższy kontakt z każdą odmienioną nieco Jettą budzi pozytywne emocje, dlatego przedstawiamy auto Krystiana, które wyjechało z fabryki w 2005 jako…