Oletha Coupe - bierz moje pieniądze i daj to auto! - Trends Magazines

Oletha Coupe – bierz moje pieniądze i daj to auto!

Jeśli myśleliście, że BMW Z8 to piękny samochód to powinniście zobaczyć Olethę Coupe. To świetny projekt stworzony przez Smit Vehicle Engineering i co ciekawe, ma niewiele wspólnego z BMW Z8.

Oletha Coupe wygląda jak niespełniony sen Henrika Fiskera, który śnił o modelu Z8 bez otwieranego dachu. I faktycznie, tak mogłaby wyglądać produkcyjna wersja Z8 Coupe, o ile by powstała. Oletha Coupe to jednak zgoła inny projekt.

Oletha Coupe i BMW Z8 – co mają wspólnego?

Można by powiedzieć, że Oletha Coupe to w bardzo dużym skrócie BMW Z8 w zamkniętym nadwoziu. Ale oprócz ogólnego, wizualnego podobieństwa do kultowego roadstera, nic ich nie łączy. Podstawą do stworzenia Olethy Coupe było… BMW Z4 E85. Możemy jedynie zakładać, że chodziło o koszty – ceny oryginalnych Z8 zaczynają się od 155 tysięcy euro (dane z mobile.de). Nie oszczędzano z kolei na materiałach – do budowy Olethy użyto włókna węglowego i kompozytów, dzięki czemu auto waży zaledwie 1401 kg. 

Skoro Oletha Coupe powstała na bazie Z4 to zapewne spodziewacie się pod maską motoru S54M32 z Z4 M? Nic bardziej mylnego. Tu pracuje wolnossące V8 z BMW M3 GTS E90, czyli jednostka S65B44. Silnik krzesa 450 KM, a manualna skrzynia biegów przekazuje moc na tylne koła. Mamy więc do czynienia z „old school’owym” autem sportowym, gdzie wszystko leży w rękach kierowcy. Producent nie ujawnia osiągów Olethy, ale już same cyfry mówią, że samochód jest piekielnie szybki. 

Warto dodać, że zawieszenie zostało w całości zmodyfikowane. Dodano też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i wyczynowy układ wydechowy. Na sporych rozmiarów felgi nałożono opony Michelin Pilot Sport 4S. Niestety nie opublikowano zdjęć wnętrza, ale możemy zakładać że także ono zostało przejęte z Z4. 

Ile kosztuje takie cudo? Tego niestety też nie wiadomo. Smit Vehicle Engineering oferuje całkowicie indywidualną konfigurację Olethy Coupe, co oznacza że ceny poszczególnych egzemplarzy mogą znacząco różnić się od siebie. W jakiej konfiguracji widzielibyście to auto dla siebie?

Konrad Maruszczak

Podobne

BMW TRENDS 1/2020 nadjeżdża!

BMW TRENDS 1/2020 nadjeżdża! Od 12 marca w sprzedaży ● Płonące BMW! – Nasz RAPORT: które, dlaczego, jak się zabezpieczyć ● Hybrydowa ofensywa – wiosenne premiery BMW ●M3 F80 vs.  X3 M– eMocje na dwa sposoby  ●Intrygująca „Babcia” – E28 528i ● Kupujemy UŻYWANE: E46 i E39 530d – Z czasem podrożeją, więc… ● E30…

BMW E12 530 MLE. Pierwsza „eMka” w historii

Zapomniany na lata model 530 MLE jest właśnie przywracany do dawnej świetności. To wyjątkowo cenne auto, gdyż od niego sięgają korzenie seryjnie produkowanych BMW M. Za pierwszy seryjnie produkowany samochód, który wyszedł spod ręki inżynierów BMW Motorsport uchodzi kultowy supersamochód M1 (1978 – 1981). Nie każdy wie, że kilkanaście miesięcy wcześniej ruszyła produkcja BMW 530…