Silniki i prowadzenie
BMW oferuje trzy silniki benzynowe oraz cztery wysokoprężne. Najsłabsze jest 216d, które ma 116-konnego diesla. Na drugim końcu skali znajduje się M235i z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 306 KM. Takie auto przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s. Co ciekawe, na stronie BMW podano też wartość 4,8 s. Nie ma to specjalnie znaczenia, bo nasze niebieskie 2 GC ma optymalny motor do jazdy na co dzień. To dwulitrowy 190-konny diesel z 8-biegowym automatem i napędem xDrive. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 7,3 s. Silnik 220d jest bardzo elastyczny i zużywa średnio 7,3 l na 100 km.
Najnowsze BMW serii 1, z którym nasze 2 GC dzieli płytę podłogową, ma napęd na przód. Co prawda testowane auto ma xDrive, ale pod maską znajduje się osadzony poprzecznie silnik i układ zawieszenia, który był projektowany z myślą o przekazywaniu mocy na przednią oś. Niemiecka marka od dawna słynie z budowania samochodów angażujących kierowcę i nowa architektura tego nie zmienia. 2 GC prowadzi się równie ciekawie jak większe modele marki. Niewielkie wymiary i mniejszy rozstaw osi przywodzą na myśl walory dynamiczne auta klasy kompakt. Zawieszenie jest sprężyste i przyzwoicie wybiera nierówności.
Wygląd
Przód samochodu jest jak w serii 1, ale linia boczna i tył są zupełnie inne. Mierzące niewiele ponad 4,5 m coupé wygląda interesująco. Czworo bezramkowych drzwi świetnie nadaje mu równie luksusowy co sportowy charakter, a jego sylwetce smukłość. Wysoko poprowadzona linia bagażnika przełamuje łagodnie opadającą tylną szybę i tworzy ciekawą scenę dla przepięknych tylnych lamp.
Testowane auto jest wyposażone w sportowe zderzaki M z dwoma okrągłymi końcówkami wydechu. Ma również czarne lusterka, sportowy grill i felgi z logo M. 2 GC jest ładne, podobnie jak wszystkie BMW Gran Coupé. To wariacja na temat auta klasy kompaktowej, która diametralnie zmienia jego charakter. W aucie z wyposażeniem M Sport progi i błotniki z tej serii dodatkowo podkreślają wspomnianą rasową stylistykę nadwozia.
Wnętrze 2 Gran Coupé
Czterodrzwiowy samochód o długości 4,5 metra z umieszczonym poprzecznie czterocylindrowym silnikiem powinien mieć komfortowe wnętrze. Niestety, takie są tylko dwa fotele z przodu. Z tyłu brakuje miejsca na głowę i na nogi. Ja mam 175 cm i siedzący za mną pasażer jeszcze się mieści, ale wyższe osoby użyteczność tylnej kanapy na pewno podadzą w wątpliwość. Kabina nadrabia jakością wykończenia.
GC ma mnóstwo interesujących detali stylistycznych, w ty nawet kluczyk z trzema paskami M. Co ciekawe, gdy auto rozpozna kluczyk, rozświetla lampy i klamki – dosłownie wita się z kierowcą. Robi to bardzo naturalnie. Jest też ładny projektor z logo, ale znajduje się tylko po stronie kierowcy. Nasze niebieskie 2 GC wyposażone jest w system Caring Car. To dwie zaprogramowane trzyminutowe sesje, podczas których auto robi wszystko, by zrelaksować pasażerów za pomocą muzyki, ustawień wentylacji czy ogrzewania foteli. BMW ma nawet złącze ISOFIX w przednim fotelu. Bagażnik otwiera się jak w aucie bez tylnej szyby i ma pojemność 430 litrów.
Bezpieczeństwo w serii 2
W Europie wszystkie wersje BMW 2 standardowo oferowane są z systemem ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu z aktywnym naprowadzaniem oraz ostrzeganiem przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi, wzbogacone miejską funkcją hamowania.
Opcjonalnie klienci mogą zdecydować się na aktywny regulator prędkości, system asystujący kierowcy z ostrzeganiem przy zmianie pasa ruchu, przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i przed ruchem poprzecznym, a także innowacyjnego asystenta cofania. Infotainment ma system iDrive i dotykowy ekran. Przed kierowcą znajduje się drugi wyświetlacz, który BMW nazywa Virtual Cockpit.
Większość wyposażenia deski rozdzielczej pochodzi z innych modeli BMW. We wnętrzu są trzy porty USB C oraz jedno „duże” USB. Koniecznie radzimy dopłacić za sportową kierownicę z logo M. Jest gruba, masywna i świetnie leży w dłoniach. Minusem jest brak stopniowanego ogrzewania kierownicy. Podgrzewanie jest, ale ma tylko funkcję „grilluj ręce kierowcy”. Działa tak mocno, że dosłownie wysusza dłonie i sprawia, że dotykając kierownicy mamy takie nieprzyjemne odczucie.
Podsumowanie
BMW to marka premium i nawet względnie małe pojazdy z takim znaczkiem muszą być świetnie wykonane jak na luksusowy towar przystało. Dlatego widzę 2 GC jako ciekawą propozycję auta służbowego dla menedżerów. Ci, którym nie zależy na pojemnym kombi, z pewnością spojrzą przychylnym okiem na prestiżowe czterodrzwiowe coupé z drzwiami bez ramek i znaczkiem BMW.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor
BMW 2 Gran Coupé 220d xDrive
NADWOZIE
Dł./ szer./ wys. (mm) 4526/ 1800/ 1420
Rozstaw osi (mm) 2670
Pojemność bagażnika (l) 430
Masa własna (kg) 1640
SILNIK/ NAPĘD
Typ, liczba zaworów R4 16v turbo
Poj. skokowa (ccm) 1995
Maks. moc (KM/ przy obr./min) 190 (400–4.000)
Maks. mom. obr. (Nm/ przy obr./min) 400 (1.750–2.500)
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Napędzana oś obie (xDrive)
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 7,3
V maks. (km/h) 234
Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/test) 5,3/ 7,3
CENA
Podstawowa 166.300,00 zł
Testowanego modelu 216.500,00 zł
(BMW TRENDS 1/2021)