Wreszcie koniec ze zmianą tablic i naklejkami - Trends Magazines

Wreszcie koniec ze zmianą tablic i naklejkami

Idą zmiany w przepisach dotyczące rejestracji samochodów. Początkowo zniknie obowiązek wymiany tablic rejestracyjnych przy zakupie używanego auta. Później będziemy zdrapywać naklejki.

Rok 2022 nie napawa optymizmem – postępująca inflacja, wyższe opłaty za domowe media, czy nowy taryfikator i znacznie droższe mandaty. Dla kierowców jedyną optymistyczną wiadomością były niewielkie obniżki cen paliw. Teraz ma dojść jeszcze jedna dobra wiadomość – nie trzeba będzie zakładać nowych tablic rejestracyjnych przy zakupie używanego auta! Odejdą też naklejki na szybach. 

Koniec z nowymi tablicami

Obecnie kupując auto (nowe i używane) trzeba je zarejestrować lub przerejestrować w urzędzie w ciągu 30 dni od zakupu. Bierzemy ze sobą umowę kupna sprzedaży lub fakturę, stare tablice oraz dowód rejestracyjny i po uiszczeniu opłaty w wysokości 180,50 zł dostajemy nowe tablice, naklejkę oraz tymczasowy dowód, który później trzeba wymienić na stały.

Procedura nie jest skomplikowana, ale nieco problematyczna ze względu na przemianę tablic i drapanie naklejek na szybie. Koszt samej rejestracji też nie należy do najniższych, ale na szczęście to też ma się zmienić.

W myśl nowych przepisów stare tablice będą mogły zostać na aucie (o ile nie są zniszczone i nieczytelne), nawet jeśli auto kupimy w innym powiecie. Zaoszczędzimy przy tym 80 zł, bo tyle wynosi teraz koszt nowych tablic. Zmiany mają wejść w życie 31 stycznia 2022. 

Drapiemy naklejki

Druga z zapowiadanych zmian to koniec z obowiązkowymi naklejkami kontrolnymi. Do tej pory przy rejestracji pojazdu trzeba nalepkę przykleić w rogu przedniej szyby auta. Od 4 września 2022 roku zniknie ten obowiązek.

Nie trzeba będzie więc zdrapywać starej i naklejać nowej naklejki, nawet po przerejestrowaniu auta. Co ciekawe, dotychczasową nalepkę po 4 września także będzie można usunąć. Przy tej zmianie oszczędzimy 18,50 zł (18 zł nalepka, 0,5 zł opłata ewidencyjna). 

Pożegnamy też karty pojazdu

Co ważne, w ramach tego samego pakietu zmian zniesiono również konieczność posiadania karty pojazdu. Karty stracą swoją funkcję i nie będą wydawane również od 4 września 2022 roku. Oznacza to również oszczędności (75,50 zł) w przypadku konieczności wydania nowej karty pojazdu dla pojazdu sprowadzonego zza granicy lub zgubienia tego dokumentu.

Ile zaoszczędzimy przy rejestracji auta?

Takie zmiany powinny być już wprowadzone dużo wcześniej (naśladując chociażby kraje zachodnie), ale cieszmy się, że i u nas do tego doszło. Najlepszą informacją jest spora oszczędność przy rejestracji auta – łącznie co najmniej 98,50 zł (80 zł tablice + 18,50 nalepka). Do zapłaty pozostanie tylko koszt wydania tymczasowego i stałego dowodu rejestracyjnego oraz opłata ewidencyjna. 

Rodzaj opłaty

Przed zmianami (jak jest teraz)

Po zmianach

Pozwolenie czasowe, ważne 30 dni 13,50 zł 13,50 zł
Dowód rejestracyjny 54 zł 54 zł
Znaki legalizacyjne 12,50 zł 12,50 zł
Nalepka kontrolna 18,50 zł
Tablice rejestracyjne 80 zł
Opłata ewidencyjna 2 zł 2 zł
Łączna kwota do zapłaty 180,50 zł 82 zł (ponad 50% mniej)

Konrad Maruszczak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Albo grubo, albo wcale

„Albo grubo, albo wcale”

Albo grubo, albo wcale - na pewno znacie to powiedzenie! Wojtek, właściciel opisywanego samochodu, postanowił pójść na całość. Półśrodki go nie interesowały. Czy jest grubo? Poznajcie historię nietuzinkowego, zapadającego w pamięć BMW E36 320i i sami odpowiedzcie na wyżej zadane pytanie! Zanim Wojtek stał się właścicielem prezentowanego auta, zdążył pojeździć kilkoma modelami BMW. Cenił je…

VW Corrado US G60 auto od tyłu

Auto, którym musisz się przejechać… przed śmiercią

To brzmiące jak nakaz hasło ma przewrotny wydźwięk. Na początku lat 90. brytyjski magazyn motoryzacyjny „Car” opublikował listę 25 samochodów, którymi bezwzględnie należy przejechać się przed śmiercią. Wśród nich znalazł się Volkswagen Corrado. Następca Scirocco To ogromne wyróżnienie przyznawane przez sztab dziennikarzy niestety nie dodało splendoru sportowemu Volkswagenowi za czasów jego produkcji. Od 1988 do…