Ma to być pierwszy autonomiczny samochód Volkswagena. Powstał przy pomocy firmy Argo IA, która zajmuje się sztuczną inteligencją. Przed Wami – VW I.D. Buzz w wersji autonomicznej.
Volkswagen I.D. Buzz został zaprezentowany już cztery lata temu, ale teraz podczas targów motoryzacyjnych IAA Monachium 2021 pokazano wersję, która jeździ bez udziału kierowcy. Prototyp powstał jako elektryczny mikrobus, nawiązujący do kultowego Bulliego.
W samochodzie sporą uwagę zwraca duży sensor na dachu, ale to nie jedyny czujnik, monitorujący kierunek jazdy. Autonomiczny VW I.D. Buzz ma dodatkowo 6 lidarów, 11 radarowych czujników oraz 14 kamer do wykrywania obiektów oddalonych nawet o 400 m. Kamery są wyjątkowo czułe, potrafią wyłapać nawet najmniejsze źródło światła – to dzięki technologii Geigera.
Autonomiczny „Bulli” będzie miał 4. stopień autonomiczności, co oznacza że będzie mógł poruszać się bez udziału kierowcy w wyznaczonych strefach. Co ważne, auto będzie mogło jeździć po drogach, niepotrzebujących specjalnego dostosowania do pojazdów autonomicznych. Niemiecki producent pracuje też nad rozwiązaniem, które całkowicie wyklucza ingerencję człowieka w czasie ładowania I.D. Buzza (coś jak robot sprzątający, który sam wjeżdża do stacji dokującej).
Jak twierdzi CEO Volkswagena, Herbert Dies: „Volkswagen chce być bardziej dostawcą usług mobilnych, niż producentem samochodów”. Tę ideę ma spełniać autonomiczny I.D. Buzz oferując przewozy osób. Pozostaje jednak pytanie – ile będzie kosztowała przejażdżka bajeranckim Uberem, którego same podzespoły są warte 100 tys. dolarów?
VW I.D. Buzz ma trafić na rynek w 2025 roku. Obecnie trwają zamknięte testy drogowe na terenach lotniska w Monachium. Później mają przenieść się na drogi publiczne.
Konrad Maruszczak
fot. Ton Aarts
2 komentarze
Comments are closed.