Mk5 to generacja Golfa oferująca komfort i dynamikę, która wykraczała daleko poza to, co oferowało wielu konkurentów z wyższej klasy. To samo dotyczyło jakości. Volkswagen podniósł poprzeczkę po raz kolejny Na przykład spawany laserowo korpus był tak stabilny, że jego sztywność skrętna wzrosła o 35 procent względem poprzednika. Po raz pierwszy Golf był opcjonalnie dostępny z bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu – w połączeniu ze standardowymi poduszkami powietrznymi (przód, boki z przodu, kurtyny boczne) oznaczało to teraz, że na pokładzie pojazdu było ich aż 8.
Pod względem komfortu i dynamiki Golf Mk5 uzyskał wysokie noty dzięki nowym funkcjom, w tym nowej czterowahaczowej tylnej osi i nowemu 7-biegowemu DSG, reflektorom biksenonowym, czujnikowi deszczu, a także uchylnemu i przesuwanemu panoramicznemu szyberdachowi. Mk5 to również debiut pierwszego turbodoładowanego silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny w Golfie GTI (2004), a także pierwszej na świecie Twincharger (TSI, 2006) z turbodoładowaniem i kompresorem. Ta popularna linia produktów stała się istotna dla jeszcze szerszej gamy kierowców dzięki nowym wariantom nadwozia: Golf Plus zadebiutował w 2006 roku. Z kolei CrossGolf i Golf BlueMotion miały swoją premierę w 2007 roku. Ten ostatni wyznaczył punkt odniesienia przy średnim zużyciu wynoszącym zaledwie 4,5 l / 100 km. W marcu 2007 r. Golf świętował kamień milowy: od 1974 r. Wyprodukowano 25 milionów sztuk. Kiedy w 2008 r. Wprowadzono Golfa Mk6, wyprodukowano 3,4 miliona wszystkich dostępnych wariantów Mk5.