Golfów III generacji jeździ po drogach mnóstwo. Zazwyczaj są wyeksploatowane do granic możliwości, jednak zdarzają się również całkiem nieźle utrzymane, które po kilku odpowiednich zabiegach tuningowych z powodzeniem rywalizują nawet na niemieckich zlotach o tytuł najciekawszego auta. Niestety wyróżnić je z tłumu nie jest łatwo. Mariusz dążąc do tego celu postawił nie tylko na sprawdzone rozwiązania, ale także na bardzo zaawansowane car audio. Dzięki umiejętnie i stopniowo wdrażanym modyfikacjom udało mu się stworzyć na swój sposób wyjątkowe auto.
Trzy lata temu stał się szczęśliwym właścicielem niepozornego wówczas Volkswagena z 90-konnym silnikiem benzynowym i podstawową wersją wyposażenia. Neutralna stylistyka, przeciętne osiągi i bardzo konserwatywny projekt wnętrza nie mogły satysfakcjonować Mariusza, który szybko postanowił usprawnić fabryczne rozwiązania i przy okazji uatrakcyjnić wygląd swojego auta.
Jako że jest miłośnikiem dobrej jakości systemu audio, w pierwszej kolejności zadbał o skompletowanie i montaż zaawansowanej aparatury. Seryjne elementy w całości wymontował, po czym rozpoczął żmudną i niełatwą pracę dostrajania kolejnych komponentów.
Hifonics, JBL, Dietz itd.
W drzwiach i na desce rozdzielczej umieścił zestaw JBL GTi C608GTi, co wymusiło zastosowanie mocnego wzmacniacza i uzupełniających najniższe rejestry głośników basowych. Fabryka prądu składająca się z dwóch niezależnie podłączonych Hifonicsów wraz z akumulatorem żelowym Optima i kondensatorem Toxic 1F napędza potężne subwoofery JBL P-1224 zamknięte w złożonej pod wymiar obudowie.
Zestaw zajął całą przestrzeń bagażową, ale ponieważ prezentuje się atrakcyjnie, Mariusz nie ma czego żałować. Bagaże można przecież przewozić w przyczepce albo na dachu auta. Poza tym Mariusz musiał rozwiązać następny problem, znacznie ważniejszy od możliwości transportowych Golfa – właściwe dla zaawansowanej instalacji przekaźniki sygnału.
Wybrał okablowanie o przekroju 50 mm2 firmy Dietz. Jak się później okazało, była to bardzo dobra decyzja. Dzięki wysokiej jakości ledwo mieszczących się w progach przewodów parametry dźwięku są bardzo wysokie. Na koniec należało tylko dobrać odpowiednią jednostkę sterującą. Ostatecznie zdecydował się na JVC KD-AVX11, ładnie kontrastujący z ciemną deską rozdzielczą.
Poprawiania prezencji Golfa 3
Mając już pierwszy i chyba najważniejszy etap za sobą, Mariusz przystąpił do poprawiania prezencji trzeciej generacji Golfa. Dzięki kilku modyfikacjom udało mu się dokonać poważnej rewolucji stylistycznej. Kompletna przednia część przełożona z wyżej pozycjonowanego w koncernie Vento, szeroka dokładka pod przednim zderzakiem oraz maska pokryta czarnym matowym lakierem przyczyniły się do korzystnej zmiany designu.
Jeszcze większa w tym zasługa mocno obniżonego zawieszenia opartego o komponenty FK i Koni z regulacją twardości, a także aluminiowych obręczy BBS o 15-calowej średnicy, pomalowanego na bordowo rotoru i niskoprofilowych opon w rozmiarze 165/50 z przodu i 175/55 z tyłu.
Jedno „ale”
Mariusz skupiając się na zaawansowanej aparaturze systemu audio nie zapomniał również o sferze wizualnej i technicznej swojego auta. Mimo iż postanowił skorzystać ze sprawdzonych przez innych pomysłów, jego samochód prezentuje się naprawdę interesująco.
Gdyby jeszcze zadbał o wnętrze i moc silnika w równym stopniu, co o resztę, nie mielibyśmy najmniejszych zastrzeżeń.
Piotr Mokwiński
Fot. Mikołaj Urbański
VW Golf III 1,8 GL 1994
SILNIK: 1781 ccm, 90 KM przy 5500 obr./min, 145 Nm przy 2500 obr./min.
OSIĄGI: 0 – 100 km/h – 12,1 s, V-max – 178 km/h
NADWOZIE: front z Vento, czarna matowa maska, szeroka dokładka pod przednim zderzakiem.
ZAWIESZENIE: gwintowane FK z wkładkami Koni z regulacją twardości.
WNĘTRZE: sportowa kierownica Dino, mieszek od Passata B5.
KOŁA: aluminiowe 15-calowe obręcze BBS RM o szerokości 7,5 cala z przodu i 8 z tyłu, opony w rozmiarze 165/50 z przodu i 175/55 z tyłu.
AUDIO: jednostka sterująca JVC KD-AVX11, przedni zestaw JBL GTi C608GTi MKII, dwa subwoofery JBL P-1224 w obudowie zamkniętej, wzmacniacz 2-kanałowy HIFONICS ZXI 4400 MKII, wzmacniacz monoblok Hifonics BXI 1100D, akumulator żelowy Optima, kondensator Toxic 1F, okablowanie Dietz o przekroju 50 mm2.
WŁAŚCICIEL: Mariusz.
(VW TRENDS 3/2010)