U┼╝ywany VW Transporter T5­čöą - pokazujemy opinie i WADY | Trends

U┼╝ywany Volkswagen Transporter T5. Opinie, spalanie i usterki

Fabrycznie nowe Caravelle, Multivany i Transportery kosztuj─ů krocie. Na rynku wt├│rnym mo┼╝na znale┼║─ç T5 za nieca┼ée 30 tysi─Öcy z┼éotych. O czym warto pami─Öta─ç przy zakupie?

Volkswagen Transporter T5 – kr├│tka historia

Kolejne generacje bus├│w Volkswagena w pe┼éni zas┼éuguj─ů na tytu┼é samochod├│w na ka┼╝d─ů okazj─Ö. T5 zawiesi┼é poprzeczk─Ö na naprawd─Ö wysokim poziomie. Pod wzgl─Ödem osi─ůg├│w, prowadzenia i wyko┼äczenia niewiele ust─Öpuje typowym samochodom osobowym.

Niebieski Volkswagen Transporter T5 jad─ůcy autostrad─ůT5 pojawi┼é si─Ö w salonach Volkswagena w 2003 roku. Ukszta┼étowanie nadwozia ÔÇô d┼éu┼╝szego, szerszego i bardziej pude┼ékowatego od karoserii T4 ÔÇô prze┼éo┼╝y┼éo si─Ö na ogromn─ů ilo┼Ť─ç przestrzeni we wn─Ötrzu. Celowo nie u┼╝yli┼Ťmy zwrotu ÔÇ×w przedziale pasa┼╝erskimÔÇŁ, gdy┼╝ rodzin─Ö T5 tworz─ů nie tylko modele do przewozu os├│b. Zamawiaj─ůcy mogli wybiera─ç mi─Ödzy typowo u┼╝ytkowym Transporterem Furgon, osobowym, ale sparta┼äskim Transporterem Kombi, bardziej szlachetnym Caravelle, turystycznym Multivanem, ekskluzywnym Multivanem Business oraz turystyczn─ů Californi─ů.

Na tym jednak nie koniec! Ka┼╝dy z modeli wyst─Öpowa┼é w kilku odmianach. Istnia┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç zam├│wienia podwozia Transportera, wersji skrzyniowej, osobowo-towarowego Kombi Mixt, terenowego Rocktona, wyprawowego Multivana PanAmericana czy jubileuszowego Multivana Edition25. Dodajmy do tego kr├│tki i d┼éugi rozstaw osi, r├│┼╝ne wysoko┼Ťci dachu, szerok─ů ofert─Ö silnik├│w i wyposa┼╝enia opcjonalnego, a oka┼╝e si─Ö, ┼╝e znalezienie na rynku wt├│rnym dw├│ch identycznie skonfigurowanych T5 jest praktycznie niemo┼╝liwe.

Bogate i szalenie praktyczne wn─Ötrze Transportera T5

U┼╝ytkownicy ceni─ů busa ze stajni Volkswagena za bardzo przemy┼Ťlany uk┼éad wn─Ötrza. Sensownie rozmieszczone prze┼é─ůczniki, przejrzyste wska┼║niki i wysoko umieszczona d┼║wignia zmiany bieg├│w uprzyjemniaj─ů codzienn─ů eksploatacj─Ö. Kolejne plusy mo┼╝na przyzna─ç za wygodne fotele oraz ergonomiczn─ů pozycj─Ö za kierownic─ů. Wysoko umieszczone siedzisko fotela i ogromna szyba zapewniaj─ů ┼Ťwietn─ů widoczno┼Ť─ç na sytuacj─Ö na drodze.

Przestronne wn─Ötrze Volkswagen Transporter T5 z elektrycznymi roletami i stolikiemW przedziale pasa┼╝erskim ÔÇô szczeg├│lnie Multivana ÔÇĺ nie brakuje praktycznych schowk├│w, skrytek i szuflad. Je┼╝eli pierwszy w┼éa┼Ťciciel nie sk─ůpi┼é ┼Ťrodk├│w na zakup samochodu, w kabinie znajdziemy te┼╝ sk┼éadane stoliki, ┼╝aluzje i elektrycznie sterowane drzwi boczne. Fotele wersji osobowych mo┼╝na w prosty spos├│b demontowa─ç. Najbardziej wyszukane siedzenia ÔÇô obszerne i dobrze tapicerowane ÔÇô trafia┼éy do Multivana. W razie potrzeby mo┼╝na je wymontowa─ç. Zadanie nie jest proste, gdy┼╝ pojedynczy fotel wa┼╝y blisko 40 kg, a tylna kanapa jest jeszcze ci─Ö┼╝sza.Deska rozdzielcza, kierownica i wn─Ötrze Volkswagen Transporter T5

Volkswagen Transporter T5 – opinie i wra┼╝enia z jazdy

O u┼╝ytkowych korzeniach Volkswagena Transporter T5 przypomina do┼Ť─ç zachowawcza stylizacja kokpitu oraz k─ůt nachylenia kolumny kierownicy. Tworzywa wyko┼äczeniowe maj─ů bardzo przyzwoit─ů jako┼Ť─ç. Niestety, mog─ů wydawa─ç nieprzyjemne odg┼éosy. Ju┼╝ podstawowe wersje Transportera T5 je┼╝d┼╝─ů przezwoicie, a utwardzone podwozie, nap─Öd na cztery ko┼éa i mocny silnik pozwalaj─ů poczu─ç si─Ö jak w samochodzie osobowym. Rado┼Ť─ç z jazdy ogranicza jedynie niezbyt bezpo┼Ťredni uk┼éad kierowniczy.

Kto lubi podr├│┼╝owa─ç w ciszy, powinien unika─ç egzemplarzy z wi─Ökszymi ko┼éami oraz opcjonalnym sportowym zawieszeniem ÔÇô przenosz─ů na karoseri─Ö wi─Öksz─ů porcj─Ö si┼é skr─Ötnych i wibracji. Kultura wybierania nier├│wno┼Ťci wzrasta w momencie obci─ů┼╝enia samochodu pasa┼╝erami i baga┼╝em. Taki balast ma tak┼╝e korzystny wp┼éyw na w┼éa┼Ťciwo┼Ťci jezdne Volkswagena T5. Ogranicza myszkowanie i podskakiwanie tylnej osi podczas szybszej jazdy b─ůd┼║ pokonywania zniszczonych odcink├│w drogi.

Zdj─Öcie wn─Ötrza Volkswagen Transporter T5Za spraw─ů dost─Öpnego wyposa┼╝eniaVolkswagen T5 zawiesi┼é poprzeczk─Ö na niespotykanym dot─ůd poziomie w segmencie van├│w. Opcjonalny nap─Öd na cztery ko┼éa z dodatkowo p┼éatn─ů blokad─ů tylnego mostu pozwala na sprawn─ů i bezpieczn─ů jazd─Ö po o┼Ťnie┼╝onych drogach. Szczeg├│lnie efektywne s─ů zmodernizowane T5. Sprz─Ög┼éo Haldex drugiej generacji zast─ůpiono w nich Haldeksem IV, kt├│rego sterownik mo┼╝e profilaktycznie, jeszcze przed wyst─ůpieniem po┼Ťlizgu, zmienia─ç rozk┼éad si┼é nap─Ödowych. Po przeprowadzonym jesieni─ů 2009 roku od┼Ťwie┼╝eniu gamy modelowej w T5 zacz─Ötp stosowa─ç te┼╝ 7-stopniowe skrzynie DSG, biksenownowe reflektory z diodowymi ┼Ťwiat┼éami do jazdy dziennej, systemy monitoruj─ůce martwe pole i ci┼Ťnienie powietrza w ogumieniu oraz kamer─Ö cofania.

Najwi─Ökszych zmian dokonano pod mask─ů. Volkswagen postawi┼é na downsizing. Flagowy motor 3.2 VR6 zast─ůpiono 2.0 TSI, natomiast substytutem 5-cylindrowych 2.5 TDI zosta┼éy podw├│jnie do┼éadowane 2.0 BiTDI. Definitywnie po┼╝egnano te┼╝ jednostk─Ö 1.9 TDI.

Kupno u┼╝ywanego Volkswagena Transporter T5

Kto przymierza si─Ö do zakupu u┼╝ywanego Volkswagena T5, ma naprawd─Ö szerokie pole manewru. W latach 2003 ÔÇĺ 2009 w Transporterach by┼éy montowane benzynowe silniki 2.0 (115 KM, 170 Nm) i 3.2 VR6 (235 KM, 315 Nm) oraz turbodiesle, kt├│re od 2006 roku mog┼éy zosta─ç wyposa┼╝one w DPF ÔÇĺ 1.9 TDI (84 KM, 200 Nm; 86 KM, 200 Nm; 102 KM, 250 Nm; 105 KM, 250 Nm) i 2.5 TDI R5 (131 KM, 340 Nm; 174 KM, 400 Nm). Po modernizacji gam─Ö silnik├│w stworzy┼éy benzynowe jednostki 2.0 (115 KM, 170 Nm) i 2.0 TSI (150 KM, 280 Nm; 204 KM, 350 Nm) oraz turbodiesle 2.0 TDI (84 KM, 220 Nm; 102 KM, 250 Nm; 114 KM, 250 Nm; 140 KM, 340 Nm; 180 KM, 400 Nm).

Do deklarowanych przebieg├│w warto podchodzi─ç z du┼╝ym dystansem. Volkswagen Transporter i jego osobowe mutacje nie trafiaj─ů w r─Öce os├│b, kt├│re zwyk┼éy pokonywa─ç niewielkie liczby kilometr├│w. U┼╝ytkowy van ka┼╝dego dnia ci─Ö┼╝ko pracuje na swoje utrzymanie. W kilka minut znale┼║li┼Ťmy egzemplarze, kt├│re pokona┼éy 500 ÔÇĺ 800 tysi─Öcy kilometr├│w i wci─ů┼╝ nie straszy┼éy wygl─ůdem. Znaczne przebiegi nie s─ů te┼╝ obce modelom Caravelle i Multivan ÔÇô pokonuj─ů du┼╝e odleg┼éo┼Ťci podczas wakacyjnych eskapad czy pe┼éni─ůc rol─Ö salonki dla VIP-├│w lub hotelowego busa.

Czy u┼╝ywane T5 maj─ů podobn─ů trwa┼éo┼Ť─ç, jak starsze busy VW? ADAC twierdzi, ┼╝e Transporter jest najmniej problematycznym du┼╝ym vanem. Najwy┼╝ej oceniono egzemplarze wyprodukowane do 2008 roku. P├│┼║niej odnotowano lekki spadek formy, ale wyniki pozosta┼éy satysfakcjonuj─ůce. Podwy┼╝szon─ů liczb─Ö usterek notowano tak┼╝e w pierwszych latach produkcji, kiedy p─Öka┼éy kolektory wydechowe, zawodzi┼éy sprz─Ög┼éa i skrzynie bieg├│w oraz strajkowa┼éy pompy wodne silnika 2.5 TDI. Na podstawie raport├│w ADAC mo┼╝na twierdzi─ç, ┼╝e najbezpieczniej wybra─ç T5 z lat 2006 ÔÇĺ 2008. Nieco gorsze zdanie na temat modelu ma Dekra, kt├│ra twierdzi, ┼╝e awaryjno┼Ť─ç T5 utrzymuje si─Ö na poziomie ┼Ťredniej dla segmentu van├│w.

Volkswagen Transporter T5 – najcz─Östrze usterki i awarie

Jakich awarii nale┼╝y si─Ö spodziewa─ç? Newralgiczne podzespo┼éy to m.in. dwumasowe ko┼éa zamachowe, systemy recyrkulacji spalin, filtry cz─ůstek sta┼éych i alternatory. Je┼╝eli u┼╝ytkownik zapomina┼é o konieczno┼Ťci regularnej kontroli stanu oleju oraz jego terminowych wymianach, w ko┼Ť─ç dostawa┼éy turbospr─Ö┼╝arki i wa┼éki rozrz─ůdu. Mo┼╝liwe s─ů wycieki oleju z zespo┼éu nap─Ödowego, nadmierne zu┼╝ycie hamulc├│w oraz wyt┼éuczone elementy zawieszenia. Podczas jazdy pr├│bnej warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na dzia┼éanie uk┼éadu kierowniczego. Mog─ů zawie┼Ť─ç pompy wspomagania, a na przek┼éadniach pojawi─ç si─Ö luzy. Warto poszuka─ç ┼Ťlad├│w korozji. Rude wykwity na uk┼éadzie wydechowym nie s─ů wi─Ökszym powodem do zmartwie┼ä. Niestety, w wielu T5 rdza pojawia si─Ö w okolicach klamek oraz na kraw─Ödziach element├│w. Czas poka┼╝e, czy korozja b─Ödzie post─Öpowa┼éa. Kto przymierza si─Ö do zakupu busa z automatyczn─ů skrzyni─ů bieg├│w lub DSG, powinien ustali─ç, czy olej przek┼éadniowy by┼é wymieniany. Prosta i relatywnie tania operacja zwi─Öksza ┼╝ywotno┼Ť─ç skrzy┼ä. Konieczno┼Ť─ç wymiany oleju dotyczy r├│wnie┼╝ sprz─Ög┼éa Haldex ÔÇô najlepiej, gdy nast─Öpowa┼éa co 60 tysi─Öcy kilometr├│w.

Ile kosztuje u┼╝ywany Transporter T5?

(stan na 2018 rok) U┼╝ywany Volkswagen T5 jest bardzo ciekaw─ů propozycj─ů ÔÇô niezale┼╝nie od tego, czy szukamy u┼╝ytkowej, czy osobowej wersji pojazdu. Ceny na rynku wt├│rnym s─ů bardzo zr├│┼╝nicowane. ┼╗eby mie─ç swobod─Ö wyboru i nie trafi─ç na min─Ö lub samoch├│d u kresu mechanicznej wytrzyma┼éo┼Ťci, na zakup trzeba przeznaczy─ç przynajmniej 40 tysi─Öcy z┼éotych. Bogato wyposa┼╝ony Multivan z umiarkowanym i udokumentowanym przebiegiem mo┼╝e kosztowa─ç 60 tysi─Öcy z┼éotych i wi─Öcej, a turystyczne Californie bywaj─ů wyceniane na 100 tys. z┼é.

Znaczna warto┼Ť─ç nawet 10-letnich T5 zach─Öca do naprawiania egzemplarzy, kt├│re bra┼éy udzia┼é w powa┼╝nych wypadkach czy ucierpia┼éy w wyniku powodzi. Najlepiej odstawi─ç interesuj─ůcy nas samoch├│d na przegl─ůd w wyspecjalizowanym warsztacie lub ASO. Wydamy kilkaset z┼éotych, a mo┼╝emy unikn─ů─ç powa┼╝nych problem├│w. Kto wybierze dobrze utrzymany egzemplarz, nie b─Ödzie ┼╝a┼éowa┼é. Volkswagen T5 jest jedn─ů z najciekawszych propozycji w klasie, a ┼éatwo dost─Öpne i wzgl─Ödnie tanie cz─Ö┼Ťci zamienne pozwalaj─ů na utrzymanie koszt├│w eksploatacji na sensownym poziomie.

Raporty usterkowo┼Ťci

ADAC / Ocena: 3-5/5
Specjali┼Ťci ADAC twierdz─ů, ┼╝e Volkswagen T5 jest najmniej awaryjnym z badanych bus├│w. Transporter zosta┼é pozytywnie oceniony. Defekty najcz─Ö┼Ťciej trapi┼éy samochody z pierwszych lat produkcji, a tak┼╝e T5 po face liftingu.

Najbardziej problematyczne podzespo┼éy: akumulatory, uk┼éady regulacji ci┼Ťnienia do┼éadowania, przewody turbo, turbospr─Ö┼╝arki, alternatory, rozruszniki, zawory EGR, sprz─Ög┼éa, mechanizmy wybierania bieg├│w, p├│┼éosie, podno┼Ťniki szyb i stacyjki, reflektory.

Dekra / Ocena: 3/5
Wielofunkcyjny Volkswagen wypad┼é dobrze tak┼╝e w raporcie Dekry. Jego usterkowo┼Ť─ç okaza┼éa si─Ö zbli┼╝ona do ┼Ťredniej dla segmentu. Warto zag┼é─Öbi─ç si─Ö r├│wnie┼╝ w cz─ůstkowe wyniki. Okazuje si─Ö, ┼╝e na ostateczn─ů ocen─Ö zapracowa┼éy awaryjne elementy elektryczne (o┼Ťwietlenie, elektryka i elektronika). Pozosta┼ée podzespo┼éy Volkswagena T5 zwykle nie wymagaj─ů powa┼╝niejszych napraw.

Najcz─Ö┼Ťciej wykrywane usterki: ┼║le ustawione reflektory, uszkodzone mechanizmy regulacji zasi─Ögu ┼Ťwiate┼é, przepalone ┼╝ar├│wki pod┼Ťwietlenia tablicy rejestracyjnej, wyt┼éuczone tuleje stabilizatora, sp─Ökane i sparcia┼ée przewody hamulcowe, nieprawid┼éowy sk┼éad spalin.

Volkswagen Transporter T5 – dane techniczne

Rozstaw osi 3000 (3400 mm)
D┼éugo┼Ť─ç/ szeroko┼Ť─ç/ wysoko┼Ť─ç 4892 (5292)/ 1904/ 1990 mm
Napęd Na przednie lub cztery koła
Masa w┼éasna 1700 ÔÇĺ 2400 kg
┼üadowno┼Ť─ç 620 ÔÇĺ 1440 kg
Pojemno┼Ť─ç przestrzeni baga┼╝owej 664 ÔÇĺ 5800 l
V maks. 146-206 km/h
0 ÔÇĺ 100 km/h 23,0 ÔÇĺ 9,5 s
┼Ürednie zu┼╝ycie paliwa (rzeczywiste) 8 ÔÇĺ 15 l/100 km

TRENDS poleca
R├│┼╝norodno┼Ť─ç u┼╝ywanych T5 jest na tyle du┼╝a, ┼╝e chyba ka┼╝dy b─Ödzie w stanie znale┼║─ç busa odpowiadaj─ůcego indywidualnym preferencjom. Z racji wszechstronno┼Ťci polecamy Multivana ze 174-konnym silnikiem 2.5 TDI i nap─Ödem 4Motion. Samoch├│d sprawdzi si─Ö podczas wykonywania r├│┼╝norodnych zada┼ä. Multivan ze zdemontowanymi fotelami ma znacznie lepsze mo┼╝liwo┼Ťci przewozowe od wielu mniejszych dostawczak├│w. Roz┼éo┼╝enie tylnej kanapy zamienia Multivana w ca┼ékiem powa┼╝n─ů namiastk─Ö samochodu kempingowego. Zmotoryzowanym turystom przypadn─ů do gustu tak┼╝e liczne schowki, stoliki, p├│┼éki, ┼╝aluzje oraz sk┼éadane i obracane fotele drugiego rz─Ödu. Samoch├│d mo┼╝na dok┼éadnie dopasowa─ç do aktualnych potrzeb.

Dlaczego motor 2.5 TDI?Z kilku powod├│w. Silnik charakteryzuje si─Ö najbardziej korzystnym stosunkiem osi─ůg├│w do spalania ÔÇô w cyklu mieszanym zu┼╝ywa 9 ÔÇĺ 10 l/100 km, a sprint do setki trwa nieca┼éych 12 sekund. Pi─Ö─ç cylindr├│w ciekawie brzmi, a spora pojemno┼Ť─ç skokowa zapewnia spontaniczn─ů reakcj─Ö na gaz. Jednostka jest mniej wysilona od swojego nast─Öpcy ÔÇô motoru 2.0 BiTDI, co wr├│┼╝y mniej problematyczn─ů eksploatacj─Ö. Koszty obs┼éugi serwisowej oraz ewentualne usterki silnika 2.5 TDI s─ů do┼Ť─ç ┼éatwe do przewidzenia. W przypadku motoru 2.0 BiTDI pozostaj─ů niewiadom─ů. Jednostka pojawi┼éa si─Ö pod koniec 2009 roku. Na pe┼éen obraz sytuacji musimy poczeka─ç jeszcze kilka lat.

Historia modelu

2002 ÔÇĺ prezentacja Volkswagena T5
2003 ÔÇô kwiecie┼ä, rozpocz─Öcie produkcji
2006 ÔÇĺ opcjonalne filtry cz─ůstek sta┼éych w dieslach
2009 ÔÇĺ pa┼║dziernik, modernizacja
2011 ÔÇĺ silnik 2.0 TSI, wersje specjalne Rockton, Edition25, BlueMotion 

Plusy:

  • ogromna r├│┼╝norodno┼Ť─ç wersji
  • przestronne i funkcjonalne wn─Ötrze
  • wysoki standard wyko┼äczenia
  • opcjonalny nap─Öd na cztery ko┼éa
  • solidna i trwa┼éa konstrukcja

Minusy:

  • wysokie ceny u┼╝ywanych egzemplarzy
  • spora liczba zaniedbanych i powypadkowych T5
  • ogromne przebiegi najta┼äszych pojazd├│w
  • wi─Öksze ko┼éa i sportowe zawieszenie wyra┼║nie ograniczaj─ů komfort
  • ma┼éa poda┼╝ u┼╝ywanych Multivan├│w

Autor tekstu: Łukasz Szewczyk, Fot. VW
(VW TRENDS 1/2014)

Podobne

Porsche 356 RSR Outlaw. Nakai San mo┼╝e by─ç zazdrosny – VIDEO

Jeden z naszych ulubionych ameryka┼äskich portali motoryzacyjno-filmowych Petrolicious.com w┼éa┼Ťnie opublikowa┼é film o bardzo wyj─ůtkowym Porsche 356 RSR Outlaw. Tzw "barn find" sta┼é si─Ö chyba najbardziej rozpoznawalnym hot rodem na bazie Porsche ostatnich miesi─Öcy. Ten projekt jest wymieniany na jednym wdechu z takimi legendami jak ameryka┼äski Singer, czy prowadzone przez Nakai Sana RWB. Dwie turbospr─Ö┼╝arki, customowe…

VADERY od SIEMONEIT Racing- TUNING

Jak to si─Ö sta┼éo, ┼╝e niemiecki tuner "po┼╝yczy┼é" sobie nazw─Ö od foteli z BMW E36 M3? Nie wiem... R├│wnie┼╝ Lord Vader m├│g┼éby by─ç ura┼╝ony. Zbie┼╝no┼Ť─ç nazwisk jest przypadkowa i przechodzimy do prezentacji tych czarnych pi─Ökno┼Ťci. Ale┼╝ one dobrze wygl─ůdaj─ů na Cuprze! Szczeg├│lnie na przedniej osi, gdzie dodatkowo mamy zaciski z Audi RS (a przynajmniej tak…