Volkswagen T4­čöą - kamper na ucieczk─Ö od cywilizacji! | Trends

Pandemia, kampery, Volkswagen T4. Poradnik kupuj─ůcego

Typ 7H to idealna propozycja dla licznej rodziny, na wakacyjne woja┼╝e i do ci─Ö┼╝kiej pracy. W┼Ťr├│d wielu wersji Volkswagena T4 ka┼╝dy znajdzie co┼Ť dla siebie. Mimo ┼╝e produkcj─Ö modelu wygaszono dwana┼Ťcie lat temu, na okazyjny zakup nie ma co liczy─ç…

Transporter czwartej generacji by┼é prze┼éomem. W debiutuj─ůcym w 1990 roku modelu definitywnie zrezygnowano z czterocylindrowych bokser├│w, motor przeniesiono na prz├│d i znacznie unowocze┼Ťniono design karoserii oraz wn─Ötrza. Przesad─ů nie b─Ödzie stwierdzenie, ┼╝e T4 by┼é pierwszym wsp├│┼éczesnym busem Volkswagena. Koncepcja zagospodarowania wn─Ötrza czy og├│lny projekt nadwozia przetrwa┼éy pr├│b─Ö czasu ÔÇô znalezienie analogicznych rozwi─ůza┼ä w modelach T5 czy T6 nie jest specjalnie trudne.

Silnik z przodu

Zmiana koncepcji uk┼éadu nap─Ödowego istotnie zwi─Ökszy┼éa kubatur─Ö przedzia┼éu pasa┼╝ersko-towarowego, jak r├│wnie┼╝ obni┼╝y┼éa pr├│g za┼éadunku. Poprawi┼é si─Ö tak┼╝e dost─Öp do osprz─Ötu jednostki nap─Ödowej. Umieszczony z przodu silnik uda┼éo si─Ö lepiej wyciszy─ç, a jego masa doci─ů┼╝y┼éa przednie ko┼éa, co korzystnie wp┼éyn─Ö┼éo na prowadzenie. Nie mo┼╝na zapomina─ç tak┼╝e o wzgl─Ödach bezpiecze┼ästwa. Nogi kierowcy ju┼╝ nie wisz─ů nad przedni─ů osi─ů, a silnik, skrzynia bieg├│w i ┼Ťciana grodziowa bior─ů na siebie cz─Ö┼Ť─ç impetu zderzenia.

Zrobiony na zam├│wienie

Na sukces Transportera mia┼éa wp┼éyw mo┼╝liwo┼Ť─ç precyzyjnego dopasowania samochodu do potrzeb zamawiaj─ůcego. Oferowana by┼éa wersja z kr├│tkim i d┼éugim rozstawem osi, dach m├│g┼é mie─ç r├│┼╝n─ů wysoko┼Ť─ç, w kabinie montowano od dw├│ch do dziewi─Öciu siedze┼ä, a dobrze wyko┼äczone odmiany Caravelle i Multivan nie mia┼éy wiele wsp├│lnego z towarowym Transporterem. Jakby tego by┼éo ma┼éo, klient m├│g┼é zam├│wi─ç specjalistyczn─ů zabudow─Ö wn─Ötrza b─ůd┼║ ca┼éego ty┼éu nadwozia ÔÇô stworzenie wywrotki czy lawety na bazie Transportera by┼éo jak najbardziej mo┼╝liwe.

Surowo, ale konkretnie

Wyposa┼╝enie standardowe by┼éo sk─ůpe. W furgonie jedynym udogodnieniem cz─Östo by┼éo wy┼é─ůcznie wspomaganie uk┼éadu kierowniczego. U┼╝ytkowe pochodzenie czu─ç tak┼╝e w sparta┼äskim Transporterze kombi. By┼é on zreszt─ů projektowany z my┼Ťl─ů o zarobkowym przewozie os├│b. Indywidualny nabywca ÔÇô je┼╝eli dysponowa┼é du┼╝ym zapasem got├│wki ÔÇô m├│g┼é wyjecha─ç z salonu Multivanem z automatyczn─ů klimatyzacj─ů, ogrzewaniem postojowym, tapicerk─ů ze sk├│ry i alcantary, ksenonowymi reflektorami, nawigacj─ů, komputerem pok┼éadowym czy zestawem g┼éo┼Ťnom├│wi─ůcym.

Zawieszenie

Niezale┼╝ne zawieszenie obu osi zapewnia bezpieczne prowadzenie, a jednocze┼Ťnie skutecznie t┼éumi nier├│wno┼Ťci. Pasa┼╝erowie nie mog─ů narzeka─ç na brak przestrzeni na g┼éowy czy nogi, a poprawnie zaprojektowane fotele nie wywo┼éaj─ů b├│lu kr─Ögos┼éupa nawet podczas d┼éugich podr├│┼╝y. Ergonomia miejsca pracy kierowcy jest wzorowa. Czytelno┼Ť─ç wska┼║nik├│w nie budzi w─ůtpliwo┼Ťci, a przyciski i pokr─Öt┼éa zosta┼éy sensownie rozlokowane.

Standard wyko┼äczenia jest uzale┼╝niony od wersji. Najbardziej ÔÇ×cywilizowaneÔÇŁ s─ů Caravelle i Multivany. Pierwsza z wymienionych wersji jest wielkopojemnym vanem. Multivan to z kolei przedsmak samochodu kempingowego z rozk┼éadanym stolikiem, obracanymi fotelami, ┼Ťmietnikiem, zas┼éonami i kanap─ů, kt├│r─ů mo┼╝na w prosty spos├│b zamieni─ç w ┼é├│┼╝ko. Multivan Panamericanama zwi─Ökszony o 50 mm prze┼Ťwit, kt├│ry w kombinacji z nap─Ödem Syncro u┼éatwia jazd─Ö po gorszych drogach. Do turystycznych eskapad najlepiej nadaje si─Ö California z licznymi schowkami, aneksem kuchennym, a nawet rozk┼éadanym namiotem na dachu.

Koloryt wersji

Na przestrzeni lat osobowe T4 doczeka┼éy si─Ö wielu wersji, r├│┼╝ni─ůcych si─Ö standardem wyposa┼╝enia i wyko┼äczenia, takich jak m.in.: Multivan Allstar, Multivan Topstar, Multivan Atlantis, Multivan tim & tom, Multivan Generation, California Highway, California Exclusive, California Coach, California Event, California Freestyle czy Caravelle Business. Warto doda─ç, ┼╝e do momentu wprowadzenia Phaetona ostatni z wymienionych by┼é najdro┼╝sz─ů propozycj─ů z katalogu Volkswagena.

Lifting w 1996

W 1996 roku Volkswagen T4 przeszedł modernizację, w ramach której m.in. poprawiono wnętrze i wzmocniono układ hamulcowy. Największym zmianom poddano wersje Multivan, Caravelle i California. Nowy pas przedni upodobnił vany do mniejszych modeli koncernu, jak również odróżnił osobowe vany od dostawczych Transporterów. Zmieniona konstrukcja przodu nadwozia umożliwiła także montaż silników 2.8 VR6.

Silniki

Powi─Ökszy┼éo to i tak obfit─ů palet─Ö jednostek nap─Ödowych. Zainteresowani silnikami benzynowymi mieli do wyboru wersje: 1.8 (1990 ÔÇô 1992; 67 KM, 140 Nm), 2.0 (1990 ÔÇô 2003; 84 KM, 159 Nm), 2.5 (1991 ÔÇô 2003; 110 KM, 190 Nm i 115 KM, 200 Nm), 2.8 VR6 (1996 ÔÇô 2000; 140 KM, 240 Nm) i 2.8 V6 (2000 ÔÇô 2003; 204 KM, 245 Nm). Gam─Ö diesli tworzy┼éy odmiany: 1.9 D (1990 ÔÇô 1995; 60 KM, 127 Nm), 1.9 TD (1993 ÔÇô 2003; 68 KM, 140 Nm), 2.4 D (1990 ÔÇô 2003; 78 KM, 164 Nm i 75 KM, 160 Nm) i 2.5 TDI (1995 ÔÇô 2003, 88 KM, 195 Nm; 102 Nm, 250 Nm i 151 KM, 295 Nm).

Optymalnym i najbardziej cenionym przez rynek wt├│rny ┼║r├│d┼éem si┼é nap─Ödowych jest turbodiesel 2.5 TDI.Zapewnia dobre osi─ůgi przy zu┼╝yciu paliwa, kt├│re w cyklu mieszanym wynosi ok. 8 l/100 km. Tyle samo, a nawet nieznacznie wi─Öcej zu┼╝ywaj─ů s┼éabsze diesle. Atutem wolnoss─ůcych 1.9 D oraz 2.4 D jest prosta i niewysilona konstrukcja ÔÇô bardzo solidna, a do tego tania w ewentualnych naprawach.T4 z silnikami benzynowymi stanowi─ů u┼éamek oferty. Ich zakup nie jest jednak pozbawiony sensu. Samochody s─ů wyra┼║nie ta┼äsze, a cz─Östo tak┼╝e mniej wyeksploatowane od diesli. Je┼╝eli zosta┼éy wyposa┼╝one w instalacj─Ö LPG, jazda nimi nie b─Ödzie nazbyt kosztowna.

4×4, czyli Syncro

Kto potrzebowa┼é vana do jazdy po ┼Ťliskich drogach, m├│g┼é wybra─ç wersj─Ö Syncro z nap─Ödem na cztery ko┼éa. Kluczowym elementem uk┼éadu przeniesienia nap─Ödu jest sprz─Ög┼éo wiskotyczne, kt├│re przekazuje moc na tyln─ů o┼Ť, gdy przednie ko┼éa zaczynaj─ů traci─ç przyczepno┼Ť─ç. ÔÇ×WiskozaÔÇŁ jest tak┼╝e najmniej trwa┼éym elementem uk┼éadu przeniesienia nap─Ödu. Jak sprawdzi─ç, czy dzia┼éa? Najlepszym sprawdzianem by┼éaby pr├│ba na lu┼║nej nawierzchni czy rolkach, co mo┼╝e by─ç jednak trudne do zrealizowania podczas jazdy pr├│bnej. U┼╝ytkownicy T4 z nap─Ödem Syncro sugeruj─ů uniesienie jednego z tylnych k├│┼é. Je┼╝eli ko┼éo uda si─Ö swobodnie obr├│ci─ç ÔÇô bez wzgl─Ödu na po┼éo┼╝enie lewarka skrzyni bieg├│w ÔÇô ÔÇ×wiskozaÔÇŁ jest niesprawna. Przed pr├│b─ů warto sprawdzi─ç, czy samoch├│d nie jest wyposa┼╝ony w blokad─Ö tylnego mostu. Do sterowania ni─ů s┼éu┼╝y ci─Ög┼éo w dolnej cz─Ö┼Ťci konsoli ┼Ťrodkowej. Przy zblokowanym dyferencjale tylnego ko┼éa nie uda si─Ö obr├│ci─ç ÔÇô bez wzgl─Ödu na stan sprz─Ög┼éa wiskotycznego.

Bajki o przebiegach

Deklarowany przez sprzedaj─ůcego przebieg mo┼╝na w┼éo┼╝y─ç mi─Ödzy bajki. Zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç u┼╝ywanych Volkswagen├│w T4 zosta┼éa przywieziona do Polski z zachodu Europy. ┼╗eby operacja by┼éa op┼éacalna, konieczne by┼éo sprowadzanie najta┼äszych egzemplarzy ÔÇô powypadkowych lub intensywnie eksploatowanych. W Niemczech realne przebiegi tanich T4 z silnikami wysokopr─Ö┼╝nymi nierzadko si─Ögaj─ů 400 ÔÇô 700 tysi─Öcy kilometr├│w.

Ofiara sukcesu

T4 pad┼é ofiar─ů swojej prostej, a zarazem solidnej konstrukcji. Bagatelizowanie pierwszych oznak nieprawno┼Ťci i lata intensywnej eksploatacji potrafi─ů si─Ö da─ç we znaki nawet najsolidniejszej mechanice. Z biegiem czasu problemy zaczynaj─ů si─Ö nawarstwia─ç, a doprowadzenie auta do ┼éadu mo┼╝e by─ç bardzo kosztowne. Uszczelniacze zespo┼éu nap─Ödowego, ┼Ťwiece zap┼éonowe, filtry, tuleje zawieszenia, sworznie, ┼éo┼╝yska k├│┼é, manszety przegub├│w, amortyzatory, opony, klocki i tarcze hamulcowe do Transportera nie s─ů drogie. Sytuacja zaczyna wygl─ůda─ç znacznie gorzej, gdy wiele cz─Ö┼Ťci zamiennych trzeba kupi─ç jednocze┼Ťnie, a p├│┼║niej zap┼éaci─ç za robocizn─Ö.

Bardzo trudno kupi─ç dobry egzemplarz

Aby unikn─ů─ç nieplanowanych wydatk├│w, warto zleci─ç przedzakupowy przegl─ůd. Kiedy wejdziemy w posiadanie Volkswagena T4, dobrze jest wymieni─ç pasek rozrz─ůdu. Mechanicy rekomenduj─ů, by kolejne zleca─ç co ok. 60 tysi─Öcy kilometr├│w. Przy wysokich przebiegach konieczna mo┼╝e by─ç regeneracja pompy wtryskowej czy bli┼╝sze przyjrzenie si─Ö uk┼éadowi ch┼éodzenia. W silnikach 2.5 TDI mo┼╝liwe s─ů te┼╝ defekty turbospr─Ö┼╝arek i przep┼éywomierzy. Korozja w pierwszej kolejno┼Ťci atakuje podwozie, uk┼éad wydechowy oraz kraw─Ödzie drzwi i b┼éotnik├│w. Nat─Ö┼╝enie nieprzyjemnych ha┼éas├│w w kabinie zwykle mo┼╝na ograniczy─ç, wymieniaj─ůc wyrobione zawiasy i prowadnice drzwi. Kiedy pojawiaj─ů si─Ö problemy z dzia┼éaniem o┼Ťwietlenia czy elektrycznych szyb, nale┼╝y sprawdzi─ç, czy w obwodach elektrycznych nie pojawi┼éy si─Ö przerwy. Warto przyjrze─ç si─Ö tak┼╝e uk┼éadowi hamulcowemu ÔÇô ju┼╝ podczas test├│w fabrycznie nowych T4 media narzeka┼éy na d┼éug─ů drog─Ö hamowania. Trzeba przy tym podkre┼Ťli─ç, ┼╝e sumiennie serwisowany Transporter nie sprawia przykrych niespodzianek.

Od 1990 do 2003 roku Volkswagen dostarczył klientom 1.873.033egzemplarzy T4.

Nie oznacza to jednak, ┼╝e poszukiwanie u┼╝ywanego egzemplarza b─Ödzie ┼éatwe. Na zakup je┼╝d┼╝─ůcego Transportera wystarczy nieca┼ée 4.000 z┼é. Na jakiekolwiek wyposa┼╝enie b─ůd┼║ przyzwoity stan techniczny nie ma jednak co liczy─ç. Ma┼éo prawdopodobne jest te┼╝ znalezienie wersji osobowej ÔÇô najta┼äsze s─ů zdezelowane Transportery w towarowej specyfikacji. By dysponowa─ç sensownym polem manewru, na zakup Volkswagena T4 trzeba przygotowa─ç kilkana┼Ťcie tysi─Öcy z┼éotych. Nawet w tym przedziale przewa┼╝aj─ů przeci─Ötnie wyposa┼╝one egzemplarze z wysokimi przebiegami. Najlepiej utrzymane Caravelle i Multivany z ko┼äcowej fazy produkcji s─ů wyceniane na 25 ÔÇô 30 tys. z┼é. Nie s─ů inwestycj─ů wysokiego ryzyka. Utrata warto┼Ťci post─Öpuje wolno, a zadbany T4 szybko znajdzie kolejnego w┼éa┼Ťciciela.

Ukryte koszty

Je┼╝eli planujemy poszukiwania samochodu za granic─ů, warto pami─Öta─ç o ukrytych kosztach. Pojemno┼Ť─ç wielu silnik├│w przekracza dwa litry, co oznacza, ┼╝e stawka podatku akcyzowego ro┼Ťnie z 3,1 procent do 18,6 procent warto┼Ťci pojazdu, winduj─ůc wydatki zwi─ůzane z rejestracj─ů pojazdu. Dodajmy, ┼╝e import zwi─Öksza prawdopodobie┼ästwo pozyskania auta w dobrym stanie, jednak na oszcz─Ödno┼Ťci nie ma co liczy─ç. W Niemczech nie┼║le wyposa┼╝ona Caravelle 2.5 TDI z przebiegiem p├│┼é miliona kilometr├│w potrafi kosztowa─ç blisko 5.000 euro.

T4 to nie hobby

Na pierwsze trzy generacje Transportera nale┼╝y ju┼╝ spogl─ůda─ç przez pryzmat samochod├│w hobbystycznych. Volkswagen T4 jest znacznie bardziej uniwersaln─ů propozycj─ů. California i Multivan sprawdz─ů si─Ö podczas wakacyjnych wypad├│w. Syncro, szczeg├│lnie po zwi─Ökszeniu prze┼Ťwitu, nadaje si─Ö nawet do jazdy w trudniejszym terenie. Doka z odkryt─ů przestrzeni─ů baga┼╝ow─ů jest niez┼éym substytutem pickapa, a przy okazji samochodem, kt├│ry zdecydowanie si─Ö wyr├│┼╝nia. A Transporter robi to, do czego zosta┼é stworzony ÔÇô u┼éatwia prac─Ö.

Fot. VW

 

HISTORIA MODELU

1990 ÔÇô sierpie┼ä, wprowadzenie na rynek

1991 ÔÇô 2,5-litrowy silnik benzynowy

1993 ÔÇô silnik 1.9 TD, nap─Öd Syncro opcj─ů dla motor├│w R5, czo┼éowe poduszki powietrzne

1994 ÔÇô wersje California Highway i California Exclusive (wysoki dach, d┼éugi rozstaw osi)

1996 ÔÇô modernizacja, nowy pas przedni i silniki 2.5 TDI, 2.8 VR6 w Caravelle i Multivanie, hamulce tarczowe wszystkich k├│┼é

1997 ÔÇô debiutuje Caravelle Business

1998 ÔÇô powi─Ökszone hamulce, nowe wersje 2.5 TDI

1999 ÔÇô na li┼Ťcie opcji pojawia si─Ö ESP

2000 ÔÇô wzmocnienie wersji 2.8, zmiana oznaczenia z VR6 na V6

2003 ÔÇô zako┼äczenie produkcji

 

 

Volkswagen Transporter 4 (Typ 7H)  
Silniki benzynowe R4: 1.8, 2.0; R5: 2.5; VR6: 2.8
Silniki wysokopr─Ö┼╝ne R4: 1.9 D, 1.9 TDI; R5: 2.4 D, 2.5 TDI
Rozstaw osi 2920 lub 3220 mm
D┼éugo┼Ť─ç/ szeroko┼Ť─ç/ wysoko┼Ť─ç 4707 lub 5107/ 1840/ 1940 ÔÇô 2430 mm
Cena od 4.000 zł

 

Podobne

Wokalista Jamiroquai sprzedaje swoj─ů kolekcj─Ö BMW

Brytyjczycy postanowili, ┼╝e czas rozpocz─ů─ç postpandemiczn─ů wyprzeda┼╝. W┼Ťr├│d aut, kt├│re zostan─ů sprzedane na kolejnej aukcji Silverstone Auctions jest kolekcja BMW nale┼╝─ůca do frontmana Jamiroquai - Jay Kay.┬á W Anglii popularn─ů metod─ů na sprzeda┼╝ klasyka jest wystawienie go na aukcji. Tym razem ze wzgl─Ödu na ograniczenia udzia┼é w wydarzeniu b─Ödzie mo┼╝liwy jedynie w formie telefonicznej lub…

Volkswagen-Taigo-2022

VW Taigo zawitał do Polski. Znamy jego cenę

VW chwali si─Ö, ┼╝e to pierwszy w historii marki SUV coupe, cho─ç jak dla nas wygl─ůda to po prostu na crossovera. Je┼Ťli chcesz go kupi─ç, w salonie musisz zostawi─ç co najmniej 87 190 z┼é. Wed┼éug VW model Taigo to pierwszy SUV coupe, cho─ç auto zbudowano na platformie Polo oraz T-Crossa, wi─Öc bli┼╝ej mu raczej do…