Tej wersji BMW E34 na pewno nie znacie - Trends Magazines

Tej wersji BMW E34 na pewno nie znacie

BMW już dawno wyprzedzało swoją epokę, nie tylko pod kątem technologii, ale także pomysłów na nietypowe nadwozie. Na bazie BMW E34 w wersji Touring powstało wyjątkowo ciekawe auto, czyli BMW E34 Enduro.

Niech was nie zmyli nazwa, z motocyklami ma ona niewiele wspólnego. E34 Enduro powstało z myślą o tych, którzy lubią od czasu do czasu zjechać z asfaltu i kontynuować dalszą drogę np. rowerem. Dziś to już nikogo nie dziwi, ale pamiętajcie, że jesteśmy wiele lat przed erą SUVów i crossoverów. W latach 80. i 90. nikt nie myślał o podwyższonym nadwoziu, napędzie na 4 koła i miejscu na rowery w samochodzie klasy premium. Albo masz prestiżową i komfortową „piątkę” albo toporną terenówkę. 

Jak wyglądało BMW E34 Enduro?

Ale właśnie tę lukę chciało wypełnić BMW przedstawiając model E34 Enduro. Co wyróżniało te wersję?

– regulowane, pneumatyczne zawieszenie
– dach podniesiony o 13cm (jak np. dziś w VW California)
– pokładowy mini kompresor do pompowania np. opon rowerowych lub pontonów
– wmontowana lodówka
– powiększenie pojemności silnika 2,5L do 3 litrów, co zaowocowało wzrostem mocy z 192KM i 245Nm na 246KM i 316Nm
– napęd na cztery koła, wówczas nazywany „ix”
– inne były też fotele, bardziej przystosowane do długich podróży, wyglądają jak połączenie kultowych vaderów z komfortami. 
– dodatkowy rząd siedzeń, wymienny z ruchomą rampą (sterowaną elektronicznie) np. na rowery

BMW E34 Enduro powstało na bazie BMW 525 ix i zostało zbudowane przez dział BMW Individual. Prawdopodobnie powstało tylko 50 egzemplarzy Enduro i każdy z nich kosztował zawrotną wówczas sumę 170 tys marek. Nie wiadomo, ile aut zachowało się do dziś.

A może Wy natrafiliście kiedyś na taką wersję? 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Ponad 100 lat rekordów BMW

Kochasz BMW? Dowiedz się o historii bawarskiej marki i rekordach, które zdobyła! 100 lat temu: lot na dużej wysokości jako pierwszy rekord BMW. 17 czerwca 1919 r. doświadczony pilot testowy Franz Zeno Diemer pomógł młodej firmie BMW zdobyć pierwszy rekord świata. Z monachijskiego lotniska w Oberwiesenfeld wystartował swoim samolotem wyprodukowanym przez Deutsche Flugzeugwerke i napędzanym…

Tuning BMW: stylowe M4

Ostatnie projekty na bazie M3 i M4 kipią mocą i momentem obrotowym. JMS Fahrzeugteileposzło inną drogą, wychodząc ze słusznego założenia, że 431 KM i 550 Nm to wystarczająco dużo. Niemiecki dystrybutor akcesoriów tuningowych wyposażył M4 Cabrio w gwintowane zawieszenie  KW Variant 3 (od 2.199 euro), które umożliwiło zmniejszenie prześwitu przedniej osi o 45 mm a tylnej…