GTI. Te trzy literki wiele znaczą dla każdego fana aut z Wolfsburga. Golf GTI jest bowiem autem kultowym. Szybkim, zadziornym i zarazem bardzo uniwersalnym. Jednak na szczycie sportowego piedestału niemieckiego kompaktu stoi wersja R – jeszcze szybsza, ostrzejsza i dla wielu bardzo zaskakująca.
Historia GTI rozpoczęła się razem z pierwszą generacją niemieckiego kompaktu. Od samego początku Volkswagen chciał oferować swoim klientom auto, które poza praktycznością zapewniało jednocześnie sporą dawkę sportowych doznań. R w oznaczeniu Golfa pojawiło się dopiero w czwartej generacji tego popularnego modelu. Niemcy dość długo zwlekali z pokazaniem bardziej sportowej i dużo szybszej odmiany od GTI. Jednak gdy już to zrobili, wiele osób z podziwu szeroko otworzyło usta.
V6!
Pierwszy Golf R32, bazujący na modelu IV generacji, produkowany był od 2002 roku. Jak sugerowało oznaczenie modelu, auto miało pod maską 3,2-litrowy benzynowy silnik VR6. Była to wolnossąca jednostka o charakternym dźwięku oraz mocy 241 KM. Napęd przenoszony był za pomocą systemu Haldex na koła obu osi, a sześciobiegowa przekładnia była wyposażeniem standardowym. W opcji oferowano skrzynię DSG. Osiągi? 6,4 sekundy od 0 do 100 km/h oraz blisko 250 km/h prędkości maksymalnej. Wszystko to dostępne w Golfie.
Piąta generacja niemieckiego kompaktu także oferowana była w drapieżnej wersji R32. Stylistycznie samochód nie zdradzał swoich możliwości, ale pod maską w dalszym ciągu skrywał duży, sześciocylindrowy silnik. W tym przypadku delikatnie podkręcony do równych 250 KM. Gdy w 2009 roku Niemcy pokazali zupełnie nową odmianę R, bazującą na szóstej generacji Golfa, wielu fanów wstrzymało oddech…
Era turbo
Nowe wcielenie topowego niemieckiego kompaktu wykorzystywało wiele rozwiązań znanych ze swojego poprzednika. Na nadwoziu nie było wyzywających dodatków czy prowokujących stylistycznych zagrywek. Dwie centralnie umieszczone końcówki wydechu pozostały na swoim miejscu. Na pierwszy rzut oka Golf R nie zdradzał swojej osobowości. Fani dostrzegli jednak, że z oznaczenia zniknęła liczba 32. Tak, Golf R VI pożegnał się z sześciocylindrowym silnikiem.
Zmieniające się motoryzacyjne trendy oraz coraz ostrzejsze normy ochrony środowiska wymusiły zmiany. Pod maską Golfa R, bazującego na szóstej generacji modelu, pracował zupełnie nowy silnik. Dwulitrowa jednostka TSI miała tylko cztery cylindry, ale dzięki turbosprężarce generowała większą moc i większy moment obrotowy od swoich wolnossących poprzedników. Polepszyły się także osiągi. W przypadku wersji ze skrzynią DSG pierwsze 100 km/h pojawiało się na prędkościomierzu po upływie 5,5 sekundy. Nowy Golf R był szybki. Bardzo szybki. Zaskakująco szybki. Jego twórcy nie zapomnieli jednak o praktyczności oraz użyteczności na co dzień. Wnętrze w dalszym ciągu było do bólu poprawne, a obsługa poszczególnych instrumentów nie nastręczała najmniejszych kłopotów.
Ciekawostką może być to, że znalezienie seryjnego Golfa R VI w dzisiejszych czasach jest trudnym zadaniem. Większość aut ma mocno podkręcone silniki, czego dobrym przykładem jest egzemplarz widoczny na zdjęciach. Należący do Mateusza samochód ma 370 KM oraz manualną skrzynię biegów.
Który Golf R jest najlepszy?
Dla wielu osób siódma generacja Golfa jest najlepsza, najbardziej dopracowana. Odmiana R? Także obecna, zaprezentowana w 2013 roku. Z zewnątrz auto w dalszym ciągu nie zdradzało wiele. Chociaż dwie podwójne końcówki układu wydechowego budziły pewne podejrzenia. We wnętrzu pojawiły się wirtualne zegary oraz bardziej rozbudowany dotykowy system multimedialny.
Co pod maską? Znane 2.0 TSI poddane kilku modyfikacjom. W efekcie Golf R VII był pierwszym seryjnym Golfem w historii, którego moc przekroczyła 300 KM. Także po raz pierwszy w historii Golf R osiągał pierwszą setkę w czasie poniżej 5 sekund. Szok!
Egzemplarz widoczny na zdjęciach? On także jest nieco „dłubnięty”. Mateusz zadbał o to, aby auto nadal wyglądało jak zwykły Golf, ale osiągami mogło konkurować z supersamochodami. Dzięki kilku modyfikacjom udało się uzyskać moc… 475 KM! Z tym Golfem lepiej nie zadzierać!
Nowy pomysł
Pomimo coraz ostrzejszych norm emisji splin oraz rygorystycznych przepisów również w ósmej, czyli najnowszej generacji Golfa Volkswagen zdecydował się na zaoferowanie klientom odmiany R. Teoretycznie najmniej zmieniło się na zewnątrz oraz pod maską. Nowa eRka w dalszym ciągu nie jest wyzywająca. Nie prowokuje krzykliwymi stylistycznymi dodatkami.
Pod maską w dalszym ciągu pracuje silnik 2.0 TSI, który oferuje 320 KM. Napęd? 4×4. Osiągi? 4,7 sekundy potrzebne do osiągnięcia 100 km/h ze startu zatrzymanego. Po raz pierwszy w historii oferowany jest także wydech Akrapovic. To opcja warta dopłaty około 16 tys. zł. Po raz pierwszy dostępny jest także tryb drift. Po jego aktywacji sprytna elektronika przekazuje więcej mocy oraz więcej momentu obrotowego na tylne koła. Dzięki temu jazda bokami jest dziecinnie prosta. Dostępny jest także tryb Nürburgring, który ustawia wszystkie parametry samochodu jak do wyścigu.
W nowym Golfie R najbardziej zmieniło się… wnętrze. To z pozoru najmniej istotny element w tego typu aucie, ale nie sposób go pominąć. Nowa eRka, podobnie jak jej mniej sportowe odmiany, stawia na obsługę dotykową. Trzeba się do tego przyzwyczaić, a samo rozwiązanie ma wiele plusów, ale też i utrudnień.
Szybki, szybszy, najszybszy
Golf GTI. To auto znają wszyscy. Jak już wspomniałem na wstępie, to model absolutnie kultowy. Golf R? To także mocno pożądany samochód. Szybki, bardzo szybki, zadziorny, ale wciąż praktyczny. Na przestrzeni kilkunastu lat stał się bardziej dopracowany, jeszcze szybszy oraz zyskał niespotykane dotąd w swojej klasie możliwości. Volkswagen Golf R to klasa sama dla siebie. Auto, które pośród konkurencji nie ma sobie równych!
Paweł Kaczor
Fot. autor
PORÓWNANIE
Golf R VI Golf R VII Golf R VIII
NADWOZIE
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) 4199/ 1779/ 1480 4258/ 1790/ 1492 4290/ 1789/ 1458
Rozstaw osi (mm) 2578 2620 2628
Pojemność bagażnika (l) 350 343 374
Masa własna (kg) 1521 1452 1551
Koła 235/35R19 235/35/R19 225/40R18
SILNIK/ NAPĘD
Oznaczenie modelowe 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI
Typ, liczba zaworów R4, 16V R4, 16V R4, 16V
Poj. skokowa (ccm) 1984 1984 1984
Maks. moc (KM) 270 310 320
Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min) 350/2500–5000 380/2000–5400 420/2100–5350
Skrzynia biegów manualna – 6 automatyczna – 7 automatyczna – 7
Napędzana oś 4×4 4×4 4×4
OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 5,7 4,6 4,7
V maks. (km/ h) 250 250 250
Spalanie (l/ 100 km) 8,5 7,9 7,8
CENA
Opisywanego egzemplarza (zł) ok. 80.000 ok. 140.000 ok. 230.000