Pasek rozrządu — dlaczego i kiedy trzeba go wymieniać? - Trends Magazines

Pasek rozrządu — dlaczego i kiedy trzeba go wymieniać?

Czym jest pasek rozrządu i dlaczego jest ważny? Kiedy, jak i dlaczego należy go wymienić? Przeczytaj uważnie.

Reklam hurtowni motoryzacyjnej ARGE

Do prawidłowego funkcjonowania silnika w każdym samochodzie przyczynia się wiele elementów i podzespołów. Do niektórych z nich dostęp jest prosty, są i takie, które są niewidoczne, ale bardzo istotne. Dlatego równie ważne jest ich kontrolowanie i serwisowanie, co może pomóc uniknąć usterki lub zniszczenia jednostki napędowej samochodu, i związanych z tym większych wydatków. Jednym z takich pozornie nieznacznych elementów jest pasek rozrządu. Czym jest i jak działa?

Układ rozrządu

Potocznie zwany rozrządem, układ rozrządu należy do najważniejszych i kluczowych pod wieloma względami zespołów w silnikach tak benzynowych, jak i wysokoprężnych. Powinien więc być sprawny i regularnie serwisowany, żeby jednostka napędowa mogła prawidłowo pracować. W przeciwnym razie może dojść do awarii lub nawet zniszczenia całego silnika.

Układ rozrządu to zespół elementów, których zadaniem jest zapewnienie dopływu powietrza do cylindrów. Jego główną rolą jest doprowadzanie i odprowadzanie spalin z cylindrów. Co niezwykle istotne, praca rozrządu musi być ściśle zestrojona z położeniem wału korbowego i napędzanych przez niego tłoków, a także z pracą układu wtryskowego. Nawet małe uchybienia we właściwej pracy układu rozrządu mogą przełożyć się na prawidłową pracę silnika.

Jednym z elementów rozrządu, który wymaga szczególnej uwagi i dbałości to jego napęd. Zależnie od rodzaju silnika jest to pasek lub łańcuch. Jeżeli te podzespoły są stare i zużyte, może dojść do zerwania się paska bądź przeskoczenia łańcucha. Konsekwencją tego może być zniszczenie jednostki napędowej. Dlatego tak ważne jest, żeby czy to łańcuch, czy pasek działały poprawnie.

Pasek rozrządu samochodu

Czym jest pasek rozrządu i dlaczego jest ważny? Jego zadaniem jest zapewnienie właściwej synchronizacji pracy wału korbowego i wałka rozrządu, co wpływa na prawidłową pracę całego silnika. Podstawowa rola paska to przekazanie napędu na wałek rozrządu, który reguluje otwieranie i zamykanie zaworów ssących. Prawidłowe działanie układu rozrządów przekłada się na właściwe działanie cylindrów, dlatego proces ten powinien być dokładnie zsynchronizowany, a pasek sprawny dla prawidłowo zachodzących procesów w silniku, który wtedy pracuje równo i ma pełną moc.

Warto dodać, że pasek odpowiada również za napędzanie innych podzespołów, takich jak pompy wtryskowe oraz pompy cieczy chłodzącej.

Rola paska w układzie rozrządu

Po uruchomieniu silnika przez rozrusznik wał korbowy zostaje wprowadzony w ruch i zaczyna się obracać. Pasek rozrządu odpowiada za przekazanie napędu z koła napędowego znajdującego się na wale, na koło zdawcze znajdujące się na wałku rozrządu. Są na nim także specjalne krzywiki, które w czasie obrotu wałka powodują otwieranie oraz zamykanie zaworów dolotowych i wylotowych. Musi nastąpić ścisła synchronizacja tego momentu z położeniem wału korbowego. Po otwarciu zaworów do cylindrów dostaje się powietrze, które następnie zasysa silnik. Kiedy zawory dolotowe się zamykają, otwierają się zawory wylotowe, a spaliny są przez nie przekazywane do układu wydechowego.

Paski rozrządu wykonane są z gumy syntetycznej z powłoką antystatyczną, wzmocnionej wewnątrz kordem węglowym. Jest to pasek inaczej zwany zębatym i posiada taką ilość zębów, jaka jest dokładnie potrzebna i obliczona dla właściwej pracy silnika. Pasek jest i powinien być cały czas odpowiednio napięty, nawet kiedy silnik nie jest uruchomiony. Wymaga więc zastosowania napinacza, który też powinien być sprawny i niezużyty. Dzięki niemu pasek nie przeskoczy nawet o jeden ząb, a zawory otworzą się w odpowiednim momencie. Właściwe napięcie jest szczególnie ważne w silnikach wysokoprężnych.

Kiedy wymienić pasek rozrządu

Pasek zębaty jest elastyczny, co pozwala mu wytrzymywać obciążenia powodowane nagłym przyspieszeniem. Przy dobrej jakości wykonania jego trwałość oraz niezawodność powinna wystarczyć do przebiegu, który przewidział producent. Obciążenia jednak wpływają na trwałość, a guma jak wiadomo, z czasem ulega zużyciu. Jest też wrażliwa na takie czynniki jak działanie oleju silnikowego i płynu chłodniczego. Dlatego należy pasek regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta, najczęściej między 60 tys. km lub 5 lat.

Wymiana paska rozrządu nie jest bardzo kosztowna i skomplikowana. Warto jednak stawiać na dobrej jakości produkty. Do takich można zaliczyć paski od niemieckiej firmy ContiTech, grupa Continental. Niemiecka jakość i niezawodność są znane, a przy tym jest to światowy producent i wiodący dostawca dla przemysłu motoryzacyjnego, którego klientami są czołowi producenci samochodowi. Marka znana przede wszystkim z produkcji opon oferuje także inne części samochodowe, w tym paski rozrządu. Produkty tej i innych firm dostępne są tutaj.

Jakie są objawy zużycia paska rozrządu

Jakie są objawy uszkodzenia lub zużycia paska rozrządu? Najczęstsze to nierówna praca silnika, szarpanie silnikiem w czasie jego włączania i wyłączania czy niepokojące dźwięki dochodzące spod obudowy paska. Podobne objawy mogą nastąpić przy uszkodzeniu napinacza i wałka rozrządu. Warto przy tym zaznaczyć, że jeśli dojdzie do zerwania paska rozrządu, mogą zostać zniszczone inne podzespoły w silniku. Może nawet dojść do uszkodzenia i zniszczenia całej jednostki napędowej. Sprawny układ rozrządu wraz z paskiem mają więc kluczowe znaczenia dla sprawności i właściwego funkcjonowania każdego silnika.

Na jakiekolwiek objawy awarii czy uszkodzenia reagować należy od razu, a zawsze także przestrzegać terminu wymiany paska i podzespołów, zgodnie z określonym dla każdego pojazdu przebiegiem. Dobrze jest pamiętać o kontroli i wymianie paska, zanim dojdzie do poważnej awarii. Przyczyn jego uszkodzenia może być wiele, nie tylko silne zużycie i starość. Podczas eksploatacji może też dojść do jego uszkodzenia z powodu choćby zabrudzenia go olejem silnikowym lub innymi płynami. Do wymiany nadaje się też pasek z wytartymi zębami, naderwany, luźny i wyciągnięty, z wytartą, popękaną bądź rozwarstwioną strukturą oraz naderwanymi bokami. Wymiana paska rozrządu to nie tylko stosowanie się do różnych zaleceń producenta, ale również wybór odpowiedniego podzespołu spośród wielu ofert dostępnych na rynku. Zawsze warto przy tym skorzystać z porad ekspertów, czyli wybrać sklep, który swoim klientom zapewnia pomoc i doradztwo techniczne oparte na wiedzy oraz doświadczeniu. ARGE w swojej ofercie posiada szeroki wachlarz wysokiej jakości pasków rozrządu w przystępnych i konkurencyjnych cenach.

Sklep Arge – szeroka gama pasków rozrządu

Sklep internetowy Arge to miejsce, gdzie można znaleźć części samochodowe do każdego rodzaju pojazdu oraz silnika. Ta hurtownia motoryzacyjna posiada ponad 28-letnie doświadczenie na rynku. Przez te lata Firma zbudowała sprawnie działający zespół handlowców, poszerzając też stale asortyment do kilkunastu tysięcy pozycji oraz grono dostawców i odbiorców. Oferta Arge obejmuje ponad 70 marek produktów z wieloma referencjami. Firma proponuje klientom korzystne warunki współpracy, w tym korzystną relację najlepszej jakości do ceny. Zależy jej na byciu solidnym i zaufanym partnerem handlowym, dostarczającym towary spełniające wymagania i zapewniającym satysfakcję z jakości obsługi. Firma ma flotę kilkudziesięciu własnych samochodów dostawczych i magazyny o pojemności kilku tysięcy miejsc paletowych. Zespół Przedstawicieli techniczno-handlowych wspiera sprzedaż i zawsze służy pomocą oraz doradztwem.

Bogaty wybór i proste zakupy

Sklep Arge jest autoryzowanym dystrybutorem takich marek jak: Orlen, Shell, Total, Petronas, Elf, Autoland, CarPlan, Carlube i Ravenol, a także Castrol, która to marka w uznaniu dla owocnej i wieloletniej współpracy zaprosiła Arge do ekskluzywnego grona Castrol Ambassadors. Firma konfekcjonuje też część produktów pod własną marką AXENOL.

Dzięki szerokiej oraz bogatej ofercie można tu znaleźć pasek rozrządu odpowiedni i najlepszy dla swojego samochodu. Ponieważ jego wymiana często wiąże się także z wymianą współpracujących z nim podzespołów, w ARGE można kompleksowo zakupić je za jednym razem. Sklep oferuje szeroki wybór części zamiennych, filtrów, olejów, oraz płynów i innych akcesoriów samochodowych. Wszystko, co jest potrzebne do prawidłowej pracy silnika i do utrzymania auta w dobrej kondycji. Co istotne, zakupy w tym internetowym sklepie są łatwe i przejrzyste. Wynika to z faktu, że produkty można wybierać, korzystając z różnych filtrów takich jak marka, model czy typ samochodu. Oczywiście zaletą jest możliwość zakupu odpowiedniego paska i innych części bez wychodzenia z domu. Arge oferuje przy tym szybką i terminową wysyłkę z dostawą pod drzwi.

Podsumowując, mamy tu najlepszą jakość i atrakcyjne ceny oraz profesjonalną i szybką obsługę, z krótkimi terminami realizacji zamówień. To może przekładać się na zadowolenie z zakupu. Wystarczy odwiedzić sklep.arge.pl.

(artykuł sponsorowany)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning BMW M2 CSR. 610 KM z 3.0 R6!

Przed laty jednym z najpopularniejszych sposobów na radykalne zwiększenie mocy silnika były swapy. W dobie turbodoładowanych jednostek clou programu stały się ingerencje w elektronikę. Lightweight Performance postanowiło połączyć oba zabiegi. W mocnym już w standardowej wersji M2 zamontowano wyżyłowany, a zarazem bardziej pancerny silnik z M3, który następnie poddano konkretnemu tuningowi. Efekty robią wrażenie. Projekt…

BMW_740d_F01

BMW 740d xDrive F01. Test z archiwum- ARCHIWUM

BMW serii 7 to przede wszystkim samochód biznesowy. Takie jest jego przeznaczenie szczególnie, gdy jest nowy. Najwięcej do powiedzenia ma więc kierowca, który spędza w nim naprawdę dużo czasu. Dlatego o opinie na temat nowej „siódemki” poprosiliśmy zawodowca – pana Pawła. Dziś to BMW jest możliwe do nabycia, jako używane. Czy warto kupić kilkuletnią serię…