Od dziś nowe paliwo na stacjach. Co się zmienia? - Trends Magazines

Od dziś nowe paliwo na stacjach. Co się zmienia?

Od wtorku 16 listopada zatankujemy nowe paliwo na stacjach. Dotyczy to LPG, benzyny oraz oleju napędowego. Co zmienia się w paliwie?

Chodzi o coroczną zmianę paliw na zimowe oraz letnie. Teraz do sprzedaży wchodzi paliwo zimowe. Jest to efekt rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Chodzi o to, aby ułatwić kierowcom uruchamianie pojazdów podczas niskich temperatur. 

Paliwo zimowe – co się zmienia?

Z perspektywy osoby tankującej paliwo nie zmienia się kompletnie nic. Te same dystrybutory, te same, niestety wysokie ceny, ale to co wlewamy do baków nieco się różni. Chodzi o zmianę paliwa z letniego na zimowe.

Benzyna, która na stacjach oferowana jest od dziś ma wyższą wartość prężności pary (prężność par benzyny zimowej musi mieścić się w granicach 60 a 90 kPa), co przekłada się na lepsze właściwości rozruchowe. Jest też ono bogate w dodatki, których zadaniem jest pochłanianie wilgoci. To powoduje, że przewody paliwowe tak łatwo nie korodują.

W przypadku LPG mieszanka dobierana jest tak, aby w jego składzie zwiększyć zawartość gazu lotnego, czyli propanu. Zwiększona ilość tego gazu pozwala na optymalizację ciśnienia par LPG. Ten zabieg może spowodować niewielki wzrost cen tego paliwa na stacjach.

Najtrudniejszy proces zachodzi w przypadku oleju napędowego, czyli tzw. diesla. W jego przypadku najważniejszym parametrem jest temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP – Cold Filter Plugging Point). Określa ona wartość graniczną, poniżej której wytrącające się w paliwie kryształy parafiny, całkowicie blokują przepływ oleju napędowego przez filtr. W Polsce mamy podział na trzy normy temperaturowe w przypadku diesla: letni (0° C), przejściowy (-10° C) oraz zimowy (-20° C).

Paliwa zimowe zostaną z nami do 1 marca. Okres letni zaczyna się 15 kwietnia, a czas pomiędzy nazywany jest okresem przejściowym, aby rafinerie miały czas na dostosowanie paliw do panujących warunków atmosferycznych oraz norm prawnych.

Konrad Maruszczak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW E36 wprost z Mad Maxa na sprzedaż

Możemy śmiało powiedzieć, że BMW E36 zostało stworzone do tuningu. Agro tuning, german tuning, Janusz tuning, można wymieniać i wymieniać. Ale takiego projektu jak ten jeszcze nie widzieliśmy.  Na belgijskim portalu Vivato pojawiło się nietypowe BMW E36. Projekt nazwano Stamptertje, czyli "Stempel". Auto zbudowano na bazie E36 coupe z silnikiem 1.8 is, czyli 140-konną czterocylindrówką. …

VW Öko-Polo: Ekologiczny mistrz sprzed lat

Jak sięgnąć pamięcią, kierowcy zawsze narzekali na ceny paliw. Czy słusznie? Koszt zakupu paliwa u schyłku lat 80. XX wieku, uwzględniając siłę nabywczą pieniądza oraz inflację, był o 50 procent niższy niż obecnie. Jednak już wtedy Volkswagen postanowił sprawdzić, czy zaawansowana technologia będzie w stanie przynieść portfelom kierowców odrobinę finansowego wytchnienia. Najlepiej rokowały doładowane diesle…