Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon? - Trends Magazines

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?

Wymiana koła z oponą w aucie

Zima już za nami i wielkimi krokami zbliża się sezon wymiany opon na letnie. Jeśli jeszcze ich nie kupiłeś, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik. Dzięki niemu uda Ci się wybrać opony adekwatne do modelu pojazdu i stylu jazdy.

Jakie są rodzaje opon i czym się różnią?

W przypadku aut osobowych główny podział opon dotyczy ich sezonowości. Wyróżnia się więc:

  • opony letnie – z uwagi na pracę w cieple, a czasem nawet w upale, wykonane są z twardej mieszanki gumy. Ich bieżnik jest dostosowany głównie do odprowadzania wody deszczowej;
  • opony zimowe – wykonane są z miękkiej mieszanki gumy, dzięki czemu zachowują elastyczność w niskich temperaturach, za to są bardzo miękkie i tracą swoje właściwości w lecie. Ich bieżnik został stworzony z myślą o przyczepności na śniegu, odprowadzaniu błota pośniegowego i poprawie komfortu prowadzenia pojazdu na śliskiej nawierzchni. Z reguły słabo sprawują się w deszczu;
  • opony całoroczne – to środek dobry dla oszczędnych, jednak łączą nie tylko zalety, ale tez wady powyższych typów. Z reguły też zużywają się szybciej, gdyż stworzone są z mieszanki pośredniej pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, przez co sa mniej odporne na wysokie temperatury.

Wyróżnia się też klasy nośności opon. To oznaczenie, które informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie dana opona jest w stanie udźwignąć przy określonym ciśnieniu powietrza. Klasa nośności określana jest za pomocą symboli alfanumerycznych, które znajdują się na boku opony.

Jak dobrać opony zależnie od modelu auta?

Najlepiej jest w tym celu zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Ta sama informacja powinna widnieć pod klapką wlewu paliwa albo na słupku przy drzwiach kierowcy. Oprócz rozmiaru opon i felg zalecanych do danego pojazdu producent umieścił tam też zalecane ciśnienia, do jakich należy napompować koło w zależności od liczby pasażerów i bagażu.

Kiedy opony należy wymienić?

Opony starzeją się same z siebie i nawet dziesięcioletnia mało zużyta opona nie wykazuje już cech dobrego ogumienia. Ma gorszą przyczepność, jest zbyt miękka lub wręcz przeciwnie – za twarda, co pogarsza komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

Bezwzględnej wymianie podlegają opony:

  • popękane,
  • przetarte,
  • nierówno zużyte,
  • zużyte w stopniu granicznym, gdy bieżnik zrównał się ze wskaźnikiem zużycia w rowku biegnącym wzdłuż opony,
  • uszkodzone mechaniczne w stopniu niemożliwym do naprawy.

Jak wygląda wymiana opon u mechanika?

Wymiana opony to nie tylko jej zdjęcie i założenie drugiej. By po zabiegu auto prowadziło się komfortowo, wulkanizator powinien dochować należytej staranności przy obsłudze Twojego pojazdu. Płacisz mu więc za:

  • zdjęcie kół z pojazdu i ich ponowne założenie i dokręcenie kluczem dynamometrycznym;
  • diagnozę starego ogumienia;
  • zdjęcie opon z felg, do czego potrzebny jest specjalistyczny przyrząd;
  • sprawdzenie rantów felg;
  • montaż wentylnic (to nimi pompuje się koło);
  • montaż opon na felgach;
  • wyważenie kół – jest do tego potrzebny specjalny sprzęt. Ani felgi, ani opony nie są idealnie wyważone, posiadają pewne nierówności. By wyeliminować wynikłe z tego bicie, pojawiające się podczas jazdy, na obręcz koła mechanik nabija albo przykleja specjalne odważniki, kompensujące nierówności;

Kompleksową wymianę opon możesz obejrzeć w tym materiale wideo: https://www.youtube.com/watch?v=5CN8xLQOlag

Powinieneś też wiedzieć, że wyważanie felg aluminiowych jest droższe. Ponadto często przy okazji może się okazać, ze felga wymaga prostowania albo należy w niej przeszlifować rant, który uległ korozji – dotyczy to nawet modeli ze stopów aluminium.

Czy da się samodzielnie wymienić opony?

Bez specjalnych narzędzi wymienić możesz co najwyżej opony w rowerze, a i to nie zawsze. Opona samochodowa, nawet po spuszczeniu powietrza, bardzo ciasno trzyma się felgi i do jej ściągnięcia potrzeba sporo siły, zazwyczaj pracę tę wykonuję prasa hydrauliczna. Nie ma też szans, byś samodzielnie wyważył koła w domowych warunkach, a bez tego możesz mieć pewność, że przy wysokich prędkościach drgania będą tak silne, że powypadają Ci plomby z zębów. Lepiej więc nie kombinuj i oddaj sprawę w ręce fachowca.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak samodzielnie zrotować koła w aucie między osiami, zapoznaj się z tym instruktażem: https://www.youtube.com/watch?v=wy_UhVXH1xk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning VW Golf Mk1 cabrio auto w czasie jazdy

Jazda takim Golfem Mk1 cabrio to czysta przyjemność

Doskonałym sposobem na upały są auta z otwartym nadwoziem. Można przy tym połączyć przyjemne z pożytecznym, np. uratować od zagłady Golfa pierwszej generacji, poddać go kilku zmianom i cieszyć się jazdą z otwartym dachem.   Ostatni rok Golfa Mk1 Prezentowany Golf linię montażową opuścił w 1993 roku. Był to ostatni rok, w którym w Niemczech produkowano…