Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon? - Trends Magazines

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?

Wymiana koła z oponą w aucie

Zima już za nami i wielkimi krokami zbliża się sezon wymiany opon na letnie. Jeśli jeszcze ich nie kupiłeś, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik. Dzięki niemu uda Ci się wybrać opony adekwatne do modelu pojazdu i stylu jazdy.

Jakie są rodzaje opon i czym się różnią?

W przypadku aut osobowych główny podział opon dotyczy ich sezonowości. Wyróżnia się więc:

  • opony letnie – z uwagi na pracę w cieple, a czasem nawet w upale, wykonane są z twardej mieszanki gumy. Ich bieżnik jest dostosowany głównie do odprowadzania wody deszczowej;
  • opony zimowe – wykonane są z miękkiej mieszanki gumy, dzięki czemu zachowują elastyczność w niskich temperaturach, za to są bardzo miękkie i tracą swoje właściwości w lecie. Ich bieżnik został stworzony z myślą o przyczepności na śniegu, odprowadzaniu błota pośniegowego i poprawie komfortu prowadzenia pojazdu na śliskiej nawierzchni. Z reguły słabo sprawują się w deszczu;
  • opony całoroczne – to środek dobry dla oszczędnych, jednak łączą nie tylko zalety, ale tez wady powyższych typów. Z reguły też zużywają się szybciej, gdyż stworzone są z mieszanki pośredniej pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, przez co sa mniej odporne na wysokie temperatury.

Wyróżnia się też klasy nośności opon. To oznaczenie, które informuje o maksymalnym obciążeniu, jakie dana opona jest w stanie udźwignąć przy określonym ciśnieniu powietrza. Klasa nośności określana jest za pomocą symboli alfanumerycznych, które znajdują się na boku opony.

Jak dobrać opony zależnie od modelu auta?

Najlepiej jest w tym celu zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Ta sama informacja powinna widnieć pod klapką wlewu paliwa albo na słupku przy drzwiach kierowcy. Oprócz rozmiaru opon i felg zalecanych do danego pojazdu producent umieścił tam też zalecane ciśnienia, do jakich należy napompować koło w zależności od liczby pasażerów i bagażu.

Kiedy opony należy wymienić?

Opony starzeją się same z siebie i nawet dziesięcioletnia mało zużyta opona nie wykazuje już cech dobrego ogumienia. Ma gorszą przyczepność, jest zbyt miękka lub wręcz przeciwnie – za twarda, co pogarsza komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

Bezwzględnej wymianie podlegają opony:

  • popękane,
  • przetarte,
  • nierówno zużyte,
  • zużyte w stopniu granicznym, gdy bieżnik zrównał się ze wskaźnikiem zużycia w rowku biegnącym wzdłuż opony,
  • uszkodzone mechaniczne w stopniu niemożliwym do naprawy.

Jak wygląda wymiana opon u mechanika?

Wymiana opony to nie tylko jej zdjęcie i założenie drugiej. By po zabiegu auto prowadziło się komfortowo, wulkanizator powinien dochować należytej staranności przy obsłudze Twojego pojazdu. Płacisz mu więc za:

  • zdjęcie kół z pojazdu i ich ponowne założenie i dokręcenie kluczem dynamometrycznym;
  • diagnozę starego ogumienia;
  • zdjęcie opon z felg, do czego potrzebny jest specjalistyczny przyrząd;
  • sprawdzenie rantów felg;
  • montaż wentylnic (to nimi pompuje się koło);
  • montaż opon na felgach;
  • wyważenie kół – jest do tego potrzebny specjalny sprzęt. Ani felgi, ani opony nie są idealnie wyważone, posiadają pewne nierówności. By wyeliminować wynikłe z tego bicie, pojawiające się podczas jazdy, na obręcz koła mechanik nabija albo przykleja specjalne odważniki, kompensujące nierówności;

Kompleksową wymianę opon możesz obejrzeć w tym materiale wideo: https://www.youtube.com/watch?v=5CN8xLQOlag

Powinieneś też wiedzieć, że wyważanie felg aluminiowych jest droższe. Ponadto często przy okazji może się okazać, ze felga wymaga prostowania albo należy w niej przeszlifować rant, który uległ korozji – dotyczy to nawet modeli ze stopów aluminium.

Czy da się samodzielnie wymienić opony?

Bez specjalnych narzędzi wymienić możesz co najwyżej opony w rowerze, a i to nie zawsze. Opona samochodowa, nawet po spuszczeniu powietrza, bardzo ciasno trzyma się felgi i do jej ściągnięcia potrzeba sporo siły, zazwyczaj pracę tę wykonuję prasa hydrauliczna. Nie ma też szans, byś samodzielnie wyważył koła w domowych warunkach, a bez tego możesz mieć pewność, że przy wysokich prędkościach drgania będą tak silne, że powypadają Ci plomby z zębów. Lepiej więc nie kombinuj i oddaj sprawę w ręce fachowca.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak samodzielnie zrotować koła w aucie między osiami, zapoznaj się z tym instruktażem: https://www.youtube.com/watch?v=wy_UhVXH1xk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW 3/15 i 3/20 PS – Pierwsze monachijskie automobile

Kiedy w listopadzie 1916 roku w wieku trzydziestu lat Franz Josef Popp odbywał podróż służbową z Wiednia do Monachium, trwała I wojna światowa, która stanowiła główną siłę napędową większości firm produkujących silniki lotnicze. Zadaniem F.J. Poppa było koordynowanie licencyjnej produkcji 12-cylindrowych silników lotniczych w małej firmie Karl Rapp Motorenwerke. Funkcję tę powierzył mu jego ówczesny…

BMW_E84_X1_28i_xDrive

Test BMW X1 28i: wstęp do archiwum X

To miał być zwykły test nie do końca zwyczajnego samochodu. Nikt z nas nie przewidywał, że tak się zakończy… W słoneczny czerwcowy dzień w doskonałych humorach stawiliśmy sięw warszawskiej siedzibie BMW po odbiór testowego X1 xDrive 28i. Dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy generujący 245 KM był obietnicą mocnych wrażeń. Nie zakładaliśmy, że będą aż tak mocne... Cofnijmy…