Używane BMW X3 drugiej generacji (F25) można kupić za równowartość nowego, dobrze wyposażonego auta miejskiego. To kusząca propozycja, jednak nie można zapominać o kosztach utrzymania i możliwych awariach.
Używane BMW X3 – Trochę historii
Po doskonale przyjętej przez rynek pierwszej X5 (od 1999 roku) BMW poszło za ciosem i w 2003 roku zaprezentowało o rozmiar mniejsze X3 E83. Także ten model spełnił oczekiwania klientów, choć zderzaki z dużymi, nielakierowanymi powierzchniami czy dosyć prosta stylizacja nie każdego przekonywały.
BMW ponownie wyciągnęło wnioski. Kolejne X3, oznaczone symbolem F25, zachowało wybrane cechy poprzednika (np. linię szyb bocznych, okrągłe światła przeciwmgielne w zderzaku), a jednocześnie zostało stylistycznie dopracowane, by wyglądało dostojniej i w większym stopniu przypominało model X5. Zabieg udał się, bo o ile E83 zaczyna sprawiać wrażenie podstarzałego auta (niestety, w niezbyt dobrym tego słowa znaczeniu), o tyle F25 wciąż wygląda świeżo. To samo można powiedzieć o wnętrzach. Zastosowanie systemu iDrive pozwoliło na wyczyszczenie konsoli środkowej F25 z nadmiaru przycisków oraz wprowadzenie wielu dodatkowych funkcji, a 8,8-calowy ekran na szczycie deski rozdzielczej dodaje nowoczesności.
Pierwsze X3 było produkowane w Grazu w Austrii. Model F25 docierał do Europy wyłącznie z USA. Amerykańskie pochodzenie auta jest wodą na młyn dla jego przeciwników, którzy twierdzą, że jest wykończone tworzywami dużo gorszej jakości. Nawet jeżeli w kilku miejscach można znaleźć mniej efektowne plastiki, to materiały wykończeniowe doskonale znoszą upływ czasu i kilometrów.
Pojemny bagażnik
550-litrowy bagażnik o regularnym kształcie z asymetrycznie dzieloną kanapą (40/20/40) pomieści niemal każdy ładunek. Podobnie jak poprzednik, X3 F25 nie ma wnęki na koło zapasowe (pod podłogą bagażnika jest jedynie miejsce na akumulator), co nie jest dobrą wiadomością dla kierowców, którzy rozważali wyposażenie samochodu w instalację gazową lub rezygnację z drogich opon runflat na rzecz koła dojazdowego.
Za kierownicą
Pozycja za kierownicą jest wygodna, ponadto nawet na długich trasach auto zapewnia komfort czterem dorosłym osobom. X3 F25 jest jednym z najbardziej przestronnych SUV-ów klasy średniej – nie tylko wśród modeli klasy premium, ale i w ogóle na rynku. Ilością miejsca w kabinie czy pojemnością oraz ustawnością bagażnika nie odstaje od piątki w wersji Touring.
Wyżej osadzone fotele SUV-a dają jednak poczucie bezpieczeństwa, a przy okazji ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Nie bez znaczenia jest też sprawnie działający napęd na cztery koła oraz ponad 20 cm prześwitu. Jeżeli zajdzie potrzeba, X3, szczególnie na bazowych 17-calowych felgach, można pozwolić sobie na zjechanie z asfaltu bez obaw o uszkodzenie samochodu.
BMW X3 F25 to SUV idealny
Oczywiście przeciwnicy pseudoterenówek powiedzą, że wyższy prześwit pogarsza prowadzenie i psuje wrażenia z jazdy. Faktycznie tak jest, ale trzeba przyznać, że BMW dołożyło starań, by stworzyć jednego z najlepiej prowadzących się SUV-ów. Na tę opinię pracują m.in. Performance Control (system korygujący tor jazdy i rozdział sił napędowych poprzez hamowanie wybranych kół), Dynamic Damper Control (amortyzatory o zmiennej sile tłumienia) czy Variable Sport Steering (układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu). Przymierzając się do zakupu warto sprawdzić specyfikację auta. Bazowe X3, czyli odmiany sDrive20i oraz sDrive18d, miały napęd tylnej osi. Wiele egzemplarzy ma natomiast na wyposażeniu udany ośmiobiegowy automat ZF 8HP, który nie sprawia poważniejszych problemów.
Trwałe silniki
Niestety, wzorem trwałości nie są silniki. W dwulitrowych dieslach N47, które stanowią większość oferty, w grę wchodzą problemy z napędem rozrządu – jest on umieszczony po stronie skrzyni biegów, więc jego ewentualna wymiana pochłonie nawet kilka tysięcy złotych. W benzynowych silnikach N20/N55 najczęściej zawodzą bezpośrednie wtryskiwacze i pompy wysokiego ciśnienia. W dwulitrowych jednostkach N20 (w szczególności mocniejszej, 245-konnej) dochodzą do tego problemy ze smarowaniem.
Kto nosi się z zamiarem wyposażenia X3 w instalację gazową, ma w zasadzie do wyboru tylko wolnossącą wersję xDrive28i (2010–2012) z silnikiem 3.0 R6 (N52) z pośrednim wtryskiem benzyny. To także niezła propozycja dla tych, którzy akceptują spore spalanie w zamian za możliwość jazdy samochodem z praktycznie bezawaryjnym silnikiem. W trakcie jazdy próbnej warto posłuchać, czy przekładnia kierownicza nie stuka – niestety, to problem powtarzający się niezależnie od rocznika, a wymiana przekładni do tanich nie należy.
Wysokie oceny Dekry
Dekra wysoko ocenia trwałość X3, zwracając uwagę na powtarzające się odpryski na przednich szybach oraz wytłuczone sworznie zawieszenia. W bezwypadkowych egzemplarzach nie występują problemy z powłoką lakierniczą czy korozją. Możliwe są natomiast „drobiazgi” pokroju elektronicznych ostrzeżeń o usterkach (czasami to fałszywe alarmy) czy zatarcia siłownika klapy bagażnika.
Używane BMW X3 F25 – Typowe usterki
Przy wysokich przebiegach mogą pojawić się wycieki oleju z układu napędowego. Skrzynia rozdzielcza xDrive okazuje się bardziej trwała niż w innych modelach BMW. Aby utrzymać ten stan rzeczy, warto pamiętać o konieczności wymiany oleju przekładniowego, kontroli ciśnienia w ogumieniu oraz wymieniania opon kompletami, by nie dopuścić do powstania istotnych różnic w średnicach kół czy przyczepności, które zmuszałyby napęd do bardziej intensywnej pracy.
Ile kosztuje używane BMW X3 F25?
Mimo że najstarsze BMW X3 drugiej generacji za kilkanaście miesięcy skończą dziesięć lat, a na rynku jest już obecny model G01, na okazyjny zakup bawarskiego SUV-a nie ma co liczyć. Ceny używanych BMW X3 F25 zaczynają się od 55–60 tys. zł. Nawet wśród nich można znaleźć auta z polskich salonów oraz z udokumentowanym przebiegiem – na niski nie na co liczyć, bo powszechne są wartości z przedziału 220–300 tys. km. Udało się nam znaleźć wciąż dobrze wyglądające auto z 351.000 km na liczniku. To dowód, że X3 dobrze znosi próbę czasu, a zarazem sygnał, że rynek wtórny „cywilizuje się” – o zakupie zaczyna przesądzać faktyczny stan pojazdu, a nie deklarowany, zwykle zaniżony przebieg.
Kto szuka możliwie świeżego i drogiego X3 F25 powinien sprawdzić ofertę programu BMW Premium Selection, w którym znajdują się gruntownie prześwietlone egzemplarze. Na rynku wtórnym można też znaleźć auta z jeszcze ważnymi kontraktami serwisowymi, co pozwoli zaoszczędzić na przeglądach.
Ceny używanych BMW X3 F25 zaczynają osiągać akceptowalny poziom. Nie oznacza to jednak, że samochód jest tani. Wręcz przeciwnie. Nawet najstarsze egzemplarze kosztują tyle, co nowe SUV-y popularnych marek. BMW odwdzięcza się świetnie wykończoną kabiną, bogatym wyposażeniem, komfortem i przyjemnością z jazdy.
Szymon Łukasik
Fot. Mikołaj Urbański, BMW
PLUSY:
– Przestronne i funkcjonalne wnętrze
– Wysoki komfort jazdy
– Dobre właściwości jezdne
MINUSY:
– Wysokie ceny na rynku wtórnym
– Ryzyko drogich awarii
– Ubogie wyposażenie tanich X3
POPRZEDNIK
BMW X3 E83 (2003–2010)
Chociaż model E83 najlepszy czas ma już za sobą, ceny na rynku wtórnym nie spadają. Oferty otwierają ogłoszenia opiewające na 18–20 tys. zł za samochody wymagające mniejszego lub większego doinwestowania. W grę wchodzą m.in. usterki diesli, zużycie napędu xDrive czy problemy z elektroniką. Przeglądając oferty można trafić też na X3 wycenione na 50–60 tys. zł z udokumentowanym i niskim przebiegiem, bogatym wyposażeniem, a zwykle także mocnym silnikiem pod maską.
NASTĘPCA
BMW X3 G01 (od 2017 roku)
Model zbudowany na modularnej platformie CLAR dzieli wiele elementów i rozwiązań z nowymi seriami 5 czy 7. Jej twórcy położyli duży nacisk na optymalizację konstrukcji – zwiększenie wytrzymałości przy jednoczesnym zmniejszeniu masy części. Istotnie poprawiono też aerodynamikę. Na rynku wtórnym X3 G01 zaczyna się już pojawiać. Najczęściej są to samochody podemonstracyjne, powypadkowe do naprawy lub oferty przejęcia leasingu. Sprawne X3 kosztuje co najmniej ok. 200 tys. zł.
TRENDS poleca
Do codziennej jazdy w zupełności wystarcza dieslowska odmiana xDrive20d. Jest szybka, ale nie porywa – w sporym i ważącym 1,8 t aucie dociskany dwulitrowy silnik zaczyna się męczyć. Zjawisko nie występuje natomiast w pięknie brzmiącym i kipiącym siłą xDrive30d (258 KM, 560 Nm), która do 100 km/h przyspiesza w 5,9 s, a zużywa średnio niecałe 8 l/100 km. Słabszy silnik nie jest wyraźnie oszczędniejszy, natomiast trzylitrowy diesel N57 jest bardzo trwały. Szkoda, że jest drogi w zakupie (na co wpływa także konfiguracja wielu egzemplarzy), a w Polsce mniej popularny od dwulitrówki z racji wyższej akcyzy.
KALENDARIUM
2010 zakończenie produkcji X3 E83 i debiut X3 F25
2011 wprowadzenie wersji xDrive20i, xDrive30d, xDrive35d
2012 wersja xDrive28i z silnikiem 2.0 R4 zamiast wolnossącego 3.0 R6
2014 modernizacja, nowe diesle 2.0 B47, budżetowa odmiana sDrive20i
2017 zakończenie produkcji, prezentacja BMW X3 G01
BMW X3 F25 |
2010–2017 |
Wersje silnikowe – benzynowe | 20i (184 KM), 28i (245, 258 KM), 35i (306 KM) |
Wersje silnikowe – wysokoprężne (diesle) | 18d (143, 150 KM), 20d (184, 190 KM), 30d (258 KM), 35d (313 KM) |
Napęd | na tył lub cztery koła |
Skrzynie biegów | ręczne 6-biegowe, automatyczne 8-biegowe |
Długość/ szerokość/ wysokość | 4648/ 1881/ 1675 mm |
Rozstaw osi | 2810 mm |
Koła | od 225/ 60 R17 do 245/40 R20/ 275/ 35 R20 |
Pojemność bagażnika | 550–1600 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 67 l |
Masa własna | od 1755 kg |
Ceny na rynku wtórnym | od 40 tys. zł |
(BMW TRENDS 4/2018)