Silnik BMW N55­čöą ÔÇô mocny, wydajny, ale nie bez wad! | Trends

Silnik BMW N55 ÔÇô mocny, wydajny, ale czy pozbawiony wad?

BMW 335is silnik N55 (zrodlo netcarshow.com)

Jednostka N55 zadebiutowa┼éa w 2009 roku – ma wi─Öc ju┼╝ na karku ponad dekad─Ö. Motor jest elastyczny, mocny i bardzo wydajny, ale czy ma jakie┼Ť wady? Sprawdzamy, jakie s─ů opinie o silniku BMW N55 i czy warto wzi─ů─ç go pod uwag─Ö przy zakupie.

BMW_520d_GT

Tak jak TDI dla VW, tak samo jednostki R6 s─ů wizyt├│wk─ů dla bawarskiej marki. Od lat sze┼Ťciocylindrowe jednostki znajduj─ů miejsce pod maskami wielu modeli BMW. Jedn─ů z nowszych odmian jest motor N55, stosowany od 2009 roku w praktycznie wszystkich modelach BMW. 3-litrowy 6-cylindrowy silnik zadebiutowa┼é w BMW 5 GT w oznaczeniu 535i i odznacza┼é si─Ö znaczn─ů zmian─ů w stosunku do poprzednika ÔÇô N54. W nowym silniku zamiast dw├│ch turbospr─Ö┼╝arek zastosowano jedn─ů typu Twin Scroll oraz system Valvetronic.

Zmiana by┼éa oczywi┼Ťcie podyktowana nowymi normami spalin i wi─Öksz─ů wydajno┼Ťci─ů. Silnik odznacza┼é si─Ö moc─ů 306 KM i 400 Nm. Co wa┼╝ne, moment obrotowy by┼é w ca┼éo┼Ťci dost─Öpny ju┼╝ od 1200 obr/min (to terytorium silnik├│w Diesla!) a┼╝ do 5000 obr/min. Te warto┼Ťci m├│wi─ů same za siebie ÔÇô to┼╝ to mistrz elastyczno┼Ťci! Takie osi─ůgi to zas┼éuga m.in. bezpo┼Ťredniego wtrysku paliwa (High Precision Injection) o ci┼Ťnieniu 200 bar.

Co „pada” w N55?

Nie oznacza to jednak, ┼╝e silnik N55 to jednostka bez wad. Co cz─Östo ÔÇ×padaÔÇŁ w tych motorach, to pompy wody, przeka┼║niki pompy paliwa, czy zdarzaj─ůce si─Ö wycieki z pokrywy zawor├│w. Zdarzaj─ů si─Ö te┼╝ przypadki nieszczelnej uszczelki obudowy filtra oleju, czy awarie systemu Vanos.

Problemy z pompami wody dotycz─ů nie tylko jednostek N55, s─ů niestety cz─Öst─ů przypad┼éo┼Ťci─ů w BMW (r├│wnie┼╝ ze wzgl─Ödu na wysokie temperatury pracy motor├│w R6). Pompy wody s─ů odpowiedzialne za obieg p┼éynu ch┼éodz─ůcego w uk┼éadzie ch┼éodzenia, aby obni┼╝y─ç temperatur─Ö silnika. BMW stosuje pompy elektryczne nap─Ödzane wirnikiem kompozytowym, kt├│re niestety nie s┼éyn─ů z d┼éugiej ┼╝ywotno┼Ťci. Co wa┼╝ne – termostat jest r├│wnie┼╝ cz─Östym punktem awarii. Ze wzgl─Ödu na du┼╝e obci─ů┼╝enie pracy, przy wymianie pompy wody zaleca si─Ö r├│wnie┼╝ wymian─Ö termostatu.

P─Ökaj─ůca pokrywa zawor├│w to r├│wnie┼╝ cz─Östa bol─ůczka silnik├│w N55. Gumowa uszczelka pokrywy zawor├│w z czasem ulega degradacji, guma przy wysokich temperaturach i ci─ůg┼éym ogrzewaniu/ch┼éodzeniu nie wytrzymuje. W ko┼äcu zaczyna p─Öka─ç, co powoduje wycieki i potencjalne gromadzenie si─Ö oleju w silniku.

Kolejnym s┼éabym punktem jednostek N55 jest uszczelka obudowy filtra oleju, kt├│ra z czasem zaczyna czerstwie─ç, a olej wycieka─ç. Z pocz─ůtku nie jest to powa┼╝ny problem, ale nie dajcie si─Ö zwie┼║─ç. Olej kapi─ůcy na paski nie wr├│┼╝y nic dobrego. Mo┼╝e doprowadzi─ç do zerwania lub zsuni─Öcia si─Ö paska z ko┼éa pasowego, co z kolei spowoduje uszkodzenie innych cz─Ö┼Ťci silnika, a w najgorszym przypadku mo┼╝e nawet zosta─ç wci─ůgni─Öte w uszczelk─Ö wa┼éu korbowego (przednia uszczelka g┼é├│wna). Nie lekcewa┼╝cie wyciek├│w!

Kolejnym s┼éabym punktem jest system VANOS – to skr├│t od Variable Camshaft Timing, czyli system faz rozrz─ůdu u┼╝ywany w silniku BMW N55. Kr├│tko m├│wi─ůc – BMW VANOS (lub Double VANOS w N55) dostosowuje czas obrot├│w wa┼ék├│w rozrz─ůdu zawor├│w dolotowych i wydechowych na podstawie pr─Ödko┼Ťci obrotowej silnika i otwarcia przepustnicy. Podstawowym celem tego systemu jest poprawa pracy biegu ja┼éowego, wyg┼éadzenie mocy, a wraz ze wzrostem pr─Ödko┼Ťci obrotowej silnika zwi─Ökszenie momentu obrotowego, zmniejszenie zu┼╝ycia paliwa i lepsza oszcz─Ödno┼Ť─ç.

S┼éabym punktem s─ů elektromagnesy, kt├│re zazwyczaj zawodz─ů z powodu zu┼╝ycia lub ze staro┼Ťci. Zdarza si─Ö te┼╝, ┼╝e mog─ů zosta─ç pokryte olejem i powodowa─ç problemy z powodu zbytniego zabrudzenia lub ÔÇ×zaklejeniaÔÇŁ. Wartym uwagi jest fakt, ┼╝e we wczesnych autach z silnikiem N55 (2009-2012) ┼Ťruby zastosowane w uk┼éadzie VANOS zosta┼éy wycofane. Potencjalnie mog─ů si─Ö poluzowa─ç lub z┼éama─ç; gdy ┼Ťruba p─Öka, zwykle spadaj─ů do miski olejowej silnika, co oczywi┼Ťcie generuje dodatkowe koszty naprawy. T─Ö wad─Ö jednak do┼Ť─ç szybko wyeliminowano.

Czy warto szuka─ç BMW z N55?

Podsumowuj─ůc ÔÇô jednostki BMW N55 mog─ů pochwali─ç si─Ö ┼Ťwietnymi osi─ůgami, ponad przeci─Ötn─ů wydajno┼Ťci─ů, przy jednocze┼Ťnie umiarkowanym zu┼╝yciu paliwa. Aut z tymi jednostkami nie ma zbyt wiele, co utrudnia znalezienie zadbanego egzemplarza. Du┼╝─ů popularno┼Ťci─ů BMW z tymi silnikami cieszy┼éo si─Ö w USA i wiele egzemplarzy sprzedawanych w Polsce pochodzi w┼éa┼Ťnie zza Oceanu. Naszym zdaniem warto zainteresowa─ç si─Ö BMW z jednostkami N55, pami─Ötaj─ůc o wy┼╝ej wymienionych wadach.

 

Podobne

Vettel

Vettel sprzedaje swoje supersamochody – w┼Ťr├│d nich jest wyj─ůtkowe BMW

Sebastian Vettel ma na sprzeda┼╝ osiem spektakularnych samochod├│w sportowych ze swojej prywatnej kolekcji. W ofercie rarytasy Ferrari, Mercedesa i.. BMW. Vettel sprzedaje? Na pocz─ůtku wiadomo┼Ť─ç brzmia┼éa jak kiepski ┼╝art: Sebastian Vettel oferuje osiem motoryzacyjnych skarb├│w ze swojej w┼éasnej kolekcji? Ka┼╝dy, kto go zna troch─Ö lepiej, wie, ┼╝e Vettel naprawd─Ö ma trudno┼Ťci z rozstaniem si─Ö z…