M3 GT: BMW na sterydach dla koneserów - Trends Magazines

M3 GT: BMW na sterydach dla koneserów

Mocniejsze, twardsze, lżejsze i… mało znane. BMW M3 GTjest ciekawą propozycją dla koneserów oryginalnych youngtimerów.

Jeszcze do niedawna sportowe regulaminy wymagały, by wyczynowe auta były homologowane na bazie faktycznie istniejących drogowych odpowiedników. Zgodny musiał być kształt elementów aerodynamicznych, a nawet materiały, z których wykonano poszycie. W celu utrzymania konkurencyjności M3 w mistrzostwach FIA GT oraz amerykańskim serialu IMSA GT inżynierowie BMW Motorsport postanowili stworzyć jego specjalną wersję.

Z zewnątrz różniła się od bazowego M3 3.0 rozbudowanym spojlerem klapy bagażnika i aerodynamiczną dokładką przedniego zderzaka. W obu przypadkach możliwa była regulacja siły docisku – z przodu przez wysunięcie panelu z tworzywa, z tyłu poprzez dołożenie listew do górnej i dolnej krawędzi spojlera.

Kolejnym wyróżnikiem GT była zielona kombinacja kolorystyczna, złożona z lakieru British Racing Green oraz tapicerki Mexico Green Nappa z czarnymi boczkami siedzeń. Dekoracyjne panele na progach, konsoli środkowej i desce rozdzielczej przed pasażerem zostały wykonane z włókna węglowego. Na kokpicie i progach pojawiła się plakietka BMW Motorsport International, powielona też na listwach drzwiowych.

Wykonane z aluminium drzwi nieznacznie zmniejszyły masę pojazdu. Na lepsze osiągi pracuje też udoskonalona jednostka S50B0 z poprawionym dolotem, ostrzejszymi wałkami rozrządu oraz inaczej ustawionym VANOS-em. Dzięki nim wyjściowe 286 KM przy 7000 obr./min oraz 320 Nm przy 7000 obr./min udało się zamienić w 295 KMprzy 7000 obr./min i 323 Nmprzy 3900 obr./min.

Do wymogów torowej jazdy dostosowano układ smarowania z miską firmowaną przez BMW Motorsport i wydajniejszą pompą. Zastosowano też, znane z amerykańskiego M3 z automatem, krótsze przełożenie tylnego mostu (3,23:1 zamiast 3,15:1). Sprężyny i amortyzatory utwardzono, a stabilność przednich kielichów poprawiono rozpórką.

Zmiany, choć z pozoru drobne, są kompleksowe i sprawiły, że M3 GT prowadzi się pewniej i precyzyjniej od bazowego M3. Różnica w osiągach, choć symboliczna – 0,1 s różnicy w czasie sprintu do 100 km/h – nie oddaje w pełni dysproporcji w osiągach. Lepiej dociśnięte do nawierzchni M3 GT z inaczej ustawionym zawieszeniem na torze szybko zdystansuje popularną wersję.

M3 GT oferowano tylko w Europie. Od lutego do czerwca 1995 r. powstało jedynie 350 egzemplarzy, a wcześniej sześć prototypów. Przetrwało ok. 200 z nich. Reszta została przystosowana do wyczynu lub dokonała żywota w mniej lub bardziej spektakularnych „dzwonach”. Obecne ceny, biorąc pod uwagę unikatowość wersji, nie są ekstremalne. Auto w świetnym stanie i udokumentowaną historią można kupić za ok. 50 tys. euro. Dla porównania warto dodać, że ceny wyprodukowanego w liczbie 1.383 egzemplarzy E46 M3 CSL potrafią przekraczać 100 tys. euro.

Łukasz Szewczyk

Fot. BMW

Podobne

Prawie 100 km/h w terenie zabudowanym. Policjanci nie spodziewali się takiego kierowcy

Do nietypowego zatrzymania doszło w Prochowicach (woj. dolnośląskie). Patrol drogówki zauważył auto jadące z prędkością 96 km/h w terenie zabudowanym. Zatrzymali więc szybko jadące BMW. Nie spodziewali się jednak tego, kto siedział za kółkiem.  Ostatnio obserwujemy sporo zdarzeń z udziałem BMW. Nie będziemy komentować, czy to przypadek, czy "ta marka tak ma", to może przydarzyć…

Klimatyzacja w aucie - jak z niej korzystać poprawnie

Klimatyzacja w aucie – prawdopodobnie używasz jej źle

Gdy na zewnątrz panuje upał, wnętrze samochodu nagrzewa się błyskawicznie. Jest to bardzo niebezpieczne, szczególnie dla dzieci i osób starszych. Amerykańscy naukowcy wykazali, że w ciągu tylko godziny, temperatura w kabinie może wzrosnąć o 17°C. W takich warunkach niezastąpiona jest klimatyzacja w aucie, jednak okazuje się, że wielu kierowców korzysta z niej źle. Zobacz, jak…