Wszystko, co musisz wiedzieć o nowym BMW M3 i BMW M4 - Trends Magazines

Wszystko, co musisz wiedzieć o nowym BMW M3 i BMW M4

BMW M3 M4 2021 grill

35 lat po debiucie pierwszego BMW M3 koncern BMW M GmbH prezentuje najnowszą generację sportowego samochodu w segmencie premium klasy średniej. Nowe BMW M3 Limuzyna, nowe BMW M3 Competition Limuzyna oraz nowe BMW M4 Coupé i nowe BMW M4 Competition Coupé oferują połączenie osiągów na torze wyścigowym i funkcjonalności w codziennej eksploatacji na niespotykanym dotąd poziomie.

BMW M3 M4 2021 dynamika

Nowe modele M będą wprowadzane na rynek od marca 2021 r. Oprócz limuzyny i czteroosobowego coupé również oferta napędów daje ciekawe możliwości indywidualizacji. Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé napędza sześciocylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo o mocy 353 kW (480 KM), którego napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem niedostępnej u konkurencji 6-biegowej skrzyni manualnej.

BMW M3 M4 2021 profil

Czym różni się model Competition

W nowym BMW M3 Competition Limuzyna i nowym BMW M4 Competition Coupé wysokoobrotowy silnik o mocy 375 kW (510 KM) połączony jest z 8-stopniową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic. Przewiduje się, że od lata 2021 r. modele Competition będą również oferowane z napędem na wszystkie koła M xDrive. Tym samym zarówno Limuzyna, jak i Coupé będzie oferowane w trzech indywidualnych odsłonach. Ich proces rozwoju i strojenia odbywał się częściowo równolegle z programem testowym nowego samochodu wyścigowego BMW M4 GT3. BMW zapewnia, że można się tu cieszyć zarówno przydatnością do pokonywania długich dystansów, doskonałą dynamiką na co dzień, jak i osiągami na torach wyścigowych.

BMW M3 M4 2021 profil

Moc M Power

Układ napędowy nowych samochodów M łączy w sobie wysokoobrotową charakterystykę z najnowszą wersją technologii M TwinPower Turbo. Silnik opracowany pod kątem maksymalnych osiągów wyróżnia też lekka konstrukcja. Dwie turbosprężarki z intercoolerem, dolot powietrza o zoptymalizowanym przepływie oraz bezpośredni wtrysk benzyny pracujące pod maksymalnym ciśnieniem 350 barów to tylko niektóre najważniejsze cechy silnika. Wariant silnika zastosowany w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé generuje maksymalny moment obrotowy 550 Nm w zakresie od 2650 do 6130 obr/min. Przy 6250 obr/min silnik ma maksymalną moc 353 kW (480 KM). Również silnik w modelach Competition oddaje moc przy maksymalnym momencie obrotowym w szerokim zakresie obciążeń. Od 2750 do 5500 obr/min oferuje 650 Nm, a przy 6250 obr/min osiąga maksymalną moc 375 kW (510 KM). Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 7200 obr/min.

BMW M3 M4 2021 silnik

Osiągi

Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé tempo 100 km/h osiąga w czasie 4,2 s. Przyspieszenie od 0 do 200 km/h wynosi 13,7 s. Modele Competition przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 s, a od 0 do 200 km/h w 12,5 s.

BMW M3 M4 2021 dynamika tył

Technologia

Specjalny układ chłodzenia zapewnia utrzymanie optymalnych temperatur roboczych wszystkich komponentów napędu zarówno w codziennej eksploatacji na krótkich odcinkach i w ruchu miejskim, jak i przy dużym obciążeniu na torze wyścigowym. Oprócz centralnego modułu chłodzenia w nadkolach znajdują się dwie chłodnice wysokotemperaturowe. W modelach Competition układ chłodzenia obejmuje także dodatkową chłodnicę oleju silnikowego i odrębną chłodnicę oleju skrzyni biegów. Miska olejowa silnika ma dwie oddzielne komory i zintegrowany kanał ssący. Dodatkowy stopień zasysania umożliwia sterowanej mapowo pompie olejowej dostarczanie oleju z mniejszej miski olejowej służącej jako bufor. Gwarantuje to zawsze niezawodne smarowanie – nawet przy ekstremalnych przeciążeniach wzdłużnych i poprzecznych.

BMW M3 M4 2021 kokpit

Analogowy i cyfrowy

Różnorodność: 6-biegowa skrzynia manualna, 8-stopniowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic, napęd tylny i M xDrive. Połączenie 6-cylindrowego silnika rzędowego z 6-biegową skrzynią manualną w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé oferuje klasyczne wrażenia z jazdy. Skrzynia manualna ma asystenta zmiany biegów, który podbija obroty, zapewniając bezpoślizgowe zasprzęglanie przy redukcji biegów przed zakrętami. Z kolei 8-stopniowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic w modelach Competition charakteryzuje się gradacją przełożeń dopasowaną do charakterystyki silnika oraz szerokim zakresem przełożeń. Daje możliwość w pełni automatycznej, jak również ręcznej zmiany biegów za pomocą dźwigni M lub łopatek na kierownicy.

BMW M3 M4 2021 od góry

M xDrive

Od lata 2021 r. ma być po raz pierwszy w historii modeli BMW M3 i BMW M4 dostępny napęd na wszystkie koła jako alternatywa dla tradycyjnego napędu na tylną oś. System M xDrive zapewnia większe przeniesienie napędu na tył i jest oferowany z aktywnym mechanizmem różnicowym M tylnej osi. W menu Setupkierowca może oprócz trybu podstawowego 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest większa część momentu obrotowego. Przy wyłączonym układzie DSC działa tryb 2WD. Przekierowanie pełnej mocy silnika na tylne koła i wyłączenie stabilizacji jazdy pozwala doświadczonym kierowcom na czerpanie niczym nieograniczonej radości z jazdy.

BMW M3 M4 2021 szachownica

Wyposażenie

Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé wyposażone są standardowo w adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz specyficzną dla M kinematyką i elastokinetyką przedniej i tylnej osi. Mają również adaptacyjny układ kierowniczy M Servotronic z adaptacyjnym przełożeniem i zintegrowany układ hamulcowy, który w wersji specyficznej dla M umożliwia dwie różne charakterystyki reakcji i wyczucia pedału. Dzięki nowemu, zintegrowanemu ograniczeniu poślizgu układ stabilizacji jazdy DSC (Dynamic Stability Control) działa z większą precyzją. Standardowytryb M Dynamic umożliwia przy tym bardzo sportową jazdę włącznie z kontrolowanym poślizgiem. Wyposażenie standardowe obejmuje ponadto kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 18 cali na osi przedniej i 19 cali naosi tylnej. Opony mają rozmiar 275/40 ZR18 z przodu i 285/35 ZR19 z tyłu. Wyposażenie standardowe obejmuje w pełni diodowe reflektory. Opcjonalnie dostępne są diodowe reflektory adaptacyjne ze światłami laserowymi BMW. Wybór lakierów obejmuje nowy, wariant żółty Sao Paulo niemetalizowany, czerwień Toronto metalizowany i zielony Isle of Man metalizowany. Wraz z wejściem na rynek oferowany będzie opcjonalny pakiet karbonowych elementów zewnętrznych M i akcesoria BMW M Performance Parts.

BMW M3 M4 2021 kokpit

Stylistyka

Kontrowersyjna stylistyka karoserii nowego BMW M3 Limuzyna i nowego
BMW M4 Coupé wysyła jasne sygnały świadczące o ich osiągach i właściwościach jezdnych.  Najbardziej polaryzujący element to duża, ustawiona pionowo atrapa chłodnicy BMW w stylistyce charakterystycznej dla modeli M z poziomymi listwami. Lepiej wypadają wydatne nadkola z charakterystycznymi skrzelami M oraz szerokie progi połączone z przednim i tylnym zderzakiem. Limuzyna i Coupé mają również dach wykonanyz tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) z aerodynamicznymi płetwami, spojler tylny i typowe dla M dwie pary rur wydechowych.

BMW M3 M4 2021 środek blue

Środek

Wyposażenie standardowe obejmuje nowe elektrycznie regulowane fotele sportowe M oraz rozszerzoną tapicerkę ze skóry Merino o delikatnej fakturze i po raz pierwszy opcjonalną wentylację foteli. Nowe karbonowe fotele kubełkowe M wyróżniają się lekką konstrukcją. Innowacyjne fotele mają zintegrowane zagłówki, które można zdemontować na torze wyścigowym, podświetlane oznaczenie modelu oraz elektryczną regulację. Ich wyścigowa konstrukcja pozwala na stosowanie pasów wielopunktowych.

BMW M3 M4 2021 fotele

M\\\ózg operacji

System wskazań i obsługi w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé obejmuje również szeroki zakres innowacji. Prezentowana po raz pierwszy opcja M Drive Professional została zaprojektowana specjalnie do użytku na torze wyścigowym. Zawiera ona funkcję M Traction Control, która pozwala kierowcy na dostosowanie kontroli trakcji układu DSC do jego własnych preferencji i potrzeb w dziesięciu poziomach. Kolejne elementy M Drive Professional to M Drift Analyser rejestrujący i oceniający dane uzyskane podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz M Laptimer, który rejestruje czasy okrążeń i inne informacje o jeździe na torze wyścigowym.

BMW M3 M4 2021 wydech

M\\\

Przycisk Setup na konsoli środkowej umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego oraz, w zależności odmodelu i wyposażenia, również M xDrive, asystenta zmiany biegów i kontroli trakcji. Przyciski M na kierownicy pozwalają na zapisanie i aktywację dwóch indywidualnie zestawionych wariantów ustawień. Panel obsługi na konsoli środkowej zawiera standardowo również przycisk M Mode. Umożliwia on zmianę działania systemów wspomagających kierowcę, jak również wskazań na zestawie wskaźników oraz wyświetlaczu Head-Up. Dowyboru są ustawienia ROAD i SPORT, a w połączeniu z M Drive Professionalrównież tryb TRACK przeznaczony do użytku na torze wyścigowym.

BMW M3 M4 2021 dach

Bezpieczeństwo

Standardowe funkcje to Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, ostrzeganie przed kolizją czołową i zjechaniem z pasa ruchu oraz rozpoznawanie znaków drogowych ze wskazaniem ograniczeń prędkości. Opcjonalnie dostępny jest system asystującykierowcy Professional, w tym asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywna nawigacja i asystent korytarza ratunkowego oraz rejestrator jazdy BMW i wyświetlacz BMW Head-Up najnowszej generacji ze specyficznymiwskazaniami M. Zakres funkcji opcjonalnego asystenta parkowania obejmuje teżasystenta cofania.

bmw-m3-m4

Luksus

Standardowa 3-strefowa klimatyzacja automatyczna, diodowe oświetlenie wnętrza z oświetleniem ambientowym oraz system głośników Hi-Fi podnoszą komfort w codziennej jeździe i na dłuższych trasach. W skład standardowego wyposażenia nowego BMW M3 Limuzyna oraz nowego BMW M4 Coupé wchodzi również BMW Live Cockpit Professional z w pełni cyfrowym zestawem ekranów, bazujący na chmurze system nawigacyjny BMW Maps oraz inteligentny asystent osobisty BMW. Aktualna integracja smartfonów umożliwia korzystanie zarówno z Apple CarPlay, jak i Android Auto. W obu modelach jako bezpłatna alternatywa dla standardowego dachu z karbonu dostępny jest stalowy dach ze szklanym szyberdachem. Nowy pakiet M Race Track umożliwia redukcję masy pojazdu. Obejmuje on m.in. węglowo-ceramiczne hamulce M, obręcze kół M ze stopów lekkich, opcjonalnie z oponami semi-slick, oraz karbonowe fotele kubełkowe M.

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Dwie BMW_ALPINA_D3_S kombi i sedan

Alpina D3 S zaprzecza powszechnym opiniom o dieslu

Najnowszy model Alpiny D3 S jest mocniejszym, szybszym i lepiej wykonanym krewnym BMW M340d xDrive. Zaprzecza przy tym opiniom, że diesel nie jest w stanie budzić emocji. Pojawienie się nowego modelu Alpiny zawsze budzi duże emocje. Firma nie jest bowiem tunerem BMW, tylko niezależnie działającą marką, która sygnuje samochody własnymi numerami VIN i modyfikuje je…

Albo grubo, albo wcale

„Albo grubo, albo wcale”

Albo grubo, albo wcale - na pewno znacie to powiedzenie! Wojtek, właściciel opisywanego samochodu, postanowił pójść na całość. Półśrodki go nie interesowały. Czy jest grubo? Poznajcie historię nietuzinkowego, zapadającego w pamięć BMW E36 320i i sami odpowiedzcie na wyżej zadane pytanie! Zanim Wojtek stał się właścicielem prezentowanego auta, zdążył pojeździć kilkoma modelami BMW. Cenił je…