BMW Isetta 300­čöą - KULTOWY jednocylindrowy mikrosamoch├│d!

Kultowa BMW Isetta 300

W┼éoski projekt plus niemiecka technika i wykonanie. Patrz─ůc na BMW Pininfarina Gran Lusso Coup├ę mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e w motoryzacji trudno o lepsze po┼é─ůczenie. Owoce w┼éosko-niemieckiej wsp├│┼épracy bywa┼éy jednak zaskakuj─ůce, o czym przypomnia┼é nam Pawe┼é, pokazuj─ůc swoj─ů Isett─Ö.

Jednocylindrowy mikrosamoch├│d powsta┼é w firmie Iso, kt├│ra produkowa┼éaÔÇŽ lod├│wki, a tak┼╝e skutery i ma┼ée tr├│jko┼éowe pojazdy dostawcze. Nazwa jest zdrobnieniem od ÔÇ×IsoÔÇŁ, czyli Isetta to ÔÇ×ma┼ée IsoÔÇŁ, a zarazem odpowied┼║ na zapocz─ůtkowan─ů w 1953 roku przez KR175 firmy Messerschmitt mod─Ö na tzw. bubble cars, czyli samochody-ba┼äki.

W┼éosi umie┼Ťcili w swym niewielkim aucie jednocylindrowy dwusuwowy silnik o pojemno┼Ťci 236 ccm i mocy 9,5 KM. Cho─ç prototypy by┼éy tr├│jko┼éowe, ostatecznie, by unikn─ů─ç podatno┼Ťci na dachowanie, zdecydowano si─Ö na dwa ko┼éa oddalone o ok. 50 cm.

ÔÇ×Ma┼ée IsoÔÇŁ by┼éo wst─Öpem do budowy ÔÇ×wielkich IsoÔÇŁ ÔÇô sportowych modeli Rivolta i Grifo. Licencja na produkowan─ů tak┼╝e w Belgii i Hiszpanii Isett─Ö zosta┼éa w pa┼║dzierniku 1954 roku sprzedana BMW. Podobne kontrakty Iso zawar┼éo z firmami z Francji (VELAM) i Brazylii (Romi). P├│┼║niej, przed 1957 rokiem, BMW udzieli┼éo licencji na Isett─Ö Brytyjczykom, kt├│rzy zacz─Öli j─ů produkowa─ç w fabryce w Brighton.

Bawarska firma szybko przeprojektowa┼éa w┼éoski mikrosamoch├│d. Na pocz─ůtku montowa┼éa zmodyfikowany czterosuwowy motor o pojemno┼Ťci 250 ccm z motocykla BMW R25/3, osi─ůgaj─ůcy 12 KM przy 5800 obr./min. Po zniesieniu przepis├│w pozwalaj─ůcych na prowadzenie aut o pojemno┼Ťci silnika 250 ccm przez osoby posiadaj─ůce motocyklowe prawo jazdy w pa┼║dzierniku 1956 roku BMW wprowadzi┼éo wersj─Ö z czterosuwow─ů jednocylindrow─ů ch┼éodzon─ů powietrzem jednostk─ů o pojemno┼Ťci 295 ccm.

Maksymalna moc tego silnika to 13 KM przy 5200 obr./min. W 1957 roku do sprzeda┼╝y wprowadzono bazuj─ůce cz─Ö┼Ťciowo na Isetcie BMW 600. Na prze┼éomie 1959 i 1960 roku BMW opracowa┼éo te┼╝ w┼éasn─ů tr├│jko┼éow─ů Isett─Ö (Isetta Dreirad Spezial) z silnikiem o pojemno┼Ťci 297 ccm. W niekt├│rych krajach do prowadzenia tego typu auta wystarczy┼éo motocyklowe prawo jazdy. Egzemplarz nale┼╝─ůcy do Paw┼éa to wersja czteroko┼éowa, wyprodukowana w 1960 roku. Auto nap─Ödzane jest motorem o pojemno┼Ťci ok. 300 ccm.

Do Polski trafi┼éo w 2011 roku. Renowacja by┼éa tym bardziej wymagaj─ůca, ┼╝e w Polsce cz─Ö┼Ťci do Isetty s─ů niedost─Öpne. Prace zacz─Ö┼éy si─Ö od ca┼ékowitego rozmontowania i wypiaskowania nadwozia. Ods┼éoni─Öt─ů blach─Ö pokryto podk┼éadem epoksydowym.

Rama po piaskowaniu zosta┼éa pomalowana proszkowo. Nie oby┼éo si─Ö bez kilku zakup├│w. Dwa zderzaki kosztowa┼éy razem 500 euro. Taka sam─ů kwot─Ö trzeba by┼éo przeznaczy─ç na komplet uszczelek szyb. Cena reperaturek u┼╝ytych z przodu wynios┼éa 85 euro. Tylne kosztowa┼éy 130 euro.

Po blacharzu samochodem zaj─Öli si─Ö lakiernik i tapicer. Konieczne by┼éy r├│wnie┼╝ naprawy zawieszenia i uk┼éadu nap─Ödowego. Jako przyk┼éadowe ceny Pawe┼é podaje: 350 euro za komplet przewod├│w elektrycznych, 150 euro za pomp─Ö hamulcow─ů oraz 120 euro za t┼éumik. Jako jeden z dro┼╝szych element├│w Isetty Pawe┼é wymienia mocowane na drzwiach radio Blaupunkt w obudowie z g┼éo┼Ťnikiem, na kt├│re trzeba przeznaczy─ç 1.500 euro. Na szcz─Ö┼Ťcie uda┼éo si─Ö tego wydatk├│w unikn─ů─ç.

Poniesione wydatki przek┼éadaj─ů si─Ö jednak na satysfakcj─Ö, gdy auto pomaga swemu w┼éa┼Ťcicielowi zdobywa─ç laury w licznych zawodach i konkursach. Isetta wygrywa┼éa kilkana┼Ťcie konkurs├│w elegancji w 2013, 2014 oraz bie┼╝─ůcym roku. Sezon 2014 zako┼äczy┼éa z nadawanym przez Polski Zwi─ůzek Motorowy tytu┼éem Automobil Roku. Pawe┼é wywalczy┼é tytu┼é II wicemistrza Polski Pojazd├│w Zabytkowych w klasie samochod├│w wyprodukowanych do 1960 roku.

Isetta to obecnie pojazd kultowy, czego dowodem s─ů r├│wnie┼╝ pokazane nam przez Paw┼éa zdj─ÖciaÔÇŽ ze ┼Ťlubu ksi─Öcia Luksemburga Feliksa i jego wybranki ÔÇô Cire Lademacher. Ksi─ů┼╝─Öca para zasiad┼éa w Isettcie z motorem analogicznym jak w prezentowanej.

Tak┼╝e Isetta Paw┼éa mo┼╝e zosta─ç wynaj─Öta. Pawe┼é wci─ůgn─ů┼é si─Ö w zagadnienia zwi─ůzane z tym modelem. Zajmuje si─Ö kupnem, sprzeda┼╝─ů i renowacj─ů cz─Ö┼Ťci. Kolekcjonuje te┼╝ literatur─Ö dotycz─ůc─ů bawarskiego mikrosamochodu.

Andrzej Szczodrak

Fot. Piotr Mokwiński

BMW Isetta 300, 1960 r.

SILNIK/NAP─śD: fabryczna czterosuwowa jednocylindrowa ch┼éodzona powietrzem jednostka o pojemno┼Ťci 297 ccm, 13 KM przy 5200 obr./mini 18,4 Nm przy 4600 obr./min.

NADWOZIE: fabryczny kolor: cz─Ö┼Ť─ç dolna pomalowana lakierem Weinrot, cz─Ö┼Ť─ç g├│rna pomalowana lakierem Sanddunenbeige

KO┼üA/OPONY: Oopony o rozmiarze 4.80×10

INNE: Zwyci─Östwa w licznych konkursach elegancji w 2013, 2014  i 2015 r., nadany przez PZMot tytu┼é ÔÇ×Automobilu Roku 2014ÔÇŁ, tytu┼é II wicemistrza Polski Pojazd├│w Zabytkowych w klasie samochod├│w wyprodukowanych do 1960 roku

STYL: Klasyk

WŁAŚCICIEL: Paweł Pawlak

(BMW TRENDS 2/2015)

Podobne

Tuning VW Polo 6R widok z tyłu

VIP-owski VW Polo 6R z air ridem

Pi─ůta generacja Polo to stosunkowo rzadki obiekt tuningu w Polsce. I to mimo, ┼╝e ten ma┼éy lekki pojazd wyst─Öpuje z wieloma podatnymi na modyfikacje do┼éadowanymi silnikami, a sportowe wersje przewa┼╝aj─ů w rallycrossie i rajdach samochodowych. Ten ciekawy hatchback przegrywa na polskiej scenie z innymi modelami koncernu VAG. Dla Roberta to jednak ogromny atut i spos├│b,…

W tych miejscach naładujesz swojego Volkswagena

Volkswagen rozbudowuje sie─ç ┼éadowarek na parkingach dealerskich. ┼üadowanie elektryk├│w i hybryd plug-in ma by─ç bardziej dost─Öpne i szybsze. W ka┼╝dym punkcie dealerskim ma pojawi─ç si─Ö og├│lnodost─Öpna stacja ┼éadowania. Takie ┼éadowarki maj─ů powsta─ç na parkingu, w salonie, a tak┼╝e w serwisie.   Dealerzy Volkswagena zobowi─ůzani s─ů do udost─Öpniania kierowcom przynajmniej dw├│ch punkt├│w ┼éadowania: punktu o mocy nie…