Nowe BMW 5 G60 debiutuje w dwóch wersjach – jako elektryk oraz z tradycyjnym napędem. Piątka mocno zbliżyła się do większej siódemki, na szczęście nie w kwestiach wyglądu. Co oferuje nowe BMW 5 G60?
BMW Serii 5 od lat jest najchętniej kupowaną limuzyną świata. Przez pięć dekad istnienia tego modelu wyprodukowano ich ponad 10 milionów. Nowy sedan z Monachium urósł – jest dłuższy o 97 mm (5060 mm), szerszy o 32 mm (1900 mm) i wyższy o 36 mm (1515 mm). Rozstaw osi zwiększono o 20 mm do 2995 mm.
Patrząc na specyfikację od razu na myśl przychodzi model E60, sądzimy że etymologia nie jest tu bez znaczenia. Nowe BMW 5 G60 zostało mocno scyfryzowane, pojawiła się także po raz pierwszy w historii piątki odmiana elektryczna – i5.
To co rzuca się w oczy w nowym BMW 5, to ostro zarysowane linie nadwozia oraz klamki licowane z drzwiami. Przedni grill nie jest monstrualny, za to mocno wysunięty do przodu. Opcjonalnie będzie go można podświetlić dzięki systemowi BMW Iconic Glow. Przednie reflektory przypominają te chociażby z trójki po liftingu czy nowego X1. Lampy z tyłu mają zupełnie nowy kształt i dzięki nim nie będzie można się pomylić co to za model.
Wnętrze nowego BMW 5 jest cyfrowe i przyjazne misiom polarnym
Tradycyjnie już mamy do czynienia z dużym ekranem, który obsługuje iDrive 8.5 debiutujący w nowej piątce. Oferuje on np. znacznie rozszerzoną gamę systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Duży ekran jest podzielony na dwa wyświetlacze – mniejszy o przekątnej 12,3 cala służy jako zestaw zegarów, a większy ma przekątną 14,9 cala.
Wnętrze nowego BMW 5 wykonano z wegańskich materiałów, pochodzących z recyklingu. Deska rozdzielcza ma nowy kształt oraz podświetlenie ambientowe. Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią. Tradycyjny drążek zmiany biegów zastąpiono przełącznikiem znanym np. z BMW 3.
Pod maską nowego BMW 5 G60 tylko hybrydy lub motor elektryczny
Wszystkie jednostki spalinowe zostaną wyposażone w 48-woltową technologię mild hybrid. Hybrydy standardowo połączono z nową 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic. Na europejskim rynku pojawią się początkowo 4-cylindrowe wersje.
- 520i oznacza benzynowy silnik o mocy 208 KM
- 520d to diesel o mocy 197 KM
- 530e i 550e to hybrydy, które pojawią się wiosną 2024
Po raz pierwszy spotkamy także elektryczne BMW i5
Pojawi się ono w dwóch wariantach – eDrive40 oraz M60 xDrive. Słabszy elektryk ma moc aż 340 KM i 430 Nm. Czas przyspieszenia 0-100 km/h to zaledwie 6 sekund, a prędkość maksymalną ograniczono do 193 km/h. Bateria posiada pojemność 81.2 kWh, co pozwala przejechać nawet 582 km wg. normy WLTP.
BMW i5 M60 xDrive ma aż 601 KM i do 820 Nm! To rozpędza nowe i5 do setki w czasie 3,8 s. Prędkość ograniczono do 230 km/h. Bateria w wersji M60 ma również 81.2 kWh pojemności i dzięki temu auto może przejechać do 516 km wg. WLTP. W przyszłym roku ma pojawić się dodatkowy wariant elektryczny z napędem xDrive.
Na razie nic nie wiadomo o najmocniejszej odmianie, czyli M5, ale wiemy że taka z pewnością powstanie, trwają już torowe testy na Nürburgringu.
Co myślicie o nowym BMW 5 G60? Dajcie znać na forum BMW Klub Polska.