Honda Civic VI po tuningu. Kontrowersyjny wygląd, ale silnik mocny - Trends Magazines

Honda Civic VI po tuningu. Kontrowersyjny wygląd, ale silnik mocny

Dzięki różnorodności dostępnych pakietów tuningowych i zwariowanych pomysłów miłośników tej sztuki widzimy na ulicach coraz więcej ciekawie zmodyfikowanych samochodów. Do nich z pewnością należy auto Tomka. Choć to jego debiut, od razu możemy zaliczyć je do jednego z bardziej atrakcyjnych na krajowym podwórku. Przyciągający uwagę kolor nadwozia, mocno zmodernizowana karoseria i połyskujące w promieniach słonecznych felgi to najbardziej rzucające się w oczy wyróżniki. Mniej widocznym, ale dającym najwięcej frajdy z jazdy, jest turbodoładowanie.

Civic wyjechał z salonu jako podstawowa wersja tego modelu z 90-konnym silnikiem benzynowym. W takiej formie mógł zaspokoić oczekiwania jedynie doświadczonych kapeluszników i osoby, które nie ruszają się z domu, jeśli wcześniej nie wypiły dużego kubka herbatki z melisy. Tomek nie należy do żadnej z wymienionych grup, postanowił więc czym prędzej poddać auto zaplanowanym wcześniej modyfikacjom.

Civic widoczny na zdjęciach od większość jeżdżących po Polsce stuningowanych Hond zdecydowanie różni się stylem. Nasi tunerzy preferują mniej efektowne zmiany. Często spotykamy się z wygładzonymi karoseriami, dyskretnymi wlotami powietrza czy skromnymi lotkami na klapie bagażnika. Tymczasem Tomek pragnął bardziej wyrazistych zmian. Oddał swój samochód w ręce specjalistów z firmy Carzone, którzy przygotowali kompleksowy pakiet aerodynamiczny.

Zwykły i niczym niewyróżniający się przedstawiciel segmentu kompaktowego został wyposażony w całkowicie nowe i niespotykane elementy nadwozia. Na zestaw złożyły się oba zderzaki, nakładki na progi, a także wydatny spojler przytwierdzony do tylnej szyby. Niestety, wkrótce pojawił się mały problem, gdyż okazało się, że w świetle obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących ruchu drogowego dolna krawędź tablicy rejestracyjnej musi znajdować się 30 cm od ziemi. W tej sytuacji troszeczkę zmodyfikowano ów element, mimo to nadal. prezentuje się interesująco. Na tym oczywiście nie poprzestano.

Nadwozie ma teraz wiele wlotów powietrza, delikatnie sugerujących innym użytkownikom dróg publicznych, że z tym Civikiem nie ma co się mierzyć. Najbardziej rzucające się w oczy umieszczono na masce oraz dachu. Wyglądają identycznie, jak na autach z gry komputerowej „Need for Speed”, o czym informuje stosowna naklejka na szybie. Zachodząca na klosze reflektorów pokrywa jednostki napędowej nadała autu Bad Look. Po bokach pojawiły się jeszcze łezkowate lusterka, zaspawano listwy, zastąpiono tylne lampy odpowiednikami utrzymanymi w stylu Lexusa, a kierunkowskazy elementami firmy Aztec.

Na koniec należało dobrać właściwy kolor karoserii i odpowiednie felgi. Tomek uznał, że najlepsze będą 16-calowe obręcze ze stopów lekkich Team Dynamic o szerokości 7,5 cala. Naciągnięto na nie opony w rozmiarze 205/45 z przodu i 215/40 z tyłu. Najdłużej, bo aż trzy tygodnie, Tomek zastanawiał się nad kolorem lakieru. Spore wrażenie zrobiło na nim przygotowane przez AC Schnitzera wściekle pomarańczowe BMW Z4. Uznał, że karoseria jego Hondy świetnie będzie się prezentowała w podobnym kolorze. Lakier wybrał z palety bawarskiego producenta na 1977 rok. Trzeba przyznać, że teraz obok tego „japończyka” nikt nie przejdzie obojętnie.

We wnętrzu Civica nie wprowadzono wielu zmian. Młody tuner ograniczył się do wymiany drążka zmiany biegów i wyłożenia podłogi nieco kojarzącą się ze sportowym stylem aluminiową płytą. Co innego pod maską. Słabowitą jednostkę napędową zasilaną paliwem bezołowiowym sprzężono z turbodoładowaniem. Po zastosowaniu takiego rozwiązania uzyskano dodatkowy zastrzyk mocy w postaci 50 KM i zdecydowanie wpłynęło na poprawę elastyczności.

Dzięki niewielkiemu doładowaniu w postaci 0,5 bara instalacja nie jest narażona na zbyt duże przeciążenia i z powodzeniem wytrzymuje trudy codziennej eksploatacji. Aby wszystko funkcjonowało poprawnie, dołożono jeszcze intercooler, wydajniejszy układ dolotowy i nieznacznie zmodernizowano zawieszenie. Seryjne nastawy zapewniały wysoki komfort podróżowania, ale nie były w stanie zagwarantować wystarczającej sztywności i pewności prowadzenia. Zamontowane zostały więc regulowane amortyzatory Koni i krótszye sprężyny Eibacha.

Tomek, decydując się na zejście z aprobowanej przez większość tuningowej utartej ścieżki, był świadom, że może spotkać się nie tylko z uznaniem, ale i z ostrą krytyką. Cóż, nie jest łatwo być prekursorem. Wam, drodzy Czytelnicy, pozostawiamy ocenę stylistyki przedstawionego auta. Na pewno należy do wyjątkowo oryginalnych.

Piotr Mokwiński, fot. autor / Materiał pochodzi z archiwum JAPAN TRENDS (2/2011)

DANE & FAKTY – Honda Civic VI
SILNIK: D14Z6, SOHC, 16-zaworowy, 1396 ccm, 90 KM (po modyfikacjach około 140 KM); dołożone turbodoładowanie (ustawione na 0,5 bara), wydajniejszy układ dolotowy, duży intercooler.
NADWOZIE: kompletny pakiet aerodynamiczny Carzone, łezkowate lusterka, spojler na klapie bagażnika, efektowne wloty powietrza na masce i dachu, Bad Look.
ZAWIESZENIE: amortyzatory Koni z regulacją twardości, sportowe sprężyny Eibacha.
KOŁA: 16-calowe felgi Team Dynamic o szerokości 7,5 cala; opony w rozmiarze 205/45 z przodu i 215/40 z tyłu.
WNĘTRZE: oryginalne, zmieniona gałka zmiany biegów, aluminiowa płyta na podłodze.
WŁAŚCICIEL: Tomek.

Podobne

Rekordzista BMW – AC Schnitzer ACS3 Sport

Miłośnicy szybkich samochodów od lat ekscytują się czasami okrążeń północnej pętli Nürburgringu. Warto pamiętać, że w Niemczech znajduje się drugi tor o równie długiej historii. Jest nim otwarty również w 1927 r. Sachsenring. W przeciwieństwie do Nürburgringu był jednak modernizowany, co ograniczyło jego prestiż. Niemniej kombinacje długich i szybkich zakrętów oraz ciasnych nawrotów pozwalają na…

Nowy film dokumentalny o BMW w motorsporcie- CIEKAWOSTKI

Zanim BMW i Andretti Motorsport weźmie udział w drugim sezonie w mistrzostw Formuły E ABB FIA, zespół pokazuje kulisy swojego udziału. „Racing into the future: Formula E as a TechLab for the BMW Group” to tytuł nowego dokumentu dotyczącego projektu Formuły E BMW i Motorsport - od fazy testów i rozwoju do pierwszej wygranej w…