Czy BMW X3 to idealny SUV?- TESTY - Trends Magazines

Czy BMW X3 to idealny SUV?- TESTY

BMW_X3_25d_G01

BMW X3 najnowszej generacji z wysokoprężnym silnikiem pod maską wydaje się bardzo rozsądnym i reprezentacyjnym SUV-em. Atrakcyjna linia nadwozia, dobre osiągi połączone z niezbyt dużym apetytem na paliwo oraz bogate wyposażenie są cechami SUV-a idealnego. Czy tak jest w rzeczywistości? Mówię: sprawdzam i biorę najnowsze X3 25d w obroty!

Pierwszy raz oznaczenie X3 pojawiło się na tylnej klapie bawarskiego auta w 2003 roku. Na targach we Frankfurcie Bawarczycy zaprezentowali swojego nowego SUV-a, który dołączył do większego modelu X5. Druga wersja X3 jest z nami od roku 2010. Samochód kontynuował wszystkie założenia swojego poprzednika, znacznie podnosząc standard wyposażenia oraz właściwości jezdnych. Najnowsze X3 oznaczone kodem G01 zadebiutowało niespełna dwa lata temu. Kilka tygodni temu ku radości wielu fanów BMW potwierdziło wprowadzenie do produkcji pierwszej pełnokrwistej odmiany X3 M oraz X3 M Performance. Na opis wrażeń z jazdy tymi drogowymi potworami przyjdzie jeszcze czas. Na razie wsiadam za kierownicę rozsądnej wysokoprężnej wersji i…

Nikomu już nie trzeba tłumaczyć, że oznaczenie odmiany silnikowej nie tylko w nowych autach BMW ma niewiele wspólnego z pojemnością skokową jednostki napędowej. X3 25d nie napędza więc ponaddwulitrowy ropniak. Motor takiej odmiany ma cztery cylindry ułożone w rzędzie oraz równo dwa litry pojemności. Dzięki wsparciu turbosprężarki typu Twin Power jednostka BMW ma całkiem przyzwoite 231 KM mocy. Bardzo pozytywne wrażenie robi także maksymalny moment obrotowy, wynoszący 500 Nm. Takie siły rzucane są na asfalt za pośrednictwem kół obu osi. xDrive jest standardem każdej wersji nowego X3 z wyjątkiem podstawowej wysokoprężnej odmiany 18d. Najsłabsza 150-konna odmiana, podobnie jak wszystkie inne wersje bawarskiego SUV-a, wyposażona jest natomiast w automatyczną 8-biegową skrzynię Steptronic. Takie połączenie sprawia, że niezależnie od silnika pracującego pod przednią maską X3 G01 jest dynamicznym autem.

Aby rozpędzić się do 100 km/h, prezentowany egzemplarz potrzebuje 6,8 sekundy. Jest to bardzo dobry wynik na poziomie aut klasy GTI. Jednak same osiągi i dynamiczna jazda to nie wszystko. Dwulitrowy 231-konny silnik X3 potrafi być oszczędny. W cyklu mieszanym podczas szeroko pojętej normalnej jazdy auto potrzebowało około 8 l/100 km. Fani jazdy o kropelce mogą skorzystać z dobrze znanego trybu Eco Pro, który pozwala na większe oszczędności paliwa. Odrobina wstrzemięźliwości oraz brak pośpiechu zaowocują wynikami na poziomie 6–6,2 l/ 100 km trasy. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z całkiem sporym SUV-em, który dość szybko rozpędza się do setki.

BMW_X3_25d_G01

A propos tej drugiej cechy. BMW nie byłoby sobą, gdyby nie zaoferowało klientom modelu o ponadprzeciętnych właściwości jezdnych. Czy X3 25d potrafi zaangażować w jazdę? Tak, chociaż natura tego auta jest nieco inna. Po uaktywnieniu trybu Sport adaptacyjne zawieszenie staje się twardsze. Wyostrza się także reakcja silnika na ruchy pedału gazu. Automat dłużej przytrzymuje dany bieg w celu maksymalnego wykorzystania dostępnego momentu obrotowego, a układ kierowniczy staje się „cięższy”. Takie nastawy sprawiają, że auto nie tylko szybko pokonuje proste, ale także nie broni się przed dynamiczną jazdą po łukach. Oczywiście dość wysoko umieszczony środek ciężkości nie jest sprzymierzeńcem sportowych doznań, ale dynamiczna jazda X3 jest przyjemna jak na BMW przystało. Jedynie dźwięk silnika jest mało pobudzający.

BMW_X3_25d_G01

Prawdziwą naturę opisywanego egzemplarza odkryjemy jednak podczas długich podróży i zdecydowanie mniej szczeniackich manewrów. Nowe X3 G01 jest przede wszystkim bardzo komfortowym pożeraczem kolejnych kilometrów. W trybie Comfort samochód nie prowokuje do dynamicznej jazdy, zachęcając kierowcę do odprężenia i pełnego relaksu. Z jednej strony – dobre osiągi w dalszym ciągu są na wyciągnięcie prawej stopy, ale z drugiej – wcale nie trzeba się napinać, aby z nich korzystać. Komfort jazdy jest bardzo wysoki, dopóki… nie napotkacie poprzecznej nierówności. Dwudziestocalowe aluminiowe felgi prezentują się bardzo okazale i imponująco. Zanim jednak zdecydujecie się na ich wybór, zastanówcie się dobrze dwa razy.

Każda wspomniana wyżej poprzeczna nierówność powoduje niemiłe doznania i drgania przenoszone do kabiny. Parkowanie w mieście? Z tym także może być kłopot. Co prawda auto ma wysokiej jakości kamerę z widokiem 360 stopni, ale krawężniki są wrogami dużych felg. Wystarczy chwila nieuwagi, aby piękny błyszczący rant pokrył się rysami i został ukruszony.

Oddzielnymi i dużo bardziej przyjemniejszymi kwestiami są jakość wykonania wnętrza oraz łatwość obsługi. Skóra oraz wszelkie sztuczne tworzywa w nowym X3 są na absolutnie najwyższym poziomie. Tak właśnie wygląda prawdziwa klasa premium. Kokpit jest typowy dla każdego BMW – z lekko ukierunkowaną w stronę kierowcy konsolą środkową. Typowa dla każdego BMW jest także łatwość obsługi wszystkich systemowych urządzeń. Bardzo lubiany iDrive ma dotykowy wyświetlacz. Charakterystyczne pokrętło z przyciskami funkcyjnymi zostało zachowane. Podobnie jak bardzo czytelny układ menu.

W przeciwieństwie do najnowszych bawarskich modeli, takich jak seria 3, X5 oraz seria 8, model X3 G01 ma starsze elektroniczne zegary. W mojej opinii są one nie tylko bardziej klasyczne, ale zdecydowanie bardziej czytelne. Chociaż fanom techno oraz nowych technologii mogą wydać się zbyt zwyczajne.

Niemal na sam koniec zostawiłem subiektywne odczucia dotyczące stylistyki prezentowanego auta. Czy nowe X3 może się podobać? Może, chociaż jak wiadomo wszystko zależy od indywidualnych gustów. X3 nie ma tak olbrzymich przednich nerek jak X7 czy nowa seria 7. Dzięki temu nie budzi skrajnych odczuć. Wzbudza za to szacunek i uznanie wszędzie tam, gdzie się pokaże. Sylwetka wyraźnie nawiązuje zarówno do mniejszego X1, jak i większego X5. Wyraźnie widać stylistyczną kreskę charakterystyczną dla BMW, a każde załamanie i zakamarek karoserii wydają się bardzo dobrze przemyślane.

BMW_X3_25d_G01

Pod względem gabarytów nowe X3 jest większe od… pierwszej generacji topowego niegdyś X5. G01 ma 4708 mm długości oraz 1891 mm szerokości. Rozstaw osi wynosi 2864 mm. Pierwsza X5 przewyższa najnowszą X3 tylko wysokością, która w przypadku testowanego modelu wynosi całkiem okazałe 1676 mm. Wobec tego nikogo nie powinno także dziwić, że X3 G01 ma olbrzymi, bo aż 550-litrowy bagażnik. Jak w tej kwestii wypada pierwsze X5? Blado, biorąc pod uwagę, że kufer staruszka pomieści 465 litrów bagażu.

BMW_X3_25d_G01

Ceny najnowszego BMW X3 rozpoczynają się od 185.500 zł za wersję 18d ze 150-konnym dieslem oraz napędem sDrive. Najtańsza odmiana z xDrive kosztuje 189.200 zł, ale pod maską skrywa 184-konny silnik benzynowy. Cennik zamyka wersja X3 M Competition o 510 KM mocy za 468.769 zł. Ile pieniędzy trzeba wydać na testowaną wersję z rozsądnym silnikiem, udanie łączącym osiągi oraz komfort jazdy z racjonalnym zużyciem paliwa? Co najmniej 215.000 zł za wersję Standard. Odmiany o większym temperamencie – xLine, Advantage oraz Luxury Line oraz M Sport – wyceniono odpowiednio na 235.200 zł, 219.400 zł, 241.300 zł i 244.700 zł. Ponadto cenę każdej wersji można podbić o kilkadziesiąt tysięcy złotych, dobierając liczne wyposażenie opcjonalne. Nie są to kwoty z dyskontu, ale otrzymujemy za nie porządne, dynamiczne, oszczędne i komfortowe auto, które w oczach wielu będzie SUV-em idealnym.

Paweł Kaczor

Fot. autor

 

BMW X3 G01 25d

NADWOZIE                                          

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)       4708/ 1891/ 1676

Rozstaw osi (mm)                                     2864

Pojemność bagażnika (l)                          550

Masa własna (kg)                                      1840

Koła                                                          przód: 245/45 R20, tył: 275/40 R20

SILNIK/ NAPĘD

Oznaczenie modelowe                              ????

Typ, liczba zaworów                                R4/16V

Poj. skokowa (ccm)                                  1995

Maks. moc (KM/ obr./min)                      231/ 4400

Maks. mom. obr. (Nm/ obr./min)             500/ 2000

Skrzynia biegów                                       automatyczna 8

Napędzana oś                                            4×4

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                          6,8

V maks. (km/h)                                         230

Spalanie (l/ 100 km) śr. katalogowe/ test)                                             6,9/ 7

CENA

Podstawowa                                              185.500 zł

Testowanego modelu                                215.000 zł

Podobne

TEST Passata 2.0 TSI: lepszy wybór niż eRki

Flagowy Passat ma cztery cylindry i 280 KM. Jego przeciwnicy niemal jednogłośnie twierdzą, że „Pasek” miał lepsze chwile – wspominają V6 pod maską i 300 KM. Czy faktycznie można mówić o kroku wstecz? Nowoczesna technika sukcesywnie wypiera stare, niezbyt efektywne rozwiązania. Trend doskonale obrazują silniki, których cylindry i pojemność zastępuje się turbosprężarką i większą ilością…

Czy widzieliście już Volkspody? – CIEKAWOSTKI

Nie potrzeba specjalisty, żeby rozpoznać w tych skuterach kultowego Volkswagena Garbusa. Ponad 21 milionów tych uroczych małych samochodów wyprodukowano od momentu rozpoczęcia produkcji w 1938 roku, a ostatni zjechał z linii montażowej w 2003 roku, co oznacza, że samochód pozostał w produkcji przez 65 lat! Zainspirowany ponadczasowym designem samochodu, budowniczy Brent Walter niedawno użył błotników…