Jest oczywiście w pełni elektryczne, pomieści 4 osoby, a co najważniejsze to pierwszy koncept stworzony w całości z materiałów przetworzonych. Na targach IAA 2021 w Monachium zaprezentowano koncept BMW i Vision Circular.
Po oficjalnej zapowiedzi tego modelu przez BMW, bawarska marka zdecydowała się pokazać nowe auto koncepcyjne na rozpoczynających się targach motoryzacyjnych IAA 2021 w Monachium. BMW i Vision Circular to 4-miejscowy kompakt przeznaczony do jazdy miejskiej. Zgodnie z ekologiczną koncepcją BMW, która zakłada drastyczne obniżenie emisji CO2, BMW i Vision Circular nie produkuje go w ogóle. To 100-procentowy „elektryk”. Dodatkowo jest wyprodukowany tylko z materiałów pochodzących z recyklingu. Nawet akumulatory zrobiono z baterii starych laptopów.
Wygląd? To sprawa subiektywna, jak dla nas to koncept, który w żaden sposób nie „mówi językiem” BMW. Nawet nerki, które zostały zintegrowane z przednimi światłami, nie przypominają tych z innych modeli marki. Nawet tych przesadnie dużych. Przednia szyba i dach to w BMW i Vision Circular jeden kawał szkła. W aucie produkcyjnym zapewne to nie przejdzie, ze względu na koszty produkcji.
Wnętrze to też świat recyklingu. Dominują tutaj kryształy, a raczej coś co przypomina je strukturą. Taki efekt znajdziemy na desce rozdzielczej, kierownicy, czy boczkach drzwi. Nie mamy pojęcia, co zostało przetworzone na imitację „Swarovskiego”, ale trzeba przyznać, że robi wrażenie. Dodajmy, że deska rozdzielcza została wydrukowana w technologii 3D. Tak samo jak kierownica, do produkcji której użyto „drewnianego pyłu”. Być może chodzi o trociny? Fotele powstały ze zużytych butelek po wodzie mineralnej.
Jak widać BMW odchodzi od wizerunku marki kojarzącej się z autami stworzonymi dla kierowcy. Dziś liczy się ilość elektrycznych modeli w gamie i być może niedługo także to, na ile nowe modele wykonane są z eko-materiałów. BMW chwaliło się już szalonymi konceptami i nietypowymi rozwiązaniami. Te można było znaleźć w późniejszych modelach produkcyjnych. Czy i tu będzie tak samo? BMW i Vision Circular nie trafi do produkcji, a na pewno nie szybciej niż w 2040 roku. Spodziewamy się jednak, że wiele rozwiązań z tego konceptu znajdzie zastosowanie w przyszłych modelach marki.
Konrad Maruszczak
fot. BMW