Koncepty BMW – szalone pomysły, ale bardzo często wykorzystywane w produkcji seryjnej - Trends Magazines

Koncepty BMW – szalone pomysły, ale bardzo często wykorzystywane w produkcji seryjnej

Bawarski producent pochwalił się ostatnio konceptem sprzed 25 lat – BMW ZBF 7er. To auto, które miało nadać technologiczny i designerski trend przyszłym modelom marki. Tak się właśnie stało, ale dlaczego dopiero po tak długim czasie?

W zeszłym roku świat obiegły zdjęcia nowej serii 4 z dwoma pionowymi nerkami. Auto wywołało niemałe zamieszanie w świecie motoryzacyjnym, ale to rozwiązanie nie jest nowością w BMW. Bawarczycy zaprezentowali ten styl już 25 lat temu w modelu BMW ZBF 7er. Koncept miał przedstawiać przyszły kierunek, w którym zmierza marka z Monachium, zarówno jeśli chodzi o design, jak i technologię.

Gdy spojrzymy na wnętrze widać tam stylistyczne nawiązania do kontrowersyjnej generacji serii 7, czyli E65. Szczególnie mocno widoczne jest to z tyłu na środkowej konsoli, gdzie mamy pokrętło centralne do sterowania wieloma funkcjami samochodu, co pozwoliło wyeliminować mnogość przycisków w kabinie. Brzmi znajomo? Tak, to właśnie pradziadek późniejszego systemu i-Drive.

Jeśli spojrzymy na przednią konsolę, zobaczymy tam kierownicę czy tunel środkowy przypominający ten z E65. Kolejną rzeczą są kamery zamiast bocznych lusterek, co dziś jest już znanym rozwiązaniem, ale pamiętajmy, że jesteśmy w roku 1996.

Następnie, w oczy rzucają się klamki wysuwane z paneli drzwiowych – co ciekawe, BMW nie skorzystało z tego rozwiązania nawet w obecnej serii 7, a możemy to zobaczyć np. w nowym Mercedesie klasy S. Na uwagę zasługują też opony, których bieżnik został specjalnie do tego modelu – uwaga – ręcznie uformowany przez firmę Dunlop.

Patrząc na to wszystko można by powiedzieć, że BMW było już 25 lat temu gotowe wprowadzić te rozwiązania do produkcji seryjnej, ale raczej nie o to tutaj chodzi. Auta koncepcyjne mają za zadanie pokazać światu możliwości i potencjał marki. Klienci mają widzieć, że BMW to poważny gracz, który nie boi się niestandardowych rozwiązań i jeśli tylko dana technologia wzbudzi zainteresowanie klientów, marka może ją wprowadzić do produkcji seryjnej.

Pod koniec lat 90-tych chyba nikt nie przyjąłby pionowych nerek (nawet ćwierć wieku później nie dostały ciepłego powitania), choć zdecydowano się wprowadzić system i-Drive, który zresztą też lekko nie miał. Patrząc na galopujący postęp technologiczny aż strach pomyśleć, co BMW zaprezentuje w kolejnych modelach koncepcyjnych. Możemy się z pewnością spodziewać autonomicznych systemów jazdy i zelektryfikowanych napędów.

Tymczasem na filmiku poniżej możecie obejrzeć koncepcyjny model BMW ZBF 7er i jego technologiczne smaczki.

Konrad Maruszczak

Fot. BMW

 

 

Podobne

Tuning_BMW_E60_widok z tyłu

Flagowa 309-konna „piątka” E60 z dobrą felgą BBS

Auta plasujące się na szczycie gamy modelowej nazywane są flagowymi. Dla niektórych posiadanie topowego E60 z silnikiem Diesla byłoby wystarczającym powodem do zadowolenia. Dla Andrzeja, który pracuje w branży związanej ze statkami, oznaczało szansę wydania komendy „cała naprzód”. E60 po leasingu i 10 tys. km Pochodzący z rocznika 2005 samochód kupił już w 2006 roku…

E24 628 CSi vs. F13 640i – technologiczna przepaść?

BMW serii 6 nigdy nie było najpopularniejszym modelem niemieckiego producenta. Nie oznacza to jednak, że bawarska szóstka była autem pozbawionym klasy, ekstrawagancji czy sportowego zacięcia. Wręcz przeciwnie. Egzemplarze pierwszej serii są dziś poszukiwanymi przez kolekcjonerów samochodami, a współczesne wydanie tego modelu BMW jest prawdziwym Gran Turismo, które łączy uzależniające osiągi z towarzyszącym na każdym kroku…