BMW E28 535i - nietypowy klasyk - Trends Magazines

BMW E28 535i – nietypowy klasyk

BMW E28 535i

Ci, którzy kupują BMW z zamiarem zmiany jego wizerunku, często zastanawiają się, jaki rodzaj zmian wybrać. Nikt nie chce powielać rozwiązań, które zostały zauważone na scenie motoryzacyjnej. Dlatego czasem trzeba odważyć się na coś więcej. Tak jak Marcin, właściciel prezentowanego BMW E28 535i – po modyfikacjach klasycznej, a jednak kontrowersyjnej.

Zaczęło się w szkole podstawowej. Niedaleko rodzinnej miejscowości były organizowane rajdy samochodowe. Marcin do dziś pamięta, jakie wrażenie robiły na nim wszystkie samochody, dźwięk ich silników i prędkość. Już wtedy wiedział, że kiedyś będzie miał niezwykły samochód. Przed widocznym na zdjęciach BMW E28 535i Marcin miał już kilka aut – Fiata Coupé, Mercedesa C180/W202 i dwa BMW: E28 524td oraz E34 520i.

Po dłuższym użytkowaniu E34 stwierdził jednak, że bliższy jest mu pierwszy model. Na spotkaniu Marcin żartował, że to trochę tak jak z kobietami – prawdziwej miłości się nie zapomina i zawsze się za nią tęskni. Dlatego podjął decyzję o sprzedaży E34, a pieniądze zamierzał przeznaczyć na zakup kolejnej E28. Po kilku miesiącach poszukiwań, wielu wyprawach w celu oglądania kolejnych samochodów, nalazł ogłoszenie sprzedającego spod Krakowa. Zgadzało się wszystko oprócz jednego – była to wersja USA, znienawidzona i oczerniona w każdym poście na forach motoryzacyjnych. To trochę zniechęciło Marcina, mimo to zdecydował się kupić auto.

BMW E28 535i – jakie zaszły zmiany?

Postanowił spojrzeć na temat inaczej. Wziął pod uwagę to, że samochód był praktycznie w stu procentach kompletny i niewysłużony. Odświeżył lakier, bo stary był spalony nieco słońcem Kalifornii i zaczął kompletować części zawieszenia. Wszystkie elementy gumowe zostały wymienione. Nowe są także drążki układu kierowniczego, wahacze oraz półosie. Marcin zadbał także o układ hamulcowy.

Klasyczna limuzyna musiała nieco zbliżyć się do podłoża. W tym celu założono komplet sprężyn obniżających z twardszymi amortyzatorami firmy K.A.W -80/60. Po decyzji o zostawieniu zderzaków z wersji USA Marcin dalej szukał możliwości i pomysłów kolejnych modyfikacji. Jako pierwszą zamontował dokładkę przedniego zderzaka z wersji M5 USA, która dodała prezentowanej limuzynie uroku. Kolejną zakupioną rzeczą jest spojler tylnej klapy. Te dwa z pozoru niepozorne elementy spowodowały, że proporcje samochodu zupełnie się zmieniły.

Sposób na samodzielny tuning BMW E28 520i

W oczy rzucają się także koła. Moda także w motoryzacji jest wyznacznikiem konkretnych trendów. Wiele osób decyduje się bowiem na zakładanie customowych felg. Marcin jednak postawił na klasyczny model TRX Metric Alloy 195TR415 z oponami 240/45 ZR415, które są produkowane jedynie przez firmę Michelin. Przeznaczone były do BMW E24 serii 6. Marcin odnowił felgi własnoręcznie, łącznie z malowaniem czarnego paska okręgu. W takim klasyku uwagę przykuwają końcówki wydechu, znajdujące się w innym miejscu niż w samochodach z tamtych lat.

Wnętrze bez skazy

Środek mimo wieku jest w świetnym stanie, tapicerka została poddana jedynie czyszczeniu oraz renowacji. Żaden element oprócz mieszka i gałki nie został obszyty na nowo. Można tutaj poczuć się jak w prawdziwej limuzynie.

Perfekcyjne BMW E28 533i

Fabryka

Marcin planuje odświeżenie komory silnika oraz generalny remont jednostki. Chciałby, żeby jego samochód także pod maską wyglądał jak z 1986 roku. Cel jest zatem jasny – wszystkie prace od dnia zakupu skupiają się na przywróceniu auta do stanu fabrycznego. Marcin uważa, że wybór własnej drogi to najlepsze, co można robić w życiu. A posiadanie tak oryginalnego samochodu daje możliwość przeniesienia się w zupełnie inną rzeczywistość.

Mariusz Majta

Fot. autor

 

BMW E28 535i – dane techniczne

 
SILNIK/ NAPĘD

Oryginalna jednostka napędowa M30B34 spięta z manualną 5-biegową skrzynią; moc 185 KM i 290 Nm, 25-procentowa szpera

 
ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Zawieszenie firmy K.A.W -80/60; komplet sprężyn i amortyzatorów; seryjne hamulce

 
KOŁA/ OPONY

Felgi TRX Metric Alloy 195 TR415; opony: 240/45 415ZR metryczne

 
WNĘTRZE

W dobrym klasycznym stylu, wyposażenie: klimatyzacja, fotele przednie regulowane we wszystkich płaszczyznach, duże OBC, elektryczne szyby, elektryczny szyberdach, podłokietniki (pasażera i kierowcy), podłokietnik tylnej kanapy, blokada szyb, oryginalna kremowa skórzana tapicerka

AUDIO

Oryginalny sprzęt – BMW Sound System

STYL

OEM+

WŁAŚCICIEL

Marcin Kącki

PODZIĘKOWANIA

Dla Joli Piekarczyk, Łukasza Muchy, Sebastiana Ślusarczyka

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning VW Golf Mk2 auto od przodu

Jak samodzielnie zbudować niezwykłego Golfa Mk2? Piotr to wie!

Volkswagen Golf drugiej generacji należy do najczęściej przerabianych aut w Polsce. Wpływ na to mają zapewne: relatywnie niski koszt zakupu, olbrzymie zaplecze części zamiennych oraz podatność na modyfikacje. Piotr na kupno Golfa II zdecydował się z powodu sentymentu nie tylko do marki z Wolfsburga, ale także do tego konkretnego modelu.   Piotrek wcześniej był już właścicielem kilku dwójek oraz…

Skrzynia DSG – wszystko, co chcesz o niej wiedzieć

Skrzynia DSG diametralnie zmieniła spojrzenie na automaty. Innowacyjna konstrukcja ma już kilkanaście lat i przez ten czas sprzedano już kilkadziesiąt milionów samochodów koncernu VAG z dwusprzęgłową przekładnią DSG.   Jeszcze do niedawna Europa i USA były dwoma diametralnie różnymi rynkami pod względem spojrzenia na skrzynie biegów. W Ameryce Północnej od zawsze faworyzowano przekładnie automatyczne –…