BMW E36 320i „Individual” Racing Dynamics - Trends Magazines

BMW E36 320i „Individual” Racing Dynamics

Tomasz od wielu lat marzył o modelu E36 Cabrio. Nie miał zbyt wygórowanych oczekiwań: pragnął zadbanego auta w kolorze innym niż czarny, z elektrycznym dachem, klimatyzacją, silnikiem co najmniej R6.

Poszukiwania wymarzonego samochodu rozpoczął w 2013 roku. Szybko okazało się, że to nie takie proste. Obejrzał wiele aut, jednak żadne mu nie odpowiadało. Uznał, że skoro nie może znaleźć tego, czego szuka, w Polsce, musi wybrać się do naszych zachodnich sąsiadów. Niestety, z wycieczki do Monachium również wrócił z niczym. Po przejechaniu w niecałą dobę, bagatela, 2000 km na chwilę stracił entuzjazm. Po pewnym czasie postanowił wybrać się w trasę jeszcze raz, tym razem ze zwiększonym budżetem. Po negocjacjach w Lipsku nareszcie wszedł w posiadanie 320i Cabrio Individual w kolorze estorilblau.

W chwili zakupu auto miało już zestaw zawieszenia gwintowanego FK oraz system car audio. Tomek oczywiście zamierzał je zmodyfikować, jednak z użyciem tylko oryginalnych i unikatowych części. Najpierw pozbył się lamp diodowych, które założył poprzedni właściciel. Niedługo potem nabył niezwykle rzadkie felgi Powertech Discs. Ich charakterystyczny wypełniony i polerowany rotor przypomniał podobne elementy z aut ścigających się na wyschniętym jeziorze Bonneville w USA. Takie felgi nadawały autu nietuzinkowy wygląd i zadziwiająco dobrze pasowały do sportowego nadwozia E36. Było jednak ryzyko, że felgi tego typu mogą nie zapewniać wystarczającego chłodzenia hamulcom. Właściciel postanowił zatem z nich zrezygnować, zwłaszcza że auto służyło wtedy jeszcze do jazdy na co dzień. W ich miejsce pojawiły się już znacznie bardziej zwyczajne Rial Daytona Race. Zwyczajne tylko pozornie, bo przeznaczone są specjalnie do BMW serii 3. Koła mają ET35, co jest rzadkością w ich przypadku, bowiem większość produkowana była z ET20 z przeznaczeniem dla modeli serii 5 lub 7. Na 18-calowe obręcze zostały naciągnięte opony odpowiednio 205/35 na przedniej i 225/35 na tylnej osi.

Kolejnym celem Tomka było skompletowanie oryginalnego bodykitu kanadyjskiego producenta Racing Dynamics. Szczęśliwie udało mu się nabyć nakładki progów i tylną dokładkę, nie rozbijając przy tym banku. Do przedniego spojlera już nie miał tyle szczęścia. Taki pakiet ospojlerowania jest już niezwykle rzadko spotykany i uznawany za rarytas nawet na kanadyjskich portalach aukcyjnych. Osiąga na nich zaporowe ceny – nawet 1000 dolarów. Po wielu bezowocnych licytacjach Tomek postanowił odłożyć plan na później i zdecydował się nabyć dokładkę Zender, która jest bardzo podobna do RD. Z tym na szczęście nie było już problemu.

W tym samym czasie gdy Tomek był skupiony na poszukiwaniu ciekawych części, doszło do nieprzyjemnego incydentu. Na parkingu pod blokiem auto zostało w 40 procentach podrapane przez psa. Zapadła więc decyzja o ponownym lakierowaniu. Oczywiście na oryginalny kolor estorilblau. Przy okazji wszelkie plastiki, listwy czy klamki pomalowane zostały czarnym lakierem z połyskiem. Zmiana dodała autu nieco charakteru i nie jest nieodwracalna.

 

Muzyki w samochodzie można posłuchać dzięki Alpine CDE 9880R z pomarańczowym podświetleniem dopasowanym do oryginalnego podświetlenia BMW. Mocniejsze brzmienie zapewniają wzmacniacz i subwoofer zamontowany w tylnej kanapie w tunelu na narty. Jazdę w Individualu wyposażonym w skórę Montana Black wraz z niebieskimi lamówkami santoriniblau umila kierownica typu „serducho” z przeszyciami tobagoblau.

Planem Tomka było wykonanie mniej lub bardziej zaawansowanych modyfikacji, jednak w ten sposób, by zawsze była możliwość powrotu do stanu oryginalnego. Mimo wszystko nie wyklucza to dołożenia zawieszenia typu air ride czy swapu na 3.0 R6. W tej chwili jednak priorytetem jest odnalezienie brakującej przedniej dokładki Racing Dynamics, dzięki której jego auto będzie prawdziwym unikatem.

Piotr Błaszkiewicz, Fot. autor

BMW E36 320i Cabrio Individual Racing Dynamics (1997 r.)

SILNIK/NAPĘD: seryjne M52B20, wydech A.T.U

NADWOZIE: oryginalny kolor individual estorilblau, elementy plastikowe pomalowane czarnym lakierem z połyskiem, przednia dokładka Zender, progi oraz tylna dokładka Racing Dynamics, komplet listew M-pakietowych, lusterka zewnętrzne á la M5, przednia listwa zderzaka bez miejsca na rejestrację, zrolowane tylne błotniki, lampy przednie in.pro., przyciemnione odbłyśniki soczewki, lampy tylne M-Pakiet, dymione kierunkowskazy, oryginalne halogeny zderzaka

ZAWIESZENIE: gwintowane FK, rozpórka

KOŁA/OPONY: felgi Rial Daytona Race w wersji do 3 serii BMW, z przodu 8,5×18 cali ET35 (dystans H&R 15 mm) z oponami Nankang 205/35/18, z tyłu 9,5×18 cali ET35 z oponami Hankook Ventus V12 EVO 225/35/18, rotory felg pomalowane proszkowo na kolor grafitowy, polerowane ranty

WNĘTRZE/AUDIO: skóra Montana Black, niebieskie lamówki santoriniblau, przeszycia tobagoblau, radio Alpine CDE 9880R z pomarańczowym podświetleniem dopasowanym do oryginalnych wskaźników BMW, głośnik basowy zamontowany w tylnej kanapie w tunelu na narty, wzmacniacz, windshot, kierownica „serducho”

STYL: stance

WŁAŚCICIEL: Tomasz

PODZIĘKOWANIA: dla Martyny za cierpliwość

Podobne

BMW E38 735i vs. E38 740iL 8

Porównanie BMW E38 735i vs. E38 740iL

Obiekt marzeń wielu, nie tylko tuż po debiucie, dzisiaj pożądany youngtimer. BMW E38 ma niejedno oblicze, a każde tak samo zachwycające. Udowadniają to te dwa znacznie różniące się egzemplarze. Oto porównanie BMW E38 735i vs. E38 740iL. Po ośmiu latach produkcji udanego modelu E32 BMW postanowiło wypuścić następcę. Nowa, trzecia już generacja serii 7, opatrzona kodem…

BMW Sauber F1.08 – zwycięski bolid Kubicy

Zespół BMW Sauber F1 dał szansę Robertowi Kubicy – najpierw jako kierowcy testowemu, a później pełnoprawnemu reprezentantowi teamu. Utalentowany Polak kredyt zaufania spłacił z nawiązką, dając zespołowi jedyne zwycięstwo oraz jedyne pole position w całym programie startów, które miały miejsce w latach 2006 – 2009. Przygoda BMW z Formułą 1 rozpoczęła się w 1982 r.,…