Wiosna, lato, jesień – o tych porach roku kabriolet ma rację bytu i zapewnia masę wrażeń z jazdy. Obecnie jedną z ciekawszych propozycji dla miłośników jazdy z wiatrem we włosach jest używane BMW 2 Cabrio, które można kupić za coraz rozsądniejsze kwoty.
Ambicją wielu kierowców jest zakup sportowego auta. A co kryje się za tym określeniem? W zasadzie trudno powiedzieć, bo dla jednego będzie to przede wszystkim moc, ktoś inny zaakceptuje słaby silnik w zamian za świetne wyważenie i prowadzenie. Nie brakuje też osób, które myśląc o sportowym aucie mają przed oczyma pojazd z otwartym dachem. Czy ma to sens? Jak najbardziej. W końcu od początku motoryzacji sportowe auta miały otwarte nadwozia, podczas gdy pozostałe modele były sukcesywnie „zamykane”, a do dziś bolidy czy niektóre wyścigowe prototypy są pozbawione dachu. To obniża ich masę i położenie środka ciężkości, a do tego potęguje i tak mocne wrażenia z jazdy. We współczesnych samochodach, coraz bardziej izolujących kierowcę i pasażera od otoczenia, składany brezentowy dach może okazać się nie lada atrakcją – dzięki niemu można poczuć, że faktycznie się jedzie.
Udany bliźniak
F23 to pod względem technicznym, nie licząc mechanizmu składania dachu i niezbędnych elementów usztywniających otwarte nadwozie, bliźniak modelu F22, który z kolei w linii prostej wywodzi się z serii 1 oznaczonej kodem F20. Efekt? Zamienników nie brakuje, a dopóki nie uszkodzimy elementów nadwoziowych, łatwo dokupimy także używane części. Techniczne koneksje oznaczają także przenikanie się dopracowanej technologii, w tym świetnie zestrojonego zawieszenia, przyjemnego w obsłudze systemu multimedialnego iDrive oraz szerokiej palety silników.
Oferta jednostek napędowych w przypadku otwartej wersji nadwoziowej dwójki nie została istotnie okrojona. Nie ma w niej wariantu M2, ale mocarne M235i czy M340i, jak i oszczędne, ale zrywne diesle czy napęd xDrive – jak najbardziej. Jaki motor wybrać? Zdania zapewne będą podzielone. My odradzamy montowane do 2016 roku benzynowe silniki starej daty – 2.0 N20 i 3.0 N55. Znacznie lepiej od nich – zarówno w kwestii trwałości, jak i podatności na tuning – wypadają nowocześniejsze 1.5 R3 B38, 2.0 R4 B48 i 3.0 R6 B58. Jeżeli ktoś nosi się z zamiarem zakupu diesla, powinien pamiętać, że do 2015 roku dostępna była tylko dwulitrówka N47, którą później zastąpiono nowej generacji silnikiem B47.
Co wybrać? Celowalibyśmy także w nowsze jednostki. I raczej w egzemplarz z bardzo precyzyjną sześciobiegową skrzynią niż ośmiobiegowym automatem ZF 8HP. Dlaczego? Dostępność pojazdów z manualem topnieje, a w przyszłości mogą być one poszukiwane. Do tego skrzynia ZF 8HP nie jest tak pancerna, jak jej poprzednicy.
Następca legend
Elegancka linia nadwozia BMW serii 2 Cabrio nie jest zaburzana przez pałąk przeciwkapotażowy (jego rolę pełnią wystrzeliwane pałąki), a po złożeniu brezentowe zadaszenie zajmuje mało miejsca, więc nie trzeba było projektować nadmiernie rozbudowanego tyłu. Wraz z atrakcyjnymi przednimi reflektorami i zgrabnym tyłem sprawia to, że BMW serii 2 Cabrio w ocenie części kierowców jest jednym z bardziej proporcjonalnych modeli i godnym następcą takich legend, jak E30 czy E36. Oczywiście ich bezpośrednim spadkobiercą jest seria 4, która jednak znacząco się zwiększyła – dotyczy to zarówno wymiarów, jak i masy.
Używane BMW 2 Active Tourer (2014–2021) – opinie, wady, zalety
Z drugiej strony, planując zakup używanego BMW serii 2 należy pamiętać, że nie jest to model dla osób ceniących przestronność wnętrza czy wybitną pojemność bagażnika. W tym przypadku jest „w sam raz” i nic ponad to! Pod względem wykończenia dwójka stoi szczebel niżej od czwórki. W dolnych partiach kokpitu czy na boczkach drzwiowych tworzywo jest rzeczywiście twarde i niezbyt miłe w dotyku. Ma jednak przyjemną dla oka fakturę. Estetyka wnętrza zależy od konfiguracji danego egzemplarza. Opcjonalne listwy dekoracyjne czy fotele z M-pakietu są w stanie znacząco poprawić jego wygląd.
Używane BMW 2 Cabrio (2015–2021) – to sprawdź przed kupnem
Liczba używanych egzemplarzy BMW serii 2 Cabrio nie jest duża, ale dostępne auta są zwykle w dobrym stanie, z ograniczonymi przebiegami, bogatym wyposażeniem i niezłym wyposażeniem. Zwykle, bo oczywiście można też trafić na uzdatnione do jazdy „rozbitki”, co jest niemal pewne w przypadku egzemplarzy sprowadzanych z USA. Warto pamiętać, że otwarte nadwozia znacznie gorzej od zamkniętych znoszą poważniejsze uderzenia. Wartość pojazdu jest na tyle duża, że nawet rozległe naprawy przed sprzedażą, oczywiście wykonywane niezgodnie z technologią zalecaną przez producenta, dla sprzedającego mają finansowe uzasadnienie. Stąd przedzakupowa kontrola to konieczność.
Polecamy zacząć od sprawdzenia pojazdu na podstawie numeru VIN – zwłaszcza w przypadku egzemplarzy z USA po wpisaniu do go wyszukiwarki pojawią się zdjęcia, jeżeli auto było licytowane na aukcji. Warto też rozważyć wykupienie płatnego raportu. Kolejnym krokiem powinna być wnikliwa kontrola w serwisie, ze szczególnym naciskiem na poszukiwanie śladów wypadkowości.
Używane BMW 2 Cabrio (2015–2021) – jaki silnik wybrać?
Jak wspomnieliśmy, silniki N20 niespecjalnie zasługują na polecenie: miały poważne problemy, m.in. z układem smarowania – wymiana pompy oleju to koszt kilku tysięcy złotych. Ich kolejnym słabym punktem okazały się łańcuchy rozrządu. Nawet w delikatnie traktowanych samochodach potrafiły się rozciągnąć już po 40.000–60.000 km. Wymiana wraz z napinaczem kosztuje ok. 2.000 zł. Jak w przypadku każdego współczesnego samochodu, warto być przygotowanym na błędy zgłaszane przez elektronikę. W dieslach realne są problemy z EGR czy filtrami sadzy.
Silniki benzynowe potrafią spalać spore ilości oleju. Przy wyższych przebiegach mogą hałasować przednie zawieszenia oraz tylne dyferencjały. Realne są też problemy z wtryskiwaczami – znane z innych modeli BMW z bezpośrednim wtryskiem. Pozakupowy serwis powinien obejmować wymianę oleju w napędzie xDrive oraz skrzyni biegów. Wydłuży to żywotność tych trudnych i drogich w naprawie podzespołów. Szarpanie towarzyszące zmianie biegów świadczy o tym, że to ostatni dzwonek na wymianę oleju w przekładni. Warto porozmawiać ze sprzedającym i zapytać, jak serwisował auto. Wiele samochodów miało wykupionych pakiet serwisowy. Czy to plus? I tak, i nie! BMW zaleca duże interwały między kolejnymi wymianami oleju. Niektórzy kierowcy w trosce o silnik między nimi wymieniają olej w niezależnych serwisach.
Używane BMW 2 Cabrio (2015–2021) – dobra inwestycja?
W Polsce kabriolety nigdy nie cieszyły się dużą popularnością. W chwili przygotowywania artykułu na nabywców czekało dosłownie kilkanaście egzemplarzy BMW serii 2 Cabrio. Spośród nich można było wyłowić atrakcyjnie skonfigurowane egzemplarze z bezwypadkową przeszłością i pełną historią serwisową. Ceny sprawnych, zarejestrowanych egzemplarzy zaczynają się od ok. 90.000 zł. Warto dołożyć przynajmniej kilkanaście, a może i kilkadziesiąt tysięcy. Dlaczego? Seria 2 Cabrio jeszcze długo nie straci świeżości, daje dużo przyjemności z jazdy, a brak bezpośredniego następcy będzie działał na korzyść tego modelu – ceny nie powinny gwałtownie spaść.
Szymon Łukasik
Fot. BMW
PLUSY
+ ponadczasowa stylistyka
+ dobre prowadzenie
+ bogata paleta silników
MINUSY
– wysokie ceny ofertowe
– mała liczba dostępnych aut
– awarie niektórych silników
Używane BMW 2 Cabrio (2015–2021) – silniki
Benzynowe
1.5 R3: 218i (136 KM, 220 Nm); 2.0 R4: 220i (184 KM,
270 Nm), 228i (245 KM, 350 Nm), 230i (252 KM, 350 Nm)
3.0 R6: M235i (326 KM, 450 Nm), M240i (340 KM, 500 Nm)
Diesel
2.0 R4: 218d (143 KM, 320 Nm; 150 KM, 320 Nm), 220d
(184 KM, 380 Nm; 190 KM, 400 Nm), 225d (218 KM, 450 Nm;
224 KM, 450 Nm)
Kalendarium
2014 – prezentacja BMW serii 2 Cabrio (F23)
2015 – rozpoczęcie sprzedaży
2017 – face lifting
2021 – debiut modelu G42, cabrio nie doczekało się następcy