Przepisy drogowe w Niemczech - to musisz wiedzieć! - Trends Magazines

Przepisy drogowe w Niemczech. To musisz wiedzieć jadąc na Euro 2024!

Nadchodzą mistrzostwa w piłce nożnej, które w tym roku odbędą się w Niemczech. Bliskość położenia tego kraju sprawi, że tysiące Polaków pojedzie na żywo oglądać mecze. Warto wiedzieć, jakie obowiązują przepisy drogowe w Niemczech, żeby oprócz dobrych wrażeń sportowych, nie przywieźć ze sobą wysokiego mandatu w euro. 

Przepisy drogowe w Niemczech – co musisz wiedzieć?

Jeśli wybierasz się na Euro 2024 do Niemiec, o tych przepisach drogowych powinieneś wiedzieć, żeby nie zaliczyć wpadki z „polizei”. Trzeba pamiętać, że istnieją spore różnice w prawie drogowym, w stosunku do tego obowiązującego w naszym kraju.

Co muszę mieć w samochodzie?

Niezbędne wyposażenie każdego samochodu to trójkąt ostrzegawczy, a także apteczka wraz z gumowymi rękawiczkami. Przed wyjazdem warto sprawdzić datę ważności apteczki, bo skrupulatny policjant może to skontrolować.

Konieczna jest również kamizelka odblaskowa. Powinna być ona używana przez kierowcę i wszystkich pasażerów w przypadku opuszczenia samochodu w terenie niezabudowanym, drogach szybkiego ruchu oraz autostradach. Gaśnica w Niemczech nie jest wymagana. 

Kupisz diesla, będziesz miał problem z władzami miasta

Naklejka Umweltzone – czy muszę ją mieć?

Należy pamiętać, że duże niemieckie miasta nakładają obowiązek posiadania plakietki informującej o normie spalin danego auta. Są to tzw. naklejki Umweltzone. Występują one w trzech kolorach –  czerwonym, żółtym albo zielonymAby móc otrzymać zieloną, silnik benzynowy musi spełniać przynajmniej normę Euro 1. Diesel musi mieć już Euro 3 i w dodatku z filtrem DPF. Żółte naklejki otrzymają auta wyprodukowane przed 2001 roku, a czerwoną przed 1996.

W tej chwili większość dużych miast, jak Berlin, Kolonia czy Frankfurt nad Menem, pozwala wjeżdżać tylko autom z zielonymi plakietkami. Pamiętaj, że to nie oznacza, że w ogóle nie wjedziesz do danego miasta, ale będziesz musiał omijać ścisłe centrum. Mandat za brak nalepki wynosi 40 euro. 

Naklejki Umweltzone kupisz na specjalnej stronie lub na stacjach diagnostycznych TÜV lub DEKRA. 

Niemcy tracą pozycję lidera motoryzacyjnego. Czy gospodarce grozi załamanie?

Ograniczenia prędkości w Niemczech

Bez względu na porę dnia, w terenie zabudowanym obowiązuje 50km/h, o ile znaki nie pokazują inaczej. Obszar zabudowany oznaczony jest znakiem pokazującym nazwę miejscowości na żółtym, a nie tak jak w Polsce, na białym tle. Poza terenem zabudowanym maksymalna prędkość to 100 km/h.

Na niemieckich autostradach jak wiadomo ograniczeń nie ma, choć nie na wszystkich. Kluczowy jest biały znak z czarnymi paskami, który zwalnia z ograniczenia i wtedy można jechać tyle, na ile pozwalają nasze umiejętności.

Trzeba też pamiętać o znakach z napisem „bei Nässe”. Oznacza on, że jeśli droga jest mokra, wówczas obowiązuje ograniczenie – i tutaj albo informuje o tym znak, a jeśli go nie ma, wówczas obowiązuje 130 km/h. Jeśli droga jest sucha, można zignorować ten znak. 

Ranking ADAC 2023. Tych modeli nie kupuj

Przepisy drogowe w Niemczech – jazda po alkoholu

Przepisy drogowe w Niemczech dopuszczają limit alkoholu we krwi kierowcy do 0,5 promila. Istnieją jednak wyjątki – dla nowych kierowców, czyli osób, które posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata, oraz kierowców poniżej 21 roku życia, obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu (0,0 promila).

Mandat w przypadku jazdy na „podwójnym gazie” w Niemczech wynosi nawet 3000 euro i zakaz prowadzenia pojazdów od 1 miesiąca do nawet 3 miesięcy.

Radary kontrolujące odległość

Na niemieckich autostradach można spotkać białe poziome pasy namalowane w pewnych odległościach od siebie. Są to znaczniki dla kamer, które obserwują pasy autostrady i wyłapują kierowców jeżdżących „na zderzaku”. 

Prawidłowa odległość powinna wynosić w metrach co najmniej tyle, ile wynosi połowa prędkości w km/h. Przykładowo, jadąc 100 km/h powinniśmy zachować odległość co najmniej 50 metrów. Nieprzestrzeganie tej zasady skutkuje mandatem w wysokości nawet 400 euro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Używane BMW do 30 tys. zł – co warto kupić?

Rynek aut używanych bardzo mocno się zmienił. Postępująca inflacja oraz wysokie ceny nowych aut spowodowały również wzrost na rynku wtórnym. Dziś kwota 30 tys. zł wydaje się niewielka, ale okazuje się, że można za nią kupić przyzwoite BMW. Sprawdź, jaki model warto wybrać. Używane BMW to jedne z najpopularniejszych aut sprowadzanych zza granicy. Dużym powodzeniem…

Nowa Honda Civic Type R – nie do wiary, że jeszcze takie robią

Na rynek wjeżdża jedenasta generacja Hondy Civic Type R. Myślicie sobie, że to pewnie 1-litrowa hybryda z czterema silnikami elektrycznymi? Nie! Civic ma soczysty silnik turbo i manualną skrzynię! Japończycy nie pochwalili się wszystkimi szczegółami nowego Civica Type R. Najważniejsze dane wciąż są nieznane, ale wiemy już jak wygląda nowy model, a także czego możemy…