BMW E30 - to pierwsze BMW z napędem na przód? - Trends Magazines

BMW E30 – to pierwsze BMW z napędem na przód?

Pierwsze BMW z napędem na przód - BMW E30 Elektro-Antrieb

Gdy w 2014 roku BMW zaprezentowało model 2 Active Tourer z napędem na przód, piekło zamarło, a fani marki pękali ze śmiechu. To jednak nie było pierwsze auto z takim napędem, bo Niemcy przeprowadzali taki eksperyment już w latach 80. w modelu E30. To jednak nie koniec „udziwnień”. 

Dziś żaden znaczący producent samochodów nie może obejść się bez modelu z napędem elektrycznym. Pomimo, że BMW mocno opierało się elektryfikacji i przestawienia fabryk na produkcję aut z silnikami elektrycznymi, niestety uległo i zakończyło produkcję silników spalinowych w Monachium. Takie czasy. Jednak zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w latach 80. 

BMW E30 Elektro-Antrieb to pierwsze BMW z napędem na przód

Jest rok 1987, w salonach BMW króluje model E30 oraz E28, a trwają już prace nad E34. W tym okresie rodzą się przyszłe klasyki BMW. Ale Niemcy pracowali także na napędem alternatywnym. Jako bazę wybrano model E30, a historia elektrycznej „trójki” zaczyna się jeszcze w latach 70. 

BMW 1602 Elektro. Klasyk z napędem elektrycznym

W 1972 roku BMW wyprodukowało eksperymentalny model 1602 Electric stworzony we współpracy z Boschem. Pod maską pracował 43-konny silnik elektryczny, który zapewniał 30 km zasięgu w mieście. Na komercyjny sukces jeszcze nie miał szans, ale BMW przeprowadziło nim próby w czasie Igrzysk Olimpijskich w Monachium, gdzie auto służyło do promocji. Niestety wówczas projekt zarzucono, ale nie zapomniano o nim. Do elektrycznego BMW, Niemcy wrócili kilkanaście lat później. 

Pomysł na pierwsze BMW z napędem na przód był dość prosty, wystarczyło wziąć stworzoną już odmianę czteronapędową E30 – 325ix i odłączyć tylny napęd. Sześciocylindrowy silnik zastąpiono motorem elektrycznym o mocy zaledwie 29,5 KM. Moc przekazywana była na przednią oś za pomocą jednobiegowej skrzyni, co pozwalało na przyśpieszenie od 0 do 50 km/h w 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h.

Napęd 4×4 w BMW – poprzednicy xDrive

W latach 1987-1990 powstało osiem sztuk BMW E30 Elektro-Antrieb w różnych wersjach nadwozia. Samochody były testowane m.in. przez niemiecką pocztę i udawało się uzyskać zasięgi od 50 do 150 km. Według BMW, ten model był ich pierwszym samochodem elektrycznym, który przeszedł praktyczne testy w testach drogowych. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

„Lustrzana” siódemka – czy to ładne?

Pokrycie karoserii samochodu folią jest najprostszym sposobem na zmianę jego wizerunku. Można oklejać wybrane elementy albo całe nadwozie. W grubych katalogach kolorów i struktur folii na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Propozycją dla najbardziej odważnych są folie lustrzane. Firma CFC CarFilmComponents postanowiła przykleić lśniący winyl do potężnego nadwozia... BMW serii 7. Efekt modyfikacji jest…

Używany Seat Leon III (2012-2020): Usterki, opinie, czy warto go kupić?

Seat Leon trzeciej generacji był strzałem w dziesiątkę dla hiszpańskiej marki. Model był dobrze wykonany, stylistycznie wyróżniał się na tle niemieckiej i czeskiej konkurencji i oferował bogatą ofertę silnikową od VW. Czy to jednak auto bez wad? Sprawdzamy, czy warto kupić używanego Leona III.  Dziś losy Seata ważą się na włosku, bowiem marka została w…