Hybrydy oraz auta elektryczne powoli stają się motoryzacyjną codziennością. Zupełnie nowy Volkswagen Golf GTE to hybryda typu plug-in o sportowym zacięciu. Golfa GTI nikomu przedstawiać nie trzeba. Oba auta wiele łączy, ale też sporo dzieli. Oto porównanie VW Golfa GTI oraz Golfa GTE.
Volkswagen Golf GTE zadebiutował w siódmej generacji niemieckiego kompaktu. Samochód wykazywał ekologiczną naturę charakterystyczną dla hybryd plug-in, ale potrafił zapewnić sportowe emocje. Ponad 200-konny układ napędowy dawał sporo frajdy podczas jazdy. Golf GTI zadebiutował kilkadziesiąt lat temu. Już wówczas oferowany był w pikantnej wersji z trzema magicznymi literkami na grillu. Od tamtej pory każda kolejna generacja Golfa dostępna była w wersji GTI.
VW Golf GTI vs VW Golf GTE – Znajdź różnice
Na pierwszy rzut oka dwa prezentowane samochody niewiele różni. W obu mamy taki sam przedni zderzak z charakterystycznymi światłami przeciwmgłowymi. Taki sam jest również grill, który jednak wyróżnia detal charakterystyczny dla danej wersji. Odmiana GTI ma czerwony pasek ciągnący się przez całą szerokość grilla. To znak szczególny, który pojawił się już w pierwszym Golfie GTI. Kolorem odmiany GTE jest natomiast niebieski. I to właśnie taką barwę ma wstawka w przednim grillu tego modelu.
Profile obu aut są praktycznie identyczne. Jedyną różnicę stanowi klapka przykrywająca złącze do ładowania, której w odmianie GTI oczywiście nie znajdziemy. W GTE nie ma natomiast widocznych końcówek układu wydechowego. Dwie duże, szeroko rozstawione rury są charakterystyczne dla GTI.
VW Golf GTI vs VW Golf GTE – klasyka vs. nowoczesność
Wnętrze ósmej generacji Golfa przeszło olbrzymią metamorfozę. Volkswagen zburzył panujący dotychczas ład znany z szóstki i siódemki, stawiając wszystko na jedną kartę, czyli na obsługę dotykową.
Przyciski zostały ograniczone do minimum. Nawet klasyczny panel klimatyzacji musiał uznać wyższość paneli dotykowych. System multimedialny ma nową szatę graficzną i obsługiwany jest oczywiście tylko za pośrednictwem ekranu dotykowego lub przycisków na kierownicy. Á propos kierownicy. W jej dolnej części znalazło się miejsce na jedyny element podkreślający wyjątkowość danej wersji – logo GTE z niebieską lub GTI czerwoną obwódką.
VW Golf jest dostępny w trzech smakach: GTI, GTD i GTE. Którego wybrać?
Nowością są także wirtualne zegary, a dokładniej jeden z trybów, którego brak w bardziej sztampowych wersjach nowego Golfa. Ustawienie z dużym centralnym wirtualnym obrotomierzem prezentuje się bardzo bojowo.
W tym całym zalewie technologicznych nowości Niemcy nie zapomnieli o klasyce. Golf VIII GTI w dalszym ciągu ma tapicerkę w kratę! GTE też zresztą taką ma, tylko zamiast czerwonych kolorowych wstawek są niebieskie.
VW Golf GTI vs VW Golf GTE – dwa światy?
Wszystkie mniej lub bardziej oczywiste podobieństwa obu aut przestają mieć znaczenie po włączeniu silnika i pokonaniu kilku pierwszych kilometrów. Różnice w układach napędowych są bardzo duże.
Golf GTE ma pod maską 1,4-litrową jednostkę benzynową wspieraną przez silnik elektryczny. Sumaryczna moc układu wynosi aż 245 KM. Osiągi są więcej niż dobre, ponieważ do pierwszych 100 km/h auto rozpędza się 6,7 sekundy!
Golf GTI jest jeszcze szybszy. Sprint do setki zajmuje 6,2 sekundy! To świetny rezultat. Moc? Taka sama jak w GTE – 245 KM. Jednak uzyskiwana jest ona z dwulitrowego silnika TSI, dobrze znanego z innych modeli grupy VAG.
Ekologia na pierwszym miejscu
Hybrydowy usportowiony Golf ma przyjemnie zestrojone zawieszenie. Jest ono sprężyste, a samo auto nie wzbrania się przed dynamiczną jazdą. Osiągi są dobre, a prowadzenie potrafi wywołać uśmiech na twarzy. Jednak największym plusem odmiany GTE jest jej ekologiczna natura.
Dzięki akumulatorom o pojemności 13 kWh samochód potrafi pokonać bez użycia silnika spalinowego około 40–45 km. To realny wynik, który udało się osiągnąć podczas testu. Gdy energia w akumulatorach zostanie wyczerpana, do akcji wkracza silnik spalinowy, a Golf GTE zachowuje się jak typowa hybryda. W każdej chwili możemy także podłączyć auto do ładowania i po upływie kilku godzin (czas zależny od źródła ładowania) cieszyć się jazdą na prądzie. Ekologicznie, ekonomicznie, a kiedy trzeba – także szybko i dynamicznie.
VW Golf GTI ma wszystkie cechy „trzech liter”
Golf GTI nie sili się na bycie eko. Co prawda jego silnik potrafi zadowolić się 8 l/100 km podczas delikatnej jazdy, ale nie to jest priorytetem usportowionego Golfa. GTI czuje się jak ryba w wodzie podczas dynamicznej jazdy.
Tryb Sport, automatycznie skrzynia biegów w trybie S i hulaj dusza, piekła nie ma. Samochód jest bardzo zwinny i żwawy. Wydaje przy tym o wiele bardziej rasowe dźwięki z wydechu niż odmiana GTE. Zawieszenie? Przyjemnie sprężyste. Układ kierowniczy? Precyzyjny. Całość świetnie skalibrowana, nastawiona na frajdę z jazdy.
Zastosowanie elektronicznej szpery XDS na przedniej osi poprawia trakcje. Samochód wgryza się w nawierzchnię przednimi kołami, a dodanie gazu w zakręcie nie wywołuje nagłego wyrywania kierownicy z rąk. Na dodatek gdy podczas dynamicznej jazdy po łuku odpuścimy gaz, Golf GTI zarzuci tyłem. Jest frajda, są emocje!
VW Golf GTI vs VW Golf GTE – kto wygrywa?
Volkswagen Golf GTE to bardzo dobra hybryda typu plug-in. Oszczędna, potrafiąca pokonać przyzwoity dystans na samym prądzie, dając przy tym namiastkę sportowych doznań. Golf GTI to natomiast pełnoprawny hot hatch. Szybki, zadziorny i wywołujący uśmiech.
Czy w kategorii usportowionych Volkswagenów możemy mówić o pokoleniowej zmianie warty? Nic z tych rzeczy! Król hot hatchy jest tylko jeden i nazywa się Golf GTI!
Paweł Kaczor
Fot. autor
VW GOLF GTI VIII VW Golf GTE VIII
NADWOZIE
Długość/ szerokość/ wysokość (mm) 4287/1789/1478 4287/1789/1478
Rozstaw osi (mm) 2627 2627
Pojemność bagażnika (l) 374 273
Masa własna (kg) 1463 1624
Koła 235/35R19 225/40R18
SILNIK/ NAPĘD
Oznaczenie modelowe TSI TSI
Typ, liczba zaworów R4, 16V R4, 16V
Poj. skokowa (ccm) 1984 1395
Maks. moc (KM) 245 245 (110-e)
Maks. mom. obr. (Nm/ przy obr./min) 370/ 1600–4300 250/ 1550–3500
Skrzynia biegów automatyczna – 7 DSG – 6
napędzana oś przednia przednia
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 6,3 6,7
V maks. (km/h) 250 225
spalanie (l/100 km) śr. katalogowe) 7,4-7,7 1,1-1,2
CENA
Opisywanego egzemplarza od 176.890 zł od 182.190 zł