Top 5 konceptów Chrisa Bangle'a - Trends Magazines

Top 5 konceptów Chrisa Bangle’a

Być może nie wiecie, ale kilka dni temu swoje urodziny obchodził jeden z najbardziej kontrowersyjnych, ale i znaczących projektantów samochodów – Chris Bangle. Z tej okazji, przedstawiamy wam jego najważniejsze naszym zdaniem projekty.

Niedawno pokazywaliśmy wam szalone koncepty BMW, a teraz chcemy pokazać wam te stworzone przez Chrisa Bangle’a. Urodził się 14 października 1956 roku i wcale nie miał zostać projektantem samochodów. Rozważał zostanie pastorem metodycznym, ale wkrótce rozpoczął naukę na Art Center College of Design w Pasadenie, którą ukończył tytułem licencjata. 

  1. Swoją karierę rozpoczął w Oplu w 1981 roku. Pracował tam przez 4 lata i w tym czasie udało mu się zaprojektować wnętrze konceptu Opla Juniora. Był to początek świetlanej kariery Bangle’a. 
  2. Po pracy w Oplu przeniósł się do Włoch, gdzie zaczął pracę dla Fiata. Najpierw zajmował się Pandą drugiej generacji, ale dużo ważniejszą rolę odegrał jako szef projektant Fiata Coupe. To auto było najbardziej ekscytującym modelem włoskiego producenta, a jego wygląd jest nowoczesny nawet dziś, prawie 30 lat po premierze. Bangle był odpowiedzialny właśnie za karoserię, wnętrzem zajęła Pininfarina. 
  3. W latach 90. rozpoczął pracę w BMW. Został pierwszym Amerykaninem, który objął stanowisko szefa projektanta. W 1999 roku na salonie we Frankfurcie pokazano koncept o nazwie Z9 Gran Turismo. Poznajecie? Z9 stało się inspiracją do wskrzeszenia Serii 6 typoszeregu E63. Był to koncept 4-miejscowego auta sportowego, zrobionego z aluminium i karbonu. Co ciekawe, już wtedy we wnętrzu zamiast zegarów pojawiły się ekrany, a tradycyjne reflektory zastąpiły LEDy. 
  4. Kolejnym konceptem BMW stworzonym przez Bangle’a było X-Coupe. Stworzony w 2001 roku model był uterenowionym coupe, opartym na X-piątce. Wówczas ten koncept może wydawał się dziwny, ale możemy powiedzieć, że to prekursor dzisiejszych SUVów stylizowanych na coupe, jak np. BMW X6. X-Coupe było istotne również z innego powodu – wiele rozwiązań stylistycznych kopiowano do kolejnych modeli BMW.
  5. W 2008 roku Chris Bangle pokazał koncept o nazwie BMW GINA. Auto było rewolucyjne, bo stworzone z elastycznego, wodoodpornego materiału, który miał odzwierciedlać ludzką skórę. GINA mogła nawet mrugać jak człowiek! Naszym zdaniem to jeden z najbardziej zaawansowanych projektów ołówka Chrisa Bangle’a, nawet jak na dzisiejsze standardy. Prace nad autem trwały aż 7 lat. 

Dziedzictwo Chrisa Bangle’a

Naszym zdaniem Chris Bangle znacząco wpłynął na wygląd dzisiejszych aut, nie tylko BMW. Wielu krytykowało go za szkaradne E65 (za co nawet żądano jego zwolnienia z BMW), ale patrząc na dorobek jego prac w bawarskiej marce, nie można odmówić mu zasług (jest odpowiedzialny za design ówczesnych BMW Serii 1, 3, 5, 6, X3, X5, X6, czy Z4). 

J Mays, Chief Creative Office w Ford Motor Company powiedział kiedyś, że nie lubi stylu Bangle’a, ale przyznaje, że jego dzieła miały znaczący wpływ na wygląd dzisiejszych samochodów. Z kolei szef projektantów Renault – Patrick le Quément stwierdził, że „Bangle to z pewnością najbardziej wpływowy stylista samochodów. Jego design świetnie się prezentuje i ma doskonałe proporcje.” Podobnych opinii jest wiele. 

W 2009 roku Bangle odszedł z BMW i założył własne studio Chris Bangle Associates z siedzibą w Clavesana we Włoszech. Od 2012 pracuje także dla Samsunga. Chris Bangle jest także znany z zaprojektowania ogromnych… ławek. Był to jego wolontaryjny projekt w organizacji non-profit o nazwie „The Big Bench Community Project”. 

Konrad Maruszczak

fot. Wikipedia

Podobne

Manhart MHX3 600 – najmocniejsze X3

Jeśli nie wystarcza wam zwykłe BMW X3 M Competition, niemiecki tuner oferuje coś specjalnego. Manhart MHX3 600 to prawdopodobnie najmocniejsza odmiana X-trójki, oczywiście po modyfikacjach.  Manhart zazwyczaj skupia się samochodach bawarskiej marki, choć znamy też zupełnie inne projekty tego tunera. Teraz Manhart zdecydował się pokazać średniego SUVa - X3 w super mocnej wersji. Limitowany do…

BMW to kolejna marka z rekordową sprzedażą

Rok 2021 dla producentów marek okazał się być rewelacyjny. BMW to kolejna marka premium, która zanotowała rekordową w historii marki sprzedaż. Pomimo trudności na rynku motoryzacyjnym oraz deficytem komponentów i półprzewodników, wiele marek w 2021 roku poradziło sobie znakomicie. Po zanotowanym rekordzie przez Rolls-Royce'a i Lamborghini przyszedł czas na BMW. Bawarczycy mieli wyjątkowo udany rok…