Przyciemnianie szyb. Dlaczego warto. - Trends Magazines

Przyciemnianie szyb. Dlaczego warto.

Szyby samochodów warto przyciemniać z kilku powodów. Estetyka pojazdu wcale nie jest głównym z nich.

Od dziesięcioleci kierowcy chcący zmienić wygląd swojego auta zlecają oklejenie jego szyb folią. Wiele marek, oferuje fabrycznie przyciemnione szyby jako opcję lub element przypisany do konkretnej wersji samochodu. Stosowana przez koncerny procedura zmiany barwy szkła jest ściśle związana z jego produkcją. Szyby są „przydymione”, gdy opuszczają mury fabryki zajmującej się ich produkcją. Barwna powłoka jest trwale połączona ze szklaną taflą, co ma zalety (np. wysoką odporność na uszkodzenia), jak i wady (np. ograniczona liczba dostępnych kolorów). Ciekawą alternatywą dla osób zainteresowanych zmianą kolorystyki szyb pozostają folie. Ich różnorodność jest ogromna. Najczęściej wybierane są jednak tradycyjne folie przyciemniające.

OGRANICZONE NAGRZEWANIE WNĘTRZA

Serwisy specjalizujące się w oklejaniu szyb przeżywają oblężenie w momencie nadejścia pierwszej fali upałów. Wielu kierowców przypomina sobie wówczas, że oklejając szyby można znacząco ograniczyć nagrzewanie wnętrza. Jednym z podstawowych parametrów folii jest TSER, czyli procent całkowitej odbitej energii słonecznej. Folie 3M™ Crystalline oferują aż do 60% TSER przy zachowaniu nawet 39% transmisji światła widzialnego. W aucie bez klimatyzacji to ogromna różnica, dla „klimy” natomiast znacznie mniej pracy w celu utrzymania ustalonej przez kierowcę temperatury, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Folia 3M™ Crystalline redukuje oślepianie i pochłania 99,9% promieniowania UV, dlatego zmniejsza blednięcie tworzyw i materiałów tapicerskich w kabinie.

KOMFORT I PRYWATNOŚĆ

Redukcja promieniowania ma również korzystny wpływ na skórę, co jest szczególnie istotne dla osób spędzających dużo czasu za kierownicą. Poszukując folii do przyciemniania szyb często decydujemy się naklasyczne rozwiązania, które nie tylko odbijają energię słoneczną ale również dodatkowo w widoczny sposób zaciemniają szyby i prywatyzują wnętrze. Zmniejszona ilość światła trafiającego do wnętrza pojazdu powoduje mniejsze refleksy, np. na desce rozdzielczej, co podnosi komfort jazdy. Dobrym przykładem są folie przeciwsłoneczne serii 3M™ FX , które blokują do 55% całkowitej energii słonecznej przenikającej przez szyby pojazdu, klasycznie zaciemniając przy tym szybę (nawet o 95%). Podobnie jak Crystalline, folie 3M™ FX redukują promieniowanie UV (do 99%). Dobierając rozwiązanie istotnym czynnikiem jest odpowiedni dla nas poziom przenikania światła widzialnego w stosunku do oferowanej redukcji przenikania ciepła. Co ważne, folie 3M są niemetalizowane – nie trzeba więc obawiać się zakłóceń w pracy telefonów komórkowych, nawigacji czy systemów monitoringu pojazdu.

BEZPIECZEŃSTWO

Nie każdy wie, że oklejone folią szyby zwiększają także bezpieczeństwo. W momencie silnego uderzenia tafla hartowanego szkła rozpryskuje się na tysiące drobnych kawałków. Co prawda nie są one w stanie dokonać głębokich ran ciętych, jednak szklane okruchy są na tyle ostre, że bez trudu uszkadzają skórę. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy szyba pojazdu jest oklejona. Pod wpływem uderzenia tafla pęknie, jednak istnieje duża szansa, że większość drobin szkła pozostanie przyklejona do powierzchni folii. Z tego właśnie powodu jednym z wymogów na etapie przygotowywania samochodów do profesjonalnego motosportu jest oklejenie szyb folią.

OCHRONA PRZED WŁAMANIEM

To efekt uboczny, a nie główny cel istnienia folii przyciemniających. Warto jednak wiedzieć, że istnieją specjalne folie kategorii Safety & Security, których celem jest zabezpieczenie szkła szyby przez rozpryskiem w wypadku oraz opóźnienie włamania do samochodu. Jeżeli złodzieje zbiją szybę, przez chwilę będzie ona wciąż broniła dostępu do wnętrza – dzięki przylegającym do folii drobinom szkła. W przypadku próby kradzieży przewożonej na fotelu pasażera torebki nawet kilka sekund różnicy może mieć znaczenie. Poza tym przyciemnione szyby istotnie utrudniają dostrzeżenie, co jest przewożone na kanapie lub w bagażniku kombi, hatchbacka czy vana.

WARTO PAMIĘTAĆ

Decydując się na przyciemnianie szyb warto pamiętać o kilku kwestiach. Prawo wymaga, by kierowca miał pełne pole widzenia w promieniu 180 stopni. W efekcie przyciemnianie szyby czołowej i przednich bocznych nie jest możliwe lub w grę wchodzi niemal przezroczysta folia. Muszą one bowiem zachować odpowiednio 75 i 70 proc. przepuszczalności światła, a do takich wartości szyby często są przyciemniane fabrycznie. Jeżeli samochód nie będzie spełniał wymogów prawnych, jego właściciel musi liczyć się z tym, że nie zaliczy przeglądu oraz utraci dowód rejestracyjny – chyba że jeszcze podczas kontroli usunie folię z szyb. Nie oznacza to jednak, że oklejenie szyb z przodu pojazdu jest wykluczone. Firma 3M ma w ofercie folie Crystalline™ 90, która ma wszystkie auty klasycznej folii, a może być naklejana wszędzie, gdyż jest spełnia normy przepuszczalności światła widzialnego nawet do aplikacji na przedniej szybie.

SAMEMU CZY FACHOWIEC?

Usługi przyciemniania szyb nie warto zlecać przypadkowo wybranej firmie. Znacznie lepszy efekt przyniesie powierzenie zadania fachowcom z doświadczeniem. Gwarancją poprawności wykonania usługi są np. przyznawane odpowiednio przeszkolonym, a później przeegzaminowanym aplikatorom certyfikaty 3M Endorsed. W teorii nakładanie folii jest proste. Praktyka okazuje się jednak znacznie trudniejsza. Materiał trzeba bowiem nie tylko we właściwy sposób wymodelować do krzywizny szyby i przykleić, ale wcześniej także precyzyjnie dociąć, nie rysując szkła. Każdy renomowany warsztat wydaje klientowi atest, który potwierdza, że użyta folia spełnia wymogi, a auto może legalnie poruszać się po drogach.
Pielęgnacja folii nie przysparza trudności. Odbierając auto po aplikacji możemy spodziewać się wyjaśnienia przez aplikatora wszystkich wątpliwości. Zwyczajowo folie można czyścić po kilkunastu dniach od instalacji, z użyciem kosmetyków samochodowych, syntetycznych szmatek czy gumowych wycieraczek do szyb. Wykluczone jest jedynie używanie detergentów z cząstkami ścierającymi, jak również szorstkich gąbek, szmatek i szczotek oraz dla maksymalnej trwałości nie zaleca się stosowania preparatów z amoniakiem.

Możesz wygrać rabat na przyciemnienie szyb w swoim aucie w wysokości 70, 50 lub 25%.  Regulamin konkursu znajdziesz TUTAJ

Łukasz Szewczyk

Podobne

BMW M2 CS i BMW M240i 11

BMW M2 CS vs. BMW M240i – czarne czy czerwone?

Motoryzacja nieubłaganie zmierza w kierunku elektryfikacji, dlatego małe sportowe samochody z mocnymi silnikami spalinowymi to wymierające dinozaury. Tym bardziej cieszy, że wciąż produkowane są auta takie jak M240i czy jeszcze do niedawna M2 CS. Obydwa mają w nazwie „M” i „2”, ale to dwa różne samochody. Oto porównanie BMW M2 CS i BMW M240i. CS,…

VW Typ 3 1600 TL Automatic

VW Typ 3 – po nim pojawił się Golf

 Każdy, nie tylko miłośnik VW, doskonale wie, jak wygląda Golf. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, jakie auto było jego poprzednikiem. Oto VW Typ3! W roku 1961 oferta Volkswagena powiększyła się o model Typ 3, który miał za zadanie wypełnić lukę pomiędzy Garbusem (Typ 1), Karmannem Ghia (Typ 14) oraz „Ogórkiem” (Typ 2). Wiele części oraz…