Doceniana na zlotach VW Bora 1.9 TDI - Trends Magazines

Doceniana na zlotach VW Bora 1.9 TDI

Tuning VW Bora 1.9 TDI widok z przodu

Volkswageny od lat cieszą się popularnością wśród miłośników tuningu, lecz najbardziej cenione są przez osoby chcące poruszać się solidnym seryjnym samochodem. Czy zatem przed sprzedażą trzeba auto przywrócić do stanu sprzed wprowadzonych zmian? Grzegorz rozważał takie rozwiązanie w przypadku swej Bory, jednak na szczęście pojawił się Arek, właściciel srebrnego egzemplarza tego samego modelu.

 

Dawcy części

Planował kupno do swojego auta czarnej podsufitki, listwy z wersji Highline oraz tylnej klapy z edycji na rynek USA, jednak ostatecznie nabył samochód Grzegorza, a swój sprzedał koledze. Dzięki temu oba zmodyfikowane sedany Volkswagena nadal się rozwijają.

Tuning VW Bora 1.9 TDI auto z boku

Dwa czterodrzwiowe Golfy IV były trzecim i czwartym samochodem Arka. Jego tuningowa pasja zaczęła się od drobnych, popularnych w latach 90. przeróbek Fiata 126. Większe zmiany wprowadził w kolejnym samochodzie ‒ Golfie III, który ze względu na żółty kolor zwany był Tweetym. Fabryczny silnik 1.4 został wymieniony na 1.8 z Passata GT i połączony z przelotowym wydechem. Hamulce z Golfa GTI były dobrze widoczne poprzez 17-calowe felgi RH ZW1.

Tuning VW Bora 1.9 TDI auto od frontu

Auto zostało też obniżone na gwintowanym zawieszeniu, a w chronionym przez przyciemniane szyby wnętrzu zamontowano fotele z Polo, kierownicę Raid i system audio na komponentach JBL. Przednie oświetlenie tworzyły wyposażone w układ ksenonowy nawiązujące do Golfa IV lampy FK automotive, nad którymi znalazła się brewka Kamei. „Tweety” miał też elementy mogące budzić kontrowersje, takie jak neonowe podświetlenie podwozia czy diodowe lampy tylne.

Pomysły na modyfikacje Bory

Na bardziej wyważone rozwiązania Arek zdecydował się przy swojej pierwszej Borze. Koła zmienił na 18-calowe firmy MAM, a zawieszenie na gwintowane. W kabinie umieścił siedzenia Recaro, nakładki pedałów z Golfa R32 oraz kierownicę Raid Silberpfeil z poduszką powietrzną.

Tuning VW Bora 1.9 TDI napis GLI na grillu

Modyfikując nadwozie, oprócz założenia klasycznych zaślepek Wolfsburg Edition zamiast bocznych migaczy, zdecydował się też na rozwiązania delikatnie odcinające się od głównego nurtu. Lusterkom i dachowi nadał czarny kolor, a z tyłu zainstalował lampy FK automotive.

Tuning VW Bora 1.9 TDI przednie lampy

Realizując swoje pomysły w drugim kompaktowym sedanie musiał już brać pod uwagę przeróbki wprowadzone przez Grzegorza. Przechodzący na własność Arka samochód nabrał wiele indywidualnego charakteru od czasu, gdy opuścił salon jako egzemplarz wersji Basis z elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami oraz manualna klimatyzacją.

Dopieszczanie wnętrza Bory w stylu OEM+

Poprzedni właściciel czarnej Bory na początku zajął się wnętrzem, gdyż, jak nam powiedział, drażniła go fabryczna tapicerka. W kabinie znalazły się zatem obite skórą fotele i kanapa Recaro. Arek podniósł poprzeczkę, montując słynne produkowane przez Recaro do Golfa R32 siedzenia König.

Tuning VW Bora 1.9 TDI przednie fotele

Fotele wyposażone są w instalację do podgrzewania sterowaną z konsoli środkowej. Z Golfa R32 pochodzą też przeniesione przez Arka z jego poprzedniej Bory nakładki na pedały. Inną zamontowaną wcześniej w srebrnej limuzynie częścią jest kierownica Raid Silberpfeil.

Ze sportowymi wersjami aut kojarzy się założona jeszcze przez Grzegorza czarna podsufitka, do której poprzedni właściciel kompaktowego sedana dobrał uchwyty i słupki w tym samym kolorze oraz czarne osłony przeciwsłoneczne z Golfa R32 i Golfa GTI.

Tuning VW Bora 1.9 TDI konsola środkowa

Kolejne, dodane już przez Arka, akcesoria stanowią kontynuację stylizacji wnętrza w stylu OEM+ z przewagą nawiązań do Golfa R32. Właściciel czarnej Bory zamontował w niej uchwyt hamulca ręcznego, aluminiowe wykończenia i klamki z najmocniejszej wersji tego hatchbacka. Ostatni element został rozbudowany o mechanizm podświetlania z Audi A6 generacji C6. Wskaźniki na tablicy przyrządów pochodzą z Bory w wersji Sport Edition, włącznik świateł został przeniesiony z Polo 6R, a pokrętło do regulacji lusterek z Touarega.

W aucie zauważyć można również należącą do klasycznych dla tuningu VW akcesoriów lampkę oświetlenia wewnętrznego z Passata W8.

Z innego usportowionego sedana, amerykańskiej Jetty IV w wersji GLI, jest gałka zmiany biegów. Czerwone pasy bezpieczeństwa w Borze to element z Golfa III GTI w wersji 20 Jähre. Arek zakupił też nowe oryginalne dywaniki VW.

Tuning VW Bora 1.9 TDI wnętrze

W konsoli środkowej, zamiast zamontowanego przez Grzegorza fabrycznego systemu multimedialnego z MFD, Arek osadził radioodtwarzacz Kenwood o rozmiarze 2DIN, wyposażony w DVD i Bluetooth. Dźwięk z jednostki centralnej płynie do głośników firmy Hertz.

Nie tylko kabina

Zmiany dotyczą nie tylko kabiny. Arek zastąpił osłony silnika, akumulatora i płynów elementami z Audi S3, które przemalował na czerwono. Emblemat VW na osłonę silnika dobrał z VW Beetle, a korki oleju i płynu chłodzącego z Audi R8.

Tuning VW Bora 1.9 TDI silnik

Jak dotąd nie kontynuował prac Grzegorza nad dynamiką auta. Fabryczną jednostkę napędową ASV, pod którą znajduje się oryginalna osłona miski olejowej, poprzedni właściciel czarnej Bory powierzył firmie TUNE UP. Moc zwiększono ze 110 do 140 KM, a moment obrotowy z 235 do 300 Nm.

 

 

Grzegorz rozpoczął również prace nad estetyką nadwozia. Przednie lampy wyposażył w oryginalną instalację ksenonową, którą jednak zabrał przy sprzedaży. Arek zamontował więc nową, rozbudowaną o światła drogowe. Do zakładanych przez Grzegorza zaślepek Wolfsburg Edition Arek dołączył też Exclusive Edition. Poprzedni właściciel kompaktowej limuzyny wymienił fabryczne lampy na pochodzące z najlepiej wyposażonej wersji Highline. Arek zdecydował się jednak na inne rozwiązanie. Zamontował lampy z amerykańskiej Jetty GLI.

Made in USA

Nawiązania do aut z rynku amerykańskiego to popularny kierunek zmian. W czarnej Borze zapoczątkował go Grzegorz, zakładając przednią listwę pod światła obrysowe, które przemalował na czarno. Fabryczna pokrywa bagażnika ustąpiła miejsca klapie z oferowanej na rynku USA Jetty. Zarówno z przodu, jak i z tyłu Grzegorz planował zamontować dokładki z wersji V6, jednak Arek zdecydował się na inny wariant. Przedni spojler pochodzi z wersji napędzanej widlastym (a raczej widlasto-rzędowym) silnikiem, ale już dokładka tylna została wykonana przez niemiecką firmę SRS-Tec na wzór elementu z Jetty GLI. Progi nawiązujące do Golfa R32 są wyrobem firmy Votex.

Tuning VW Bora 1.9 TDI widok z boku

Grzegorz ozdobił auto pakietem chromowanych listew z wersji Highline oraz wyposażył w prawe lusterko z edycji na rynek angielski. Element ten wyróżniał się rozmiarem takim samym, jak po stronie kierowcy. Arek wymienił oba lusterka na pochodzące z Golfa R32. Wzbogacił też nadwozie o kilka detali, takich jak: klamki bez zamków, antena dla radia i GPS oraz podkreślający obecność akcesoriów z wersji amerykańskich znaczek GLI na osłonie chłodnicy.

Gwintowane zawieszenie

Obniżenie samochodu należało do priorytetów obu właścicieli. Grzegorz uzyskał ten efekt dzięki gwintowanemu zawieszeniu TA-Technix. Z tyłu zdecydował się na maksymalne wykorzystanie regulacji, z przodu musiał pozostawić pewien margines, aby uniknąć problemu z ocierającym o półosie stabilizatorem.

Tuning VW Bora 1.9 TDI strerowanie air-ride

Popularnym rozwiązaniem tego problemu jest montaż stabilizatora z Audi S3. Zabieg ten został wykonany już przez aktualnego właściciela Bory, który wymienił też tuleje wahaczy na pochodzące z Golfa R32. Arek całkowicie zmienił sposób obniżania auta. Przed rozpoczęciem sezonu 2012, zamiast sprężyn, w kompaktowej limuzynie zainstalował „poduszki”.

Tuning VW Bora 1.9 TDI dodatkowe zegary

Z przednimi amortyzatorami, pochodzącymi z zestawu TA-Technix, połączone zostały miechy dwukomorowe Rubena 130/2. W zawieszeniu tylnym znalazły się miechy o trzech komorach ‒ Rubena 130/2 z amortyzatorami AP. Układ air ride oparty jest o komponenty Viair ‒ kompresor 444C i 30-litrową butlę.

Tuning VW Bora 1.9 TDI sterownik

Dzięki temu jest możliwe sterowanie każdym kołem z osobna przy użyciu pilota połączonego kablem. Na monitorowanie ciśnienia pozwalają manometry Viair, osadzone w przerobionym systemie nawiewu, składającym się z części z Golfa IV. Zimą 2012 roku elementy air ride zostały wkomponowane w zabudowę bagażnika.

W tym samym czasie Arek dokonał zmian w układzie hamulcowym, montując nawiercane tarcze. Zaciski przemalował zaś na czerwono.

Wybór kół do Bory

Wybór kół był wyzwaniem dla obu właścicieli zmodyfikowanej Bory. Grzegorz zaczął od 17-calowych obręczy S-Line, które szybko wymienił na RH ZW1. Wyglądały jego zdaniem bardzo ciekawie, jednak to nie było to, czego szukał. Najbliższe jego upodobaniom okazały się 18-calowe felgi Ronal do Mercedesa.

Tuning VW Bora 1.9 TDI felga Porsche

Satysfakcja pierwszego z właścicieli nie oznaczała jednak, że drugi nie dokona zmian. Zakup kolejnych felg był jednym z pierwszych działań Arka. Bora stanęła na 18-calowych kołach RH Artec Turbo P. Arek wymienił ich ranty na nowe, które wypolerował. Rotory pokrył czarnym perłowym lakierem. Założył też dekielki z logo Porsche. Na przednie felgi naciągnął opony Toyo o rozmiarach 205/35, na tylne Yokohama Prada 215/35.

Koła z przodu mają szerokość 8 cali i ET równe 17, z tyłu ich szerokość wynosi 9 cali, a ET 22. Na osi przedniej umieszczone zostały dystanse o grubości 25 mm, na tylnej 20-milimetrowe.

Tuning VW Bora 1.9 TDI przednie koło

Zamiennikiem kompletu z obręczami RH Artec Turbo P jest zestaw osadzanych na 7-milimetrowych dystansach 17-calowych felg MIM, z których każda ma szerokość 8 cali i ET równe 35. Połączone są z ogumieniem firmy Continental, charakteryzującym się rozmiarami 205/45. Opony zmieniane są co sezon, gdyż Arek stale poszukuje optymalnego spasowania kół z nadkolami.

Doceniane na zlotach VW

Auto doceniane na zlotach, takich jak VW MANIA czy VW Meeting Chojnice, musi zachować przydatność do jazdy na co dzień, gdyż korzysta z niego rodzina Arka ‒ żona Ewelina i syn Wiktor.

Tuning VW Bora 1.9 TDI auto od frontu

Właściciel czarnej Bory deklaruje jednak, iż konieczność brania pod uwagę względów praktycznych nie będzie przeszkadzać mu we wdrożeniu wielu kolejnych tuningowych pomysłów.

Andrzej Szczodrak

Fot. Mikołaj Urbański

VW Bora 1.9 TDI, 2000 r.

SILNIK/NAPĘD:
fabryczna, zamontowana poprzecznie z przodu 4-cylindrowa rzędowa jednostka wysokoprężna o symbolu ASV i pojemności 1896 ccm; fabrycznie: 110 KM przy 4150 obr./min, 235 Nm przy 1900 obr./min; po modyfikacjach elektronicznych: 140 KM i 300 Nm, oryginalna osłona miski olejowej VW
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
nawiercane hamulce z przodu i z tyłu, tarcze przednie o średnicy 312 mm, zaciski hamulcowe pomalowane na kolor czerwony, stabilizator z Audi S3, tuleje wahaczy z Golfa R32; zawieszenie typu air ride (pneumatyczne): z przodu miechy Rubena 130/2 i amortyzatory TA-Technix, z tyłu miechy Rubena 130/3 i amortyzatory AP; kompresor Viair 444C, butla o pojemności 30 l, regulacja każdego z kół za pomocą pilota podłączonego do układu kablem; dystanse o grubości 25 mm z przodu i 20 mm z tyłu (z kołami RH Artec Turbo P) lub zamiennie dystanse o grubości 7 mm na obu osiach (z kolami MIM)
KOŁA/OPONY:
w trakcie sesji: felgi RH Artec Turbo P o średnicy 18 cali, z przodu szerokość 8 cali, ET 17, z tyłu szerokość 9 cali, ET 22 mm, rotory przemalowane na kolor nadwozia, polerowane ranty, dekielki Porsche, z przodu opony Toyo Proxes T1 o rozmiarach 205/35, z tyłu Yokohama Parada 215/35; drugi zestaw: felgi MIM o średnicy 17 cali i szerokości 8 cali, ET 35, opony Continental o rozmiarach 205/45
NADWOZIE:
dokładka przednia z Bory V6, dokładka tylna z Jetty IV GLI, progi Votex dla Golfa R32, pokrywa bagażnika z wersji amerykańskiej (Jetty IV), przednie lampy z dodaną oryginalną instalacją ksenonową oraz ksenonowymi światłami drogowymi, lampy tylne z Jetty GLI, zakładane na zmianę zaślepki kierunkowskazów bocznych Exclusive Edition oraz Wolfsburg Edition, przednia listwa z rynku USA z czarnymi światłami obrysowymi, chromowane listwy z wersji Highline, klamki bez zamków, emblemat przedni GLI, antena dachowa do GPS i radia
WNĘTRZE:
pomalowane na czerwono osłony silnika, akumulatora i zbiorników z Audi S3, emblemat VW z modelu Beetle, korki wlewu oleju i zbiornika płynu chłodzącego z Audi R8; kierownica Raid Silberpfeil z poduszką powietrzną, gałka dźwigni zmiany biegów z Jetty IV GLI, dźwignia hamulca ręcznego z Golfa R32, licznik z wersji Sport Edition, pedały i podstopnica z Golfa R32, fotele i kanapa z Golfa R32, czerwone pasy bezpieczeństwa z Golfa III GTI 20 Jähre, manometry Air-Ride Viair osadzone w przerobionych kratkach nawiewu z Golfa IV, komplet aluminiowych elementów wykończenia wnętrza z Golfa R32, włącznik świateł z Polo 6R, pokrętło do regulacji lusterek z Touarega, podsufitka w czarnym kolorze z czarnymi słupkami, uchwytami i osłonami przeciwsłonecznymi z Golfa R32 i Golfa GTI, czarna lampka oświetlenia wewnętrznego z Passata W8, klamki wewnętrzne z Golfa R32 z podświetleniem z Audi A6 C6, oryginalne dywaniki VW
Wyposażenie fabryczne: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, manualna klimatyzacja
AUDIO:
radioodtwarzacz Kenwood 2DIN z DVD i Bluetooth, głośniki Hertz
INNE:
TOP 5 na VW MANII 2013

TOP 3 na zlocie Chojnicach w 2013

Najniższe auto zlotu Summer Moto Show 2013

Zdjęcie samochodu w kalendarzu na 2014 r. ‒ VW Zone

STYL:
Arek z dumą podkreśla, że auto reprezentuje jego własny styl
WŁAŚCICIEL:
Arkadiusz Barra
PODZIĘKOWANIA:
Na pierwszym miejscu dla żony Eweliny, syna Wiktora i brata Roberta :). Dziękuję również poprzedniemu właścicielowi auta, Grzegorzowi, oraz całej grupie DreamVAG, a także wszystkim tym, którzy pomagali mi w modyfikacjach i podsuwali ciekawe pomysły. Oni wiedzą, o kogo chodzi!

(VW TRENDS 3/2014)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW Garbus 1200 de Luxe auto z lewego boku

Niecodzienna historia VW Garbusa 1200 de Luxe

Trudno o zabytkowy samochód posiadający komplet oryginalnych fabrycznych dokumentów, w których zapisane są jego losy. W większości przypadków zostały zgubione, gdzieś się zawieruszyły lub nie przeszły z rąk jednego właściciela do rąk następnego i przepadły. Wówczas kupując auto musimy się zadowolić umową kupna-sprzedaży, dowodem rejestracyjnym, potwierdzeniem opłaty składki ubezpieczenia OC i, jeżeli samochód jest  zarejestrowany…

klasyczne Porsche

Porsche: Wielka wystawa klasyków w Polsce

We wrocławskim salonie już 18 lipca wystawionych zostanie ponad 20 modeli klasycznych samochodów Porsche. Odwiedzający będą mogli z bliska zobaczyć takie perełki jak Porsche 356, 912 czy 996 Millennium Edition.  Salon Porsche we Wrocławiu jako jedyny salon w Polsce otrzymał prestiżowy certyfikat Porsche Classic Partner. Pierwszym wydarzeniem związanym z otrzymaniem partnerstwa będzie wystawa klasycznych modeli Porsche we wrocławskim salonie 18 lipca…