Zmiany dla kierowców w 2023 roku - Trends Magazines

Zmiany dla kierowców w 2023 roku

fot. istock.com

Za nami trudny rok. Wzrosty cen, wyższe mandaty, niekorzystne zmiany przepisów spowodowały, że żegnamy rok 2022 z ulgą. Ale niestety nie mamy dobrych informacji – 2023 nie zapowiada się lepiej. Oto zmiany dla kierowców w nadchodzącym 2023 roku. 

Wraca 23% VAT na paliwa

Już 1 stycznia na pylonach zobaczymy wyższe ceny paliw. Jest to spowodowane końcem okresu ochronnego na wysokie ceny paliw. Przypomnijmy, że obecnie obowiązuje 8-procentowy VAT na paliwa, a w Nowy Rok zostanie przywrócona poprzednia wartość, co oznacza, że wzrosną ceny paliw. Analitycy szacują, że nie będą to skokowe wzrosty, mają sięgać kilkunastu-, kilkudziesięciu groszy na litrze paliwa. 

Kary za przerwy w OC

Warto pilnować okresów ubezpieczeniowych. Za spóźnienie się z opłaceniem nowej polisy będą grozić surowe kary. Za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC właściciel auta osobowego zapłaci od 1 stycznia 2023 do 30 czerwca 2023 r.:

  • Do 3 dni – 1350 zł
  • Od 4 do 14 dni – 3380 zł
  • Powyżej 14 dni – 6770 zł

Od 1 lipca 2023 r. kara za przerwę w ubezpieczeniu OC wyniesie:

  • Do 3 dni – 1380 zł
  • Od 4 do 14 dni – 3450 zł
  • Powyżej 14 dni – 6900 zł

Zmiany w okresowych przeglądach technicznych

Do gruntownych zmian w przeglądach technicznych podchodzono już wielokrotnie. Co więcej, zmiany o których mowa też są jeszcze w fazie projektowej, więc nie jest pewne, że w przyszłości wejdą w życie. Z pewnością możemy spodziewać się zaostrzenia kontroli nad diagnostami. Ma być m.in. wprowadzony obowiązek dokumentowania fotograficznego badań technicznych i przechowywania tej dokumentacji w stacji kontroli pojazdów przez okres 5 lat od dnia przeprowadzenia badania. Diagności także domagają się wzrostu cen za przeglądy, których stawki nie zmieniły się od 2004 roku. Nie jest pewne, czy kolejne obowiązki wobec niezmienionych stawek jednak nie doprowadzą do zamykania stacji.

Wyższe ceny za egzaminy na prawo jazdy

Trwają prace nad zmianą zasad funkcjonowania Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Plany zakładają, że WORDy przejdą pod kontrolę samorządów. Dodatkowo w przygotowywanych przepisach przewidziano też wzrost opłat za egzaminy o kilkadziesiąt złotych.

W 2023 roku egzaminy mają kosztować:

  • 200 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem (teraz opłaty wahają się od 140 do 170 zł)
  • 250 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E (teraz opłaty wahają się od 200 do 245 zł)
  • opłata za egzamin teoretyczny ma wzrosnąć z 30 do 50 zł

Konfiskata samochodu za jazdę „na podwójnym gazie”

Przepisy uchwalone w 2022 r. (auto lub jego równowartość mają m.in. tracić kierowcy, mający co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi lub sprawcy wypadków przy zawartości co najmniej 0,5 promila) w części dotyczącej konfiskaty aut wejdą w życie prawdopodobnie dopiero pod koniec 2023 r. – po roku od dnia ogłoszenia ustawy.

Słyszeliście o innych nowościach, które spotkają kierowców w 2023 roku? Dajcie znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW ID.4 Pro Performance 7

TEST VW ID.4 Pro Performance – elektroodyseja rodzinna

Koniec aut spalinowych jest już wyraźnie widoczny na horyzoncie, a samochody zero-emisyjne już niedługo staną się jedyną alternatywą dla europejskich rodzin. Czy elektryk odnajdzie się w roli rodzinnego auta? Oto test VW ID.4 Pro Performance. Niełatwo być samochodem rodzinnym. W końcu ilu członków rodziny, tyle różnorakich potrzeb, które czasami trudno zaspokoić. Do tej pory najłatwiejszym…

Porsche 911 Turbo S Lightweight – do setki lepiej niż Bugatti

Porsche 911 Turbo S ma dawać kierowcy maksimum osiągów przy jednoczesnym komforcie codziennego użytkowania. W przypadku pakietu Lightweight słowo "maksimum osiągów" nabiera nowego znaczenia.  Już osiągi seryjnego Porsche 911 Turbo S jeżą włos na głowie. 650-konny bokser rozpędza to auto do pierwszej "setki" w czasie 2,7 s. Maksymalnie Porsche pojedzie 330 km/h. Pakiet Lightweight w…