Dla wielu z nas, pasjonatów motoryzacji, założenie rodziny, narodziny dziecka, budowa domu oznaczają koniec zabaw z mało rozsądnymi autami i tuningiem. Jednak nie zawsze musi tak być. Idealnym przykładem jest historia Szymona i jego Golfa 2.
Auto znalazło się w rodzinie w 2002 roku. Po dziesięciu latach zostało przekazane Szymonowi przez ojca. Nie można wyobrazić sobie lepszego scenariusza na znalezienie pewnej bazy do projektu. Początkowo miało służyć jako zwykły środek transportu do szkoły czy pracy. Jednak Szymon dzięki kolegom zaczął interesować się tuningiem.
Gdy moc GTI to za mało
Oryginalny silnik 1.3 NZ produkował 53 KM i nie zapewniał mocnych wrażeń z jazdy. Dlatego szybko zastąpiła go jednostka 1.8 PF z wersji GTI. Radość nie trwała długo, 107 KM również przestało zadowalać kierowcę. Ostatecznie zamontowany został więc motor 2.0 16V z Passata B3 z turbodoładowaniem.
Układ dolotowy to przerobione kolektory z Audi S2, turbosprężarka KKK k24 oraz intercooler z orurowaniem. Za odprowadzanie spalin odpowiada 3-calowy downpipe, a za nim przelotowy 2,5-calowy układ, zakończony zmodyfikowanym tłumikiem Remus. Tak przygotowana konfiguracja zaowocowała przyrostem mocy z seryjnych 136 KM i 180 Nm do 252 KM i 280 Nm. W celu przeniesienia mocy na asfalt Drops zdecydował się na skrzynię biegów oraz sprzęgła z Golfa 3 TDI.
Nisko, ale bezpiecznie
Zawieszenie to skręcony maksymalnie zestaw gwintowany marki Supersport, pozbawiony helperów w celu jeszcze większego obniżenia. Tak napędzające się i skręcające auto powinno odpowiednio szybko się zatrzymywać.
Przednie zaciski hamulcowe pochodzą z Golfa 2 GTI, zaś tylne z Golfa Mk4. Obie pary przed założeniem zostały zregenerowane, tarcze i klocki wymienione, a seryjne przewody zastąpione miedzianymi. Taki komplet doskonale radzi sobie podczas codziennej, szybkiej jazdy.
Koła – prawdziwy rarytas
W oczy od razu rzucają się koła. To prawdziwy rarytas ‒ 15-calowe trzyczęściowe felgi MTI o szerokości 7,5 cala. Podczas renowacji rotory pokryte zostały białym lakierem, a ranty wypolerowane na lustro. Dopełnieniem są opony Bridgestone Potenza 165/50.
Zadziorny wygląd
Z zewnątrz samochód wygląda zadziornie. Podstawą minimalistycznego stylu są czarny lakier L041, zderzaki z wersji USA oraz pakiet listew z początkowych wersji CL. W przednich reflektorach świeci ksenon z Audi Q7.
Połączenie przyciemnianych piecowo kloszy reflektorów przednich wraz z tylnymi lampami Hella Black podkreśla mroczny charakter projektu. Dodatkowymi smaczkami są emblematy GTI 16VT na grillu i GTI 16V Turbo na tylnym pasie. Kropką nad i jest oryginalna dokładka GTI.
Oldskulowe wnętrze
Wnętrze to czysty oldskul. Kubełkowe fotele z Opla Omegi, pasy wielopunktowe Zender, konsola Votex i półklatka zamiast tylnej kanapy nie pozostawiają wątpliwości.
Mamy do czynienia z szybkim autem. Nawet wskaźniki ciśnienia i temperatury oleju, ciśnienia doładowania i woltomierz zostały dobrane tak, aby zachować charakter wnętrza.
Co dalej?
Mamy dowód na to, że można połączyć obowiązki z przyjemnościami. Na pytanie, co dalej, Szymon bez zastanowienia odpowiedział: kolejne modyfikacje, a potem jeszcze kolejne, i jeszcze, aż do momentu, kiedy syn podrośnie i wręczę mu kluczyki, aby dopisał dalszą część historii tego auta.
Bardzo podoba nam się to podejście. Pamiętajcie! Teraz, jeżeli żona poprosi was o sprzedanie waszego cacka, pokażcie jej ten artykuł.
Łukasz Miturski
Fot. autor
VW Golf 2
SILNIK/NAPĘD: silnik 2.0 16V z VW Passata B3, kolektory z Audi S2, turbosprężarka KKK k24, blok silnika po remoncie, chłodnica oleju z Golfa GTI Mk1, 3-calowy downpipe, 2,5-calowy, przelotowy układ wydechowy zakończony tłumikiem Remus, skrzynia biegów oraz sprzęgło z Golfa Mk3 TDI, moc przed zmianą silnika ‒ 56 KM, parametry po zmianie silnika – 136 KM i 180 Nm, parametry po modyfikacjach ‒ 252 KM 280 Nm
ZAWIESZENIE/HAMULCE: zawieszenie gwintowane Supersport, przednie zaciski hamulcowe z Golfa GTI Mk2, tylne zaciski hamulcowe z Golfa Mk4, zaciski po regeneracji, nowe tarcze, klocki i przewody hamulcowe
KOŁA/OPONY: 15-calowe trzyczęściowe felgi MTI o szerokości 7,5 cala, biały rotor, polerowane ranty, opony Bridgestone Potenza 165/50
NADWOZIE: czarny lakier L041, zderzaki z wersji USA, pakiet listew CL, przednie lampy przyciemniane piecowo, środek czarny półmat, tylne lampy Hella Black, emblematy GTI 16VT na grillu oraz GTI 16V Turbo na tylnym pasie
WNĘTRZE: fotele kubełkowe Recaro z Opla Omegi, pasy wielopunktowe Zender, konsola Votex, półklatka zamiast tylnej kanapy, wskaźniki ciśnienia oleju, temperatury oleju, ciśnienia doładowania i woltomierz
INNE: nagroda za najlepsze felgi zlotu Volkstreffen 2014, nagroda za najniższe auto na spocie VAG Chojnice
STYL: OEM/German
WŁAŚCICIEL: Szymon „Drops”