BMW E39 520i w stylu stance - wzorcowe BMW! | BMW Trends

Wzorowe BMW E39 520i w stylu stance

BMW E39 520i po tuningu widok z przodu

BMW E39 to bardzo wygodna limuzyna segmentu  E z końca lat 90. Chyba właśnie dlatego to BMW jest popularne wśród tunerów jako… auto do codziennej jazdy, tzw. daily.

BMW E39 520i po tuningu przód auta

Jak więc przekonać środowisko, że ta piątka świetnie nadaje się również do stworzenia ciekawego projektu? Najprościej to udowodnić i zaprezentować. Poznajcie białe E39 WIELI. To projekt w stylu stance, a Dawid – dwudziestoletni pomysłodawca i wykonawca (prawie) wszystkich prac – mówi, że stawia na czystość formy i ciekawe detale. Lista modyfikacji tego BMW serii 5 jest bardzo obszerna, a jak wspomina właściciel, z zajeżdżonego 520i oryginalne zostały tylko drzwi.

Mechanika BMW E39

Biała limuzyna seryjnie wyposażona była w silnik R6 o pojemności 2 litrów. Dziś po rzędowej szóstce pozostało jedynie wspomnienie. Zamiast niej pojawił się silnik V8 M62 o pojemności 3,5 l z wersji 535i z oryginalną 5-biegową przekładnią.

BMW E39 520i po tuningu dźwignia zmiany begów

Napęd na tylną oś trafia za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o przełożeniu 3,15. Przy okazji wymiany jednostki napędowej zostały pomalowane wszystkie plastikowe elementy, a niektóre części silnika wypolerowane. Charakterystyczny klang widlastej ósemki potęguje zrobiony na specjalne zamówienie wydech z X-pipe. Dość powiedzieć, że to E39 ma wyciętą wnękę na koło zapasowe – wszystko po to, żeby zrobić miejsce na tłumiki końcowe.

BMW E39 520i po tuningu układ wydechowy

Zawieszenie BMW E39

Fabryczne zawieszenie zastąpił system air ride od MAPET Tuning. W bagażniku znajduje się duża 30-litrowa butla, zasilana przez dwa kompresory. System oparty jest o gwintowane zawieszenie i jest sterowany pilotem. Sztywność nadwozia z przodu zapewnia dodatkowa rozpórka, natomiast odpowiedni kąt kół przedniej osi ustawiany jest za pomocą camber plates od Swagier Customs. Gdy to BMW „opadnie na ziemię”, Dawid może wyeksponować ściągane specjalnie z USA felgi.

BMW E39 520i po tuningu koło

Są to przerobione obręcze marki ESM model 015 w rozmiarze 18 cali. Obecnie mają szerokość 10 cali z przodu i 11,25 cala z tyłu. Na felgi zostały naciągnięte opony 215/35/18 oraz 245/35/18. Wszystko po to, by idealnie wpasować koła w nadkola, gdy samochód opiera się o ziemię. Hamulce pochodzą z BMW E39 M5.

BMW E39 520i po tuningu widok z boku

Karoseria – jak wygląda E39 w wersji stance?

Stance, czyli moment, gdy opuszczony pojazd prezentuje swoje walory, jest kluczem do praktycznie wszystkich modyfikacji tej limuzyny. Odpowiednie felgi i możliwość regulacji wysokości mają pomóc w osiągnięciu sukcesu. Aby uzyskać najlepsze efekty, konieczne są też modyfikacje nadwozia, jak spasowanie „na wsuwkę”. To znaczy, że ranty felg i błotników zachodzą na siebie, gdy auto jest zaparkowane. Dlatego błotniki zostały odpowiednio spłaszczone od wewnątrz, aby pomieścić felgi. Zamontowano również oryginalne zderzaki z pakietu M.

BMW E39 520i po tuningu widok z przodu

Przedni zderzak ma dwie dokładki (oryginalną Hamann oraz zamontowaną pod nią customową) oraz nowe wloty powietrza w przedniej kratce z BMW M5. Z tyłu pod zderzakiem znajduje się dyfuzor z podziałkami, podobny jak w Fordzie Focusie RS. Dokładki progów to poddany przeróbkom produkt marki AC Schnitzera – są teraz dłuższe o ponad 1 cm.

BMW E39 520i po tuningu bagażnik

Na klapie bagażnika znajduje się przerobiona lotka typu ducktail z M3 E46. Za widoczność i oświetlenie odpowiadają zregenerowane i przerobione reflektory z wersji E39 po liftingu. Z tyłu są lampy Hella, a boczne migacze zostały przyciemnione. Podobnie jak chromowane elementy nadwozia, które teraz są czarne. Na koniec biały lakier i felgi zabezpieczono powłokami ceramicznymi.

BMW E39 520i po tuningu wnętrze

Wnętrze – zajrzyjmy do środka E39!

Dawid modyfikuje swoje BMW kompleksowo, dlatego wiele uwagi poświęcił wnętrzu pojazdu. Ze względu na montaż układu air ride konieczne było zainstalowanie manometrów oraz przycisków do jego kontroli.

 

BMW E39 520i po tuningu manometryTrzy wskaźniki trafiły do podłokietnika, a sterowanie zostało wkomponowane w konsolę centralną – z prawej strony mieszka skrzyni biegów. Mieszek, kierownica i hamulec ręczny obszyto czarną skórą. Kierowca i pasażer podróżują teraz w kubełkowych fotelach Slide, z tyłu zaś jest odnowiona seryjna skórzana kanapa.

BMW E39 520i po tuningu fotel pasażera

Wszyscy na pokładzie korzystają z wykonanych na zamówienie czerwonych pasów bezpieczeństwa. Podsufitkę i słupki we wnętrzu obszyto na czarno, dzięki czemu ładnie komponują się przyciemnionymi szybami. Boczki drzwiowe z BMW M5 też zostały subtelnie zmodyfikowane. Deskę rozdzielczą przyozdobiono dekorami z serii BMW Individual. Podobnie jak zegary.

BMW E39 520i po tuningu zegary

Seryjne zastąpiono wykonanymi na zamówienie z dekorami we wzór włókna węglowego. Fabryczna jednostka sterująca audio została wymieniona na dopasowany do deski rozdzielczej moduł oparty o system Android. Dzięki temu kierowca może korzystać z takich udogodnień, jak wykonywanie połączeń telefonicznych czy słuchanie muzyki przez Bluetooth.

Trzy lata i ogromne serce

BMW E39 520i po tuningu silnik po swapie
Dawid włożył w ten samochód dużo serca, zaangażowania i czasu. Dziś, czyli trzy lata od rozpoczęcia tego projektu, jest ambasadorem czterech firm, które reprezentuje w 2020 roku. Białe E39 WIELI jest coraz lepiej znane na polskiej scenie tuningowej i pojawia się na wielu imprezach w całym kraju.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

BMW E39 520i po tuningu widok z tyłu

 

BMW E39 520i – dane techniczne auta

SILNIK/ NAPĘD

Silnik V8 o mocy 235 KM (320 Nm) i pojemności 3498 ccm; wcześniej dwulitrowy; skrzynia manualna 5-biegowa z tzw. short shifterem; dyferencjał – 3,15; wydechy końcowe na zamówienie z X-pipe, usunięte sondy; odnowiona komora silnika, pomalowane wszystkie elementy plastikowe, elementy silnika wypolerowane

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Gwintowane, na jego bazie układ air ride by Mapet tuning; rozpórka kielichów od Staffa; camber plates SWAGIER CUSTOM; hamulce z E39 M5 345 mm

KOŁA/ OPONY

Koła firmy ESM w rozmiarze 18 cali, sprowadzone z USA i przerobione; ranty z przodu4 cale z tyłu 5 cali, 10J z przodu, 11,25 z tyłu; opony 215/35/18 oraz 245/35/18 – dobrane„na wsuwkę”.

NADWOZIE

Spłaszczone wszystkie błotniki – „wsuwka”, czyli błotnik między oponę a felgę, oryginalne zderzaki M, dokładki do zderzaka Hamann i Swagier custom, wloty powietrza w przedniej kratce zderzaka M5, kierunkowskazy boczne przydymione, lampy z przodu poliftingowe, lampy tylne poliftingowe Hella; podwozie przerobione ze względu na wydech oraz air ride; progi AC Schnitzera przedłużone o 1,5 cm, korekta i ceramika lakieru oraz ceramika kół; dyfuzor zderzaka tylnego z podziałkami na bazie Focusa RS; lotka tylnej klapy przerobiona od M3 E46 ducktail, przyciemnione szyby

WNĘTRZE

Fotele Slide firmy Mtuning, customowe czerwone pasy, czarna podsufitka i wszystkie słupki, na nowo obszyte kierownica i mieszki, zamontowane na dekorze customowe sterowanie air ride i zegary

INNE

Samochód, który jest budowany od samych podstaw, we własnym garażu, o własnych siłach, już jest sukcesem. Dlatego Dawid bardzo cieszył się z zaproszeń na takie eventy, jak Raceism czy AMTS

STYL

Stance – czystość formy i detale

WŁAŚCICIEL

Dawid Wielosz, znany bardziej jako Wieli.

FP : WIELI E39; IG: wieli_e39lm

PODZIĘKOWANIA

Dziękuję firmie Chemotion – przede wszystkim za zaufanie, jakim obdarzyli mnie i mój samochód. Razem zbudujemy coś wielkiego! Stantic – dzięki, Maciej, za naszą współpracę! Luckymotion CREW, Mapet tuning – odpowiedzialnym za zawieszenie! Pasy w kolorze – dzięki nim można zrobić pasy, jakie tylko sobie wymyślisz. Dziękuję też Mtuning za wsparcie przy pracach nad wnętrzem oraz MasterCarss.

 

Podobne

Nowy VW Golf 2024

Nowy VW Golf – cena w Polsce. Jak na dzisiejsze standardy, nie jest źle

W salonach Volkswagena ruszyła przedsprzedaż nowego Golfa. Nowy VW Golf to odświeżona wersja Mk8 i jeden z ostatnich Golfów ze spalinowymi silnikami. Ile trzeba zapłacić w Polsce za popularnego Volkswagena? W tym roku Volkswagen Golf kończy równe 50 lat. Z tej okazji możemy spodziewać się różnych eventów oraz specjalnych wersji modelu. Teraz debiutuje też ósma…

Speedhunters Z3 M Coupe 2JZ Rapid Garage

Z3 M Coupé z silnikiem 2JZ

„But klauna”, bo tak mówi się o Z3 w wersji ze sztywnym dachem to jedno z najbardziej charakterystycznych BMW przełomu milenijnego. Już fabrycznie ten pojazd jest niezwykły i pieczołowicie opisaliśmy go dla Was TUTAJ. A co jeśli chcesz poprawić fabrykę? Rapid Garage w RPA znaleźli na to świetny sposób! Desmond Rudman zbudował Z3 M Coupé…