Wypadek na egzaminie prawa jazdy - nowe przepisy - Trends Magazines

Wypadek na egzaminie prawa jazdy – będą nowe przepisy

szaflary wypadek na egzaminie prawa jazdy

Ten wypadek na egzaminie prawa jazdy wstrząsnął całą Polską. Dzięki zbadaniu przyczyn tej tragedii uda się jednak poprawić bezpieczeństwo na przejazdach. Wszystko po to, by historia się nie powtórzyła. 

Nowy projekt w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie możemy znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Nowy projekt ma bezpośrednio wpłynąć na zredukowanie ilości zdarzeń niebezpiecznych. Ma tak się stać przez dodatkowe systemy ostrzegające o przeszkodzie na torach oraz zwrócenie uwagi kierowcy na otoczenie. 

Więcej rogatek?

Jeden z przepisów ma wprowadzić wyposażenie przejazdów kategorii D w urządzenia znane z przejazdów kategorii A, B lub E, czyli np. rogatki. W tej chwili przejazdy tej kategorii nie są wyposażone w urządzenia zabezpieczające ruch i systemy przejazdowe, a jedynie oznakowane krzyżem św. Andrzeja oraz niekiedy znakiem stopu. 
Na przejazdach kategorii A ruch sterowany jest przez dróżnika, który odpowiada za bezpieczeństwo poprzez opuszczanie rogatek i uruchamiane sygnalizacji zakazującej wjazdu i wejścia na przejazd. Rogatki na przejeździe kategorii B opuści automatyczny system. Natomiast kategoria E to przejścia wyposażone w labirynty, rogatki i inne systemy. 
W wyniku zastosowania przepisów zarządca drogi, w przypadku uzasadnionym warunkami miejscowymi, będzie mógł umieścić przed przejazdem progi zwalniające, linie wibracyjne, dodatkową kolorystykę nawierzchni czy tablice o zmiennej treści i dodatkowe znaki. 
Według autora projektu elementy te zwracają uwagę kierowców i zwiększają ich czujność, przez co unika się pułapki tzw. “jazdy na pamięć”. 

Utknięcie na przejeździe kolejowym – zobacz, jak uniknąć tragedii.

Systemy wykryją przeszkodę

Rozdział piąty rozporządzenia otwiera możliwość zastosowania dodatkowych urządzeń wspomagających zapewnienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Są to pętle indukcyjne, urządzenia oparte o system radarowy, obraz termiczny w podczerwieni lub czujniki ultradźwiękowe. Jeśli rozporządzenie weszłoby w życie, w przypadku gdyby na torach pojawiła się przeszkoda, powiadomione zostałoby lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. Umożliwiłoby to wcześniejsze zatrzymanie pociągu poprzez wyświetlanie na semaforze sygnału “stój”, dzięki czemu skład zatrzymałby się przed przejazdem zdecydowanie wcześniej. 

Pociągi będą musiały być dostrzegalne

Oprócz tego rozporządzenie zawiera załącznik, który nakłada obowiązek widoczności czoła pociągu z 5 i 10 metrów. W przypadku, gdy warunki widoczności dla maksymalnej prędkości rozkładowej nie zostaną spełnione, określona zostanie prędkość pociągów. Taka, przy której będzie możliwe dostrzeżenie pociągu. 

Wypadek na egzaminie prawa jazdy – zmiany w przepisach

Projekt oparty jest o zalecenia, jakie zostały wydane przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych po bardzo medialnym wypadku. Miał on miejsce w 2018 roku w miejscowości Szaflary. Na niestrzeżonym przejeździe kolejowym kategorii D zginęła 18-letnia kierująca Suzuki podczas państwowego egzaminu na prawo jazdy. Samochód ten z niewyjaśnionych przyczyn zatrzymał się na środku przejazdu, a chwilę później wjechał w niego pociąg. Egzaminator zdążył uciec przed uderzeniem. W raporcie zwrócono uwagę na niepoprawne oraz wybrakowane oznakowanie, a także na słabą widoczność samego przejazdu. 

Zmiany zawarte w projekcie będą musiały zostać wprowadzone do pięciu lat od wejścia w życie rozporządzenia. Jeśli chodzi o już rozstrzygnięte przetargi na projekt lub wykonawstwo inwestycji, będą one realizowane w oparciu o dotychczasowe przepisy. Jednakże inwestor otrzyma możliwość skorzystania z nowych rozwiązań po złożeniu odpowiedniego wniosku. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Manhart VW Golf GTI 290 – prawie jak R-ka

Najnowsza, ósma generacja Golfa trafiła na warsztat do niemieckiego tunera - Manharta. Ten wycisnął z 2-litrowego silnika 290 KM i dodał kilka pikantnych dodatków. Wyszło rasowo i ze smakiem.  Na łamach Trends pokazywaliśmy już kilka projektów Manharta. Niemiecki tuner głównie gustuje w BMW, ale zdarzyła się też Alfa Romeo, a nawet Tesla. Teraz Manhart postanowił…

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron pokonuje barierę 300 MPH

W 110 rocznicę powstania Bugatti po raz kolejny ustanowiło światowy rekord prędkości maksymalnej dla samochodu produkcyjnego. Zwycięzca Le Mans i kierowca testowy Bugatti Andy Wallace rozpędził model Chiron do zapierającej dech w piersiach prędkości 490.484 km/h (304.773 mph). Bicie rekordu miało miejsce 02.09.2019 na torze testowym Ehra-Lessien w południowej Saksonii. Wyczynu dokonał na mierzącej 8,8…