Wszystkiego najlepszego dla Multivana! Zapraszamy na jubileuszową lekcję historii powstania tego wyjątkowego samochodu - Trends Magazines

Wszystkiego najlepszego dla Multivana! Zapraszamy na jubileuszową lekcję historii powstania tego wyjątkowego samochodu

volkswagen-t3-multivan-1985

Jeden z najbardziej wszechstronnych pojazdów produkowanych przez markę Volkswagen, model Multivan, obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Auto to jest połączeniem samochodu osobowego, minivana i kampera. Bazujący na modelu T3 Multivan, miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie. Szybko stał się ikoną wśród europejskich aut typu MPV. Dziś, w roku 2020, jest oferowany jako Multivan 6.1.

Wrzesień 1985: Podczas targów IAA, Volkswagen prezentuje nową wersję modelu T3, Multivana, który dla serii T oznacza zupełnie nowy rozdział. To właściwie pierwszy crossover, w którym Volkswagen łączy trzy światy: prowadzenie i wymiary samochodu osobowego, przestrzeń minivana i wszechstronność kompaktowego kampera. Multivan jest jednym z pierwszych na świecie pojazdów, który doskonale wpasowuje się w codzienne życie każdej rodziny, a jednocześnie oferuje ogromną przestrzeń i wszechstronność w podróży, czy podczas wypoczynku.

volkswagen-t3-multivan-1985

Historia powstania Multivana

Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej jako auto wielozadaniowe. Jego ogromna wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach, bardziej zgodny z duchem czasu.

volkswagen-t3-multivan-1985

Początki Multivana

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia „Mosaic Joker”. Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera „Joker” budowanego przez firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy „Jokerem”, a ośmioosobowym Volkswagenem „Caravelle”.

volkswagen-t3-multivan-1985

Współpraca z firmą Westfalia

Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

volkswagen-t3-multivan-1985

W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan: „Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.” Wniosek: „Rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym.”

volkswagen-t3-multivan-1985

Limitowane wersje Multivana

T3 w limitowanych wersjach szybko uzyskały kultowy status. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiły się wersje „Blue Star” i „White Star”, nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny. Odwołując się do historii należy jednak podkreślić, że to przede wszystkim autentyczna spuścizna modelu T1 Bulli na zawsze sprawiła, że wszystkie Transportery są naprawdę wszechstronnymi pojazdami, w których każdy szczegół musi być zawsze przemyślany funkcjonalnie, dokładnie zaprojektowany i perfekcyjnie wytworzony.

volkswagen-t3-multivan-1985

„Last Limited Edition”

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak już w roku 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów „Last Limited Edition” Multivana T3. Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele „Magnum”, „Blue Star” i „White Star” zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również „Last Limited Edition”.

źródło: VW

Podobne

BMW w wersji „Allroad” istnieje

BMW nigdy nie interesowało się niszą uterenowionych kombi. Tę lukę w ofercie bawarskiego producenta postanowił wykorzystać tuner- AC Schnitzer. W 2001 AC Schnitzer opracował prototyp o nazwie X-ROAD. To bazujący na E46 Touring samochód z usprawnieniami terenowymi w stylu tych znanych z aut gamy Audi Allroad, czy Volvo Cross Country. Grupa VAG do dziś ma w ofercie…

Tuning BMW E36 320i widok z przodu

Ta „Żaba” E36 może budzić podziw

„Strasna zaba” ‒ to tytuł satyrycznego „wiersza dla sepleniących” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Utworu, przy którym można zdrowo się pośmiać. Zielone E36 należące do Michała pokazuje jednak, że „Żaba” może także budzić podziw. Zanim Michał nabył swoje E36 i nadał mu taki przydomek, jeździł ostatnim tylnonapędowym kompaktem przed erą BMW serii 1 i 2, czyli Polonezem…