W tym BMW E36 cabrio znajdziesz wszystko, co najlepsze - Trends Magazines

W tym BMW E36 cabrio znajdziesz wszystko, co najlepsze

Tuning_BMW_E36_cabrio_widok_od_tyłu

Pomysłów na E36 jest mnóstwo. Bartek wybrał chyba najtrudniejszą drogę, bo postanowił, że jego kabriolet będzie wyposażony wyłącznie w najlepsze, unikatowe dodatki. Przez lata osiągnął tak wysoki poziom, że części w jego samochodzie są sygnowane nie tylko przez M GmbH czy AC Schnitzera. Niektóre dodatki zostały zaprojektowane przez światowej sławy artystów…

Bartas sam wybrał i sprowadził to BMW E36 z Austrii. Nie był to samochód z „placu”. Kabriolet należał do prywatnej osoby, która wcale nie miała zamiaru go sprzedawać. Ostatecznie udało się nakłonić fana BMW, żeby upłynnił to 328i i choć sam tego nie wiedział, dał mu nowe życie.

E36 w stylu german

Bartas od początku wiedział, że jego BMW będzie zmodyfikowane w stylu german. Pod maską kabrioletu już w wersji fabrycznej znajdował się najmocniejszy sinik (poza M3) M52B28. 193-konna jednostka przeszła kurację poprawiającą „oddychanie”. Skuteczniejszy „wdech” zapewnia kolektor dolotowy z silnika serii M50. Z kolei za lepszy „wydech” odpowiedzialny jest kolektor wydechowy Schmiedmann (tzw. barany).

Tuning_BMW_E36_cabrio_zegary

Następnie spaliny trafiają do oryginalnych sportowych katalizatorów Schmiedmanna, a finalnie wydostają się na zewnątrz przez układ wydechowy Eisenmanna do BMW 328i. Silnik jest utrzymywany w idealnej kondycji mechanicznej. Charakterystyka pracy układu napędowego została zmieniona przez instalację tylnego mostu o innym przełożeniu. Dyferencjał 2,93 został zastąpiony przez układ z 25-procentowym ograniczeniem poślizgu i krótszym przełożeniu 3,15. Oznacza to lepsze przyśpieszenie, lepsze prowadzenie w zakrętach, ale okupione jest niższą prędkością maksymalną, co i tak nie jest istotne w samochodzie z otwieranym dachem.

Tuning_BMW_E36_cabrio_car_audio

Konieczne modyfikacje zawieszenia „trójki”

Aby projekt german style w ogóle miał sens, konieczne były modyfikacje zawieszenia. Seryjne zawieszenie M ustąpiło miejsca gwintowanemu odpowiednikowi ISC Racing. Z przodu kielichy zostały połączone rozpórką AC Schnitzera z włókna węglowego.

Tuning_BMW_E36_cabrio_plakietka na grillu

Regulację kąta nachylenia kół przedniej osi zapewniają camber plates marki ISC. Wszystko po to, żeby nowe felgi idealnie wpasować w nadkola. Wybrano kultowe 17-calowe obręcze 3TLG OZ Hartge typ C o srebrnych rotorach z chromowanymi śrubkami. Felgi zostały ponadto zmodyfikowane poprzez instalację szerszych rantów firmy Radinox o szerokości 2,5 cala z przodu i 3 cale z tyłu. Dzięki temu koła mają szerokość 8,5 cala na przedniej osi oraz 10 cali na tylnej.

Tuning_BMW_E36_cabrio_widok_z_boku

Felgi to podstawa modyfikacji, ale jedynie początek. Jeżeli auto ma reprezentować poziom godny odznaczenia Syndykat Elite i zasłużyć na kultowe Oreo, musi być wyjątkowe w każdym względzie. Ten kabriolet wyjechał z fabryki z zewnętrznym pakietem M-Technik. Bartek zmienił całe oświetlenie na nowe, a przednie reflektory doposażył w spryskiwacze. Prawdziwy skarbiec rarytasów znajdziemy po pociągnięciu za klamkę z napisem BMW Individual. Od czego by zacząć?

Niesamowite wnętrze z Vaderami

Tuning_BMW_E36_cabrio_kokpit

Fotele to kultowe Vadery z BMW M3. Tutaj są pompowane, podgrzewane i sterowane elektrycznie, ale Bartasowi to nie wystarczało i dlatego doposażył je w dodatkowe funkcje, np. elektrycznie wysuwane zagłówki (mechanizmy z BMW E32). Pasy bezpieczeństwa są czerwone i mają napisy BMW Motorsport. Kabriolet został wyposażony w podświetlaną gałkę zmiany biegów M-Technik oraz kierownicę typu serducho z przyciskami do obsługi systemu audio, telefonu oraz tempomatu. Każda funkcja jest aktywna i sprawna.

Tuning_BMW_E36_cabrio_fotele

Na desce rozdzielczej również jest mnóstwo rarytasów z dodatkowego wyposażenia. Komputer pokładowy, fabryczny system nawigacji (z kompasem w lusterku wstecznym), automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz BMW Professional to tylko niektóre z nich. W konsoli środkowej jest też fabryczny telefon BMW. Przyciski obsługujące pełną elektrykę szyb i zamków są obłożone oryginalnymi dekorami z BMW M3 GT International Motorsport.

Tuning_BMW_E36_cabrio_panel_sterowania

Tuż obok znajduje się customowy panel z przyciskami obsługi kolejnych systemów: EDC oraz PDC. Jest tam również przycisk do modyfikowania dźwięku z fabrycznego systemu Hi-Fi w najwyższej specyfikacji Harman Kardon. Przed pasażerem w schowku znajdują się wyjątkowo rzadkie elementy, jak uchwyt na napoje oraz kassetenbox, czyli schowek na kasety.

Tuning_BMW_E36_cabrio_wiatrołap

Najlepsze zostawiliśmy na deser. To wiatrołap oraz zestaw dywanów i dywaników sygnowany przez niemieckiego artystę Paula Klee. Te dodatki wynoszą projekt na zupełnie inny poziom. Melanż szarości wykładzin przełamany kolorową grafiką w windshocie robi niesamowite wrażenie. Całość dopełnia stosowna plakietka znamionową Ubermut.

Tuning_BMW_E36_cabrio_tabliczka_ubermut

Kosztowna wyjątkowość E36 328i cabrio

Niebieskie 328i to jedno z najlepiej doposażonych i wyjątkowych BMW typoszeregu E36, jakie mamy okazję pokazać na naszych łamach. Ile jest wart taki samochód? Myślę, że nie będzie grubą przesadą, jeśli powiem, że gdyby doszło do wyceny, opiewałaby na sześciocyfrową kwotę.

Tuning_BMW_E36_cabrio_zestaw_naprawczy

Ale dla wszystkich, którym na widok tego kabrioletu cieknie ślinka, mamy złą wiadomość. Bartas nie planuje go sprzedawać. Wręcz przeciwnie – już wymyśla kolejne modyfikacje. Powodzenia, kumplu!

 

BMW E36 Cabrio, 1999 r.
SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny: M52, 2,8 l, 193 KM; układ dolotowy: kolektor zmieniony z M52 na M50, układ wylotowy – barany i katalizatory Schmiedmanna, wydech Eisenmanna do 328i; rozpórka z włókna węglowego AC Schnitzera; dyferencjał 2,93 zastąpiony 25-procentową szperą 3,15
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Amortyzatory i sprężyny ISC Racing; regulacja kątów camber plates ISC, wahacze Meyle HD; układ hamulcowy: tarcze ATE Power Disc, klocki ceramiczne ATE
KOŁA/ OPONY
OZ Hartge typ C o srebrnych rotorach z chromowanymi śrubkami, oraz ranty Radinox z przodu 2,5 cala, z tyłu 3 cale; średnica felg 17 cali, szerokość felg: 8,5 cali z przodu i 10 cali z tyłu; opony Hankook Ventus EVO 12 z przodu 205/40, z tyłu 225/35 R17
NADWOZIE
Fabryczny pakiet M, nowe lampy oraz halogeny; PDC z przodu z włącznikiem, spryskiwacze lamp, klamki Individual; dodatkowe ozdoby: naklejki kolektywu „Dobre Chłopaki” oraz BMW Syndykat
WNĘTRZE
Kierownica obszyta nową skórą z multifunkcję sterującą radiem, telefonem oraz tempomatem, nowe czerwone pasy bezpieczeństwa BMW Motorsport, fotele Sportsitze zamienione na podgrzewane Vadery, pompowane, elektrycznie regulowane w każdej płaszczyźnie, elektryczne zagłówki, inne akcesoria: dywan i dywaniki z limitowanej edycji Paula Klee, fabryczna nawigacja, lusterko wsteczne z kompasem oraz alarmem, cupholder w tunelu i schowku oraz kassetenbox, czyli uchwyt na kasety, osłona kolumny kierownicy, konsola środkowa oraz tunel z wersji Individual obszyty skórą, dekory karbownowe z wersji M3 GT International Motorsport (wyprodukowano 356 szt.), telefon na kopycie, automatycznie wysuwana antena radia, wiatrołap by Paul Klee z limitowanej edycji
AUDIO
Nagłośnienie Harman Kardon z subwooferem oraz wzmacniaczem, radio BMW Professional, zmieniarka cyfrowa Dension do obsługi USB/AUX
INNE
Uczestnik zlotów BMW SYNDYKAT; wyróżnienie Chotowa 2018, ELITE Osieck 2018
STYL
German
WŁAŚCICIEL
Bartłomiej Witomski „Bartas”

(BMW TRENDS 4/2020)

Podobne

Nowe BMW X2. Materiał na przebój.

Moda na uterenowione auta ani myśli przemijać. By w pełni wykorzystać rynkowe trendy, w Bawarii opracowano BMW X2. Spoglądając na masywne i przysadziste auto, trudno mówić o SUV-ie bądź - znanym z nomenklatury BMW - SAV-ie. X2 to crossover o sportowym zacięciu, czy jak kto woli - kompakt z terenowym pakietem, który najwyżej nadaje się…

Prototyp BMW, który wyprzedził epokę

Rekreacyjny charakter, zwiększony prześwit, 170-konny silnik, lekkie poszycie z tworzyw sztucznych i odporny na skręcanie szkielet ze stali. Wszystko to sprawiało, że prototyp BMW Z1 Coupé zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę. W drugiej połowie 1985 roku ruszyły prace nad BMW Z1 – roadsterem ze 170-konnym silnikiem 2.5 R6, stalowym szkieletem nadwozia oraz wykonanym z tworzywa poszyciem,…