W cyklu „Anatomia” przedstawiamy VW Passata W8. Duże zainteresowanie akcesoriami z tego modelu wynika z popularności, jaką osiągnęły pozostałe wersje Passata B5, ale też z faktu, iż sam W8 to właściwie Król Sleeperów. Wyjątkowy status pierwszego 8-cylindrowego Volkswagena, stawiający go w roli poprzednika Phaetona, podkreśla fabryczne oznaczenie 3BS.
Passat W8 – silnik/napęd
BDN (09/01-09/04), BDP (05/02-09/04) Stosowane w W8 jednostki napędowe noszą symbole BDN oraz, w USA, BDP. Osiągana przez te motory moc to 275 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 370 Nm uzyskiwany jest od 2750 obr./min. Jednostki te mają masę 190 kg i w momencie wprowadzenia były jednymi z najlżejszych 8-cylindrowców na rynku. Ich długość wynosi 420 mm, szerokość 710 mm, a wysokość 683 mm. Montowane były wzdłużnie przed osią przednią. Motor W8 stanowi połączenie dwóch ustawionych pod kątem 15 stopni silników VR4 z ułożonymi naprzemiennie parami cylindrów, rozchylonymi pod kątem 72 stopni. Dla oszczędności masy VR4 mają po jednej głowicy. Kolejność pracy cylindrów to 1-5- 2-6-4-8-3-7. Wielopunktowy wtrysk sterowany jest elektronicznie przez moduł Motronic M7.11.
W Passacie W8 zastosowano cztery wałki rozrządu, wykonane w technice formowania wysokociśnieniowego. Napędzane są łańcuchami jednorzędowymi przez wałek pośredni. Każda z dwóch głowic ma regulowany bezstopniowo o 52 stopnie wałek zaworów dolotowych oraz wałek zaworów wylotowych przestawiany dwustopniowo o 22 stopnie. Zawory uruchamiane są przez dźwigienki rolkowe, dzięki czemu uzyskano zmniejszenie tarcia.
Poruszające się w przeciwnych kierunkach wałki wyrównoważające napędzane są bezobsługowymi paskami zębatymi. Wałki te zapobiegają wibracjom związanym z siłami drugiego rzędu. Rozmieszczono je jeden na drugim, symetrycznie względem środka wału korbowego.
Określany jako płaski wał wykonano ze stali ulepszonej cieplnie. Jego czopy korbowe przesunięte są o 180 stopni. Podparty jest on pięcioma łożyskami. Skrzynia korbowa to element aluminiowy. Z tego samego tworzywa wykonano rezonansowy kolektor ssący.
W zakończonym dwoma chromowanymi końcówkami układzie wydechowym umieszczony został trójdrożny katalizator z sondą Lambda. Motory BDN i BDP występują w połączeniu z sześciobiegową przekładnią manualną typu C90 o symbolu 01E. Alternatywę stanowi pięciobiegowy automat z systemami Tiptronic (sekwencyjna ręczna zmiana biegów) oraz DSP (dynamic shift programme). Przekładnia ta ma oznaczenie 5Hp19FLA. Od manualnej różni się nieco dłuższymi przełożeniami. Zaprojektowano ją do przenoszenia do 420 Nm momentu obrotowego. Skrzynia ta pracuje z hydraulicznym sprzęgłem mostkującym przekładnik momentu obrotowego i z dodatkowym układem manualnego przełączania biegów.
Dynamic Shift Programme to rozwiązanie, które wylicza optymalny bieg na podstawie mapy wtrysku silnika i innych parametrów, takich jak aktualna prędkość, masa przyczepy oraz tego, czy pojazd wjeżdża pod górę, czy z niej zjeżdża. Na działanie przekładni wpływa też styl prowadzenia auta przez kierowcę.
Moment obrotowy jest przenoszony za pomocą systemu napędu na cztery koła typu Torsen w wersji T-2. Nazwa Torsen pochodzi od słów Torque Sensing, czyli wyczuwanie momentu obrotowego. Centralny element układu to międzyosiowy dyferencjał o ograniczonym uślizgu, w którym wykorzystano przekładnie ślimakowe, składające się z kół ślimakowych i tzw. ślimaków. Właściwością takich przekładni jest płynne działanie, gdy napędza je koło ślimakowe, oraz blokowanie się w momencie napędzania przez ślimak. Gdy wały wyjściowe, przenoszące moment obrotowy na koła, poruszają się z różną prędkością, blokowanie to owocuje przeniesieniem momentu na oś o mniejszej prędkości, a więc większej przyczepności. W folderze opisano to jako „pracę zespołową” kół. Gdy jedne tracą przyczepność, drugie „pomagają”, oddając moment obrotowy.
Do Passata W8 można zatankować aż 80 litrów benzyny. Jak podaje dokumentacja Volkswagena, do 60-litrowego (jak w innych Passatach 4Motion) zbiornika dodano drugi o pojemności 20 litrów. Możliwe jest zasilanie auta benzyną 98- i 95-oktanową, jednak producent informuje, iż przy 95 wystąpi spadek osiągów.
Ile wyprodukowano VW Passatów W8?
W 2000 roku sprzedano na świecie ponad 75.000 Passatów z silnikami V6. Prezentując wiosną 2001 roku na salonie w Genewie Passata W8, spodziewano się, iż w 2002 roku zostanie sprzedanych 10.000 egzemplarzy tego modelu z równym podziałem między sedany i kombi. Jak pisano w informacji prasowej, przeprowadzone na rynku amerykańskim badania „wykazały, iż niezwykle duża liczba klientów widzi w modelu ośmiocylindrowym długo wyczekiwane uzupełnienie dotychczasowej oferty”.
Za główną grupę docelową uważano „kadry kierownicze ze średnich i dużych przedsiębiorstw, przedstawicieli wolnych zawodów, właścicieli firm oraz klientów indywidualnych o wysokich wymaganiach”. Ostatecznie w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 248 egzemplarzy modelu. 4931 Passatów W8 sprzedano w Stanach Zjednoczonych. 3704 z nich to sedany, a 1227 ‒ kombi. Skrzynię biegów z Tiptronic zamontowano w 4507 wysłanych do Ameryki Północnej egzemplarzach, pozostałe 424 miały przekładnię manualną. W półautomat wyposażono wszystkie 1117 limuzyn i 303 Variantów sprzedanych w USA w 2002 roku. Rok później na tym samym rynku nabywców znalazło 3035 egzemplarzy W8 (2272 sedanów i 763 kombi).Wśród właścicieli W8 była też… luksemburska policja.
Passat W8 – nadwozie
Auto występuje zarówno jako sedan, jak i w wersji Variant. W8 oferowano w osiemnastu kolorach: Black, Blue Anthracite, Blue Graphite, Blue Silver Metallic, Blue Spirit Pearl, Candy White, Colorado Red Pearl, Fresco Green Metallic, Indigo Blue, Mojave Beige, Northern Green, Pacific Blue Pearl, Reflex Silver Metallic, Samoa Red, Shadow Blue, Silverstone Grey Metallic, Stonehenge Gray i Wheat Beige. Jako zewnętrzne wyróżniki W8 przedstawiano oznaczenia wersji, określone w informacji prasowej mianem subtelnych, spojler na pokrywie bagażnika, biksenonowe lampy, światła przeciwmgielne, dwie podwójne chromowane końcówki wydechu, siedemnastocalowe felgi oraz obniżenie nadwozia.
Dla miłośników OEM+ znaczenie mają jednak również dodatkowe chromowane listwy na drzwiach, przy oknach oraz pod tylnymi światłami. Będące elementem standardowego wyposażenia biksenonowe reflektory działają jako światła drogowe, przełączane na mijania przy użyciu ruchomej przesłony. Tak skonstruowane lampy zużywają o 1/3 energii mniej niż tradycyjne. W W8 stosowano białe kierunkowskazy boczne.
Całkowicie ocynkowana karoseria modelu B5 została w najmocniejszej wersji usztywniona w kilku miejscach. Zabiegom takim poddano progi, słupki B wraz ze wzmocnieniami dachowymi, tunel środkowy, elementy drzwi, chroniące podczas zderzeń bocznych, górne podłużnice i nadkola. W sedanie zaspawano tylną przegrodę, umieszczoną za kanapą, co uniemożliwiło składanie siedzeń. Sztywność skręcania wzrosła do 24000 Nm na stopień. Częstotliwość drgań własnych auta wynosi 49 herców.
VW Passat W8 – zawieszenie/hamulce
Montowano dwa przednie zestawy hamulcowe: tarcze o średnicy 321 mm i grubości 30 mm wraz z pochodzącymi z Audi z zaciskami Lucas HP2 oraz tarcze 334×32 mm i dwutłoczkowe zaciski ATE 2FN. Drugi z tych kompletów występował tylko na rynku europejskim. Amerykańscy fani modelu piszą, iż zmiana na 2FN byłaby nie tylko bardzo trudna technicznie, ale i nieopłacalna. Sugerują połączenie tarcz Lucas ze sportowymi klockami oraz wykorzystanie wydajniejszego płynu hamulcowego, gdyż przy hamulcach 2FN występują problemy z pompą hamulcową oraz awarie czujników ABS, powodujące zapalanie się lampek ostrzegawczych.
Tylne tarcze mają średnicę 269 mm i grubość 22 mm. Hamulce W8 połączone są oczywiście z układami elektronicznymi, związanymi z ABS 5.7 firmy Bosch. Do 80 km/h działa elektroniczna blokada dyferencjału (EDL ‒ Electronic Differential Lock), która w razie potrzeby przyhamowuje obracające się na śliskiej nawierzchni koło. Do wyposażenia standardowego należy też asystent hamowania, który zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym przy nagłym wciśnięciu pedału. Podwozie to w większości rozwiązania analogiczne, jak w innych Passatach z 2001 roku. Z przodu zastosowano czterowahaczową konstrukcję z kolumną MacPhersona. Tylne zawieszenie to podwójne wahacze poprzeczne oraz sprężyny śrubowe i amortyzatory. Zwrotnice oraz przednie łożyska i piasty zastąpiono mocniejszymi.
VW Passata W8 wyposażono w felgi BBS o średnicy 17 cali i szerokości 7,5 cala. Fabrycznie stosowano opony o rozmiarach 225/45.
VW Passat W8 – wnętrze
Najbardziej działającym na wyobraźnię elementem wnętrza Passata W8 jest prędkościomierz, wyskalowany do 300 km/h lub 180 mil na godzinę. Nie stał się on jednak jednym z ulubionych akcesoriów tunerów przerabiających auta w stylu OEM+.
Wśród montowanych w zmodyfikowanych autach elementów z W8 przodują wykonane w technice LED oświetlenie wnętrza z opóźnionym wyłączaniem oraz chromowane listwy, które oddzielały górne czarne części deski rozdzielczej oraz tapicerki drzwi od dolnych, utrzymanych w tej samej kolorystyce, co siedzenia. W W8 tę samą barwę co fotele i kanapa mają również welurowe dywaniki i pasy bezpieczeństwa. Stanowiąca połączenie tkaniny (środkowa część) ze skórą (na bokach) tapicerka oferowana była w trzech kolorach: czarnym, beżowym oraz szarym lub niebieskim (odcień petrol). Ze skóry wykonano też dźwignię hamulca ręcznego, osłonę dźwigni zmiany biegów i obręcz kierownicy. Siedzenia w wersji komfortowej mogły być obite skórą Feinnappa.
Jako opcję proponowano fotele sportowe Recaro pokryte alcantarą, skórą Feinnappa. Istniała możliwość zamówienia elektronicznej ośmiopunktowej regulacji foteli z funkcją pamięci. Konsolę środkową oraz obudowy klamki i przycisków elektrycznego sterowania szyb wykonywano z lakierowanego na wysoki połysk drewna orzechowego lub drewna sekwojowego Vavona. Zamykany na kluczyk schowek wytłumiono silikonem. W pochodzącym z rynku brytyjskiego katalogu z 2003 roku znaleźć można informację, iż tylko model W8 miał na wyposażeniu seryjnym tempomat oraz tylne uchwyty na kubki. Opcją był rozsuwany dach Solar z automatycznie włączaną wentylacją. W informacji prasowej podawano, iż pozwala ona na obniżenie temperatury we wnętrzu nawet o 20°C, także przy wyłączonym silniku.
Dla wersji sedan oferowano również roletę przeciwsłoneczną tylnej szyby. Na zamówienie dostępne były też: sportowa kierownica wykończona drewnem orzechowym lub Vavona, skórzana kierownica wielofunkcyjna oraz pakiet zimowy z podgrzewanymi fotelami i kanapą.
W Passacie W8 występują trzy modele radia: Beta, Delta i Gamma. Dwa ostatnie mogą być zintegrowane z systemem nawigacji satelitarnej. Do nawigacji w wersji z kolorowym ekranem oferowano moduł TV.
Nie W8 Tylko VV8