Zaledwie kilka tygodni po sukcesie elektrycznego modelu I.D. R Pikes Peak Volkswagen staje do próby bicia kolejnego rekordu – tym razem prędkości (335,5 km/h) – VW Jettą.
Na słonym jeziorze Lake Bonneville w stanie Utah Volkswagen of America chce w dniach 11-17 sierpnia ustanowić rekord prędkości BGC/Klasy G Southern California Timing Association. W tym celu przygotował specjalny, lecz bliski seryjnemu, model Jetty najnowszej generacjiwyposażonej w czterocylindrowy silnik turbo (TSI) z serii EA888 o mocy sporo przekraczającej 500 KM. Jednostka ta w podobnym kształcie, ale o mniejszej mocy, będzie stosowana w nowym modelu Jetta GLI, który wkrótce trafi do sprzedaży w USA. Silniki z tej serii charakteryzują się wysokim momentem obrotowym i pracują między innymi pod maską Golfa GTI Performance (230 KM) i Golfa R (310 KM).
Na jeziorze Bonneville silnik TSI musi rozpędzić zmodyfikowaną Jettę do prędkości ponad 208,572 mph (335,5 km/h) – to warunek ustanowienia nowego rekordu w tej klasie aut. Dla porównania podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans na legendarnej prostej Hunaudières samochody rozpędzają się do 340 km/h.
Model przygotowany do bicia rekordu może osiągnąć prędkość większą niż 335,5 km/h m.in. dlatego, że jest bardzo lekki – we wnętrzu znajdują się tylko wyposażenie potrzebne do samej jazdy, kubełkowy fotel z wyczynowymi pasami bezpieczeństwa oraz klatka bezpieczeństwa. Bardzo dobre są też właściwości aerodynamiczne Jetty – współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,27.
Jetta przygotowana przez Volkswagen of America we współpracy ze specjalistami z firmy THR Manufacturing z siedzibą w Ventura w Kalifornii, wyróżnia się także bardzo mocno obniżonym zawieszeniem, specjalnymi kołami i oponami przystosowanymi do jazdy po nawierzchni pokrytej solą, mechanizmem różnicowym zapewniającym optymalną przyczepność kół do podłoża, a także dwoma spadochronami wspomagającymi hamowanie. Nadwozie Jetty ozdobiono specjalną grafiką opracowaną przez należące do Volkswagena Southern California Design Center. – Chcieliśmy podkreślić techniczny charakter Jetty i nadać autu wygląd, dzięki któremu będzie widoczne na powierzchni słonego jeziora Bonneville, gdzie krajobraz wydaje się wręcz nie z tej Ziemi – podsumował Reto Brun, dyrektor Design Center.
Jeśli, w co wierzymy, próba bicia rekordu zakończy się sukcesem, Jetta okaże się najszybszym Volkswagenem zbliżonym do seryjnego, jaki kiedykolwiek powstał. Na razie rekord należy do modelu Beetle LSR o mocy 543 KM, który – również mając pod maską silnik z serii EA888 – osiągnął na jeziorze Bonneville prędkość 205,122 mph (330,11 km/h).