VW Golf 2 GTI - dopieszczany youngtimer - Trends Magazines

VW Golf 2 GTI – dopieszczany youngtimer

Tuning VW Golf 2 GTI widok z przodu

Temat pierwszego samochodu jest bliski wszystkim kierowcom, szczególnie zakochanym w motoryzacji. Każdy z nas ma inne wspomnienia, ale w przypadku Macieja są one wyjątkowe. Będąc aktywnym użytkownikiem specjalistycznego forum i znawcą modelu Mk2, doskonale wiedział, czego szuka już przy zakupie pierwszego pojazdu. Był to Golf GTI z pierwszych trzech miesięcy produkcji w 1984 roku.

W 1983 roku Volkswagen zastąpił zaprojektowanego przez Giugiaro Golfa nowym, większym autem projektu Herberta Schäfera. Ogromny sukces sprzedażowy sportowej wersji pierwszej generacji sprawił, że ofertę nowego Golfa szybko uzupełniono o odmianę GTI. Prezentowany egzemplarz pochodzi właśnie z pierwszej serii aut wyprodukowanych przez fabrykę w Wolfsburgu (27.02.1984 r.) i ma kilka unikatowych cech z tego okresu.

Tuning VW Golf 2 GTI widok z boku

Dodatkowo Maciej postanowił swojego Golfa doposażyć w inne nietuzinkowe elementy wyposażenia.

Szereg delikatnych zmian

Samochód przeszedł szereg zmian delikatnie podkreślających jego wyjątkowość. Na początek, w celu odświeżenia, Golfa pokryto nowym, oryginalnym lakierem w odcieniu Marsrot.

Tuning VW Golf 2 GTI przód auta

Efektu dopełnia zestaw oryginalnych czarnych kalkomanii nadwozia. Oryginalne logotypy pomalowano na czarno (poza GTI w grillu). Przednie zderzaki zostały wymienione na elementy z czerwonym paskiem z późniejszych wersji, a z przodu zamontowano oryginalną dokładkę BBS i spryskiwacze reflektorów.

Tuning VW Golf 2 GTI osłona szyberdachu

Kolejną modyfikacją jest oświetlenie. Z przodu zainstalowano lampy Wessem (krzyże) i czarne migacze FiFFT. Z tyłu oryginalne „jarmarki” zastąpiły idealnie komponujące się z pozostałymi elementami czerwono-czarne lampy Hella, a przestrzeń pomiędzy nimi wypełniła blenda TeamHEKO.

Tuning VW Golf 2 GTI napis Vokswagen Motorsport na kierownicy

Istotnym dodatkiem są również uchylne zielone szyby Sekurit, które, jak twierdzi Maciej, są praktycznie nieosiągalne.

Dodatki do seryjnego wnętrza

Tuning VW Golf 2 GTI kokpit

We wnętrzu elementy oryginalne zostały uzupełnione rzadkimi opcjami wyposażenia. Na pierwszy rzut oka wyróżnia się tapicerka foteli z motywem JP, charakterystyczna dla pierwszych Golfów 2 GTI.

Tuning VW Golf 2 GTI przednie fotele

Czarna podsufitka jest seryjna. Uwagę przykuwają haftowana kierownica i mieszek VW Motorsport – to również bardzo trudno dostępne dodatki. Aby móc lepiej kontrolować parametry silnika, w konsoli środkowej Votex znajdują się dodatkowe zegary ciśnienia oleju, woltomierz i obrotomierz.

Tuning VW Golf 2 GTI manomentry

W dziedzinie komfortu wnętrze uzupełniono o podłokietnik firmy Kamei, elektrycznie sterowane lusterka i podgrzewane fotele.

Wyjątkowy silnik

Pod maską znajduje się zapożyczony przez Volkswagena z pierwszej generacji GTI silnik 1.8 o oznaczeniu EV i mocy 112 KM. Jednostka ta jest wyjątkowa ze względu na mechaniczny wtrysk Bosch K-Jetronic, który w późniejszych latach zastąpiono częściowo elektronicznym KE-Jetronic.

Tuning VW Golf 2 GTI zegary

Całość jest oryginalna dla tego egzemplarza i właściciel nie zdecydował się na modyfikacje. Jedynie wydech to wykonany przez Macieja układ ze stali kwasoodpornej zakończony tłumikiem od Audi S8 D2.

Tuning VW Golf 2 GTI rura wydechowa

Dobre zawieszenie i felga – to jet to!

Ciekawy wygląd to zasługa gwintowanego zawieszenia TA-Technix i przede wszystkim bardzo dobrze dobranych kół. Są to BBS RF w rozmiarze 16 cali i szerokości 8 cali.

Tuning VW Golf 2 GTI felga BBS

Rotory pomalowano na kolor LB7Z z palety VW, dodatkowo wypolerowano ranty, a na dekielkach pojawiło się czerwono-złote logo BBS. Za przyczepność odpowiadają opony Nankang NS2 165/40 R16. Seryjny układ hamulcowy wzbogacono o cztery tarcze Mikoda GT.

Youngtimer dla pasjonatów

Wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy Golfa drugiej generacji. Cześć z nich wciąż jeździ po drogach i powoli osiąga status youngtimerów. Prezentowany przykład wczesnej edycji GTI zdecydowanie na taki status zasługuje.

Tuning VW Golf 2 GTI widok z tyłu

O jego losy możemy być spokojni. Jest nieustannie pielęgnowany i wciąż ze smakiem dopieszczany. Ten samochód jest pasją Macieja, świadczy o tym choćby fakt, że większość rzeczy robi przy nim sam.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

GOLF 2 GTI 1984 r.

SILNIK/NAPĘD:
fabryczny: o symbolu EV pojemności skokowej 1781 ccm, maks. mocy 112 KM przy 5500 obr./min i 159 Nm przy 3100 obr./min., system wtrysku Bosch K-Jetronic, układ wydechowy przelotowy z tłumikiem końcowym
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
gwintowane Ta Technix, seryjny zestaw hamulcowy, 4x tarcze Mikoda Gt
KOŁA/OPONY:
BBS RF 16” 8j w kolorze LB7Z z palety VW, 1-calowe polerowane ranty, czarna śruba centralna i czerwony dekiel, Opony Nankang NS2 165/40/16
NADWOZIE
przednia dokładka pod zderzak BBS, uchylne tylne szyby zielone SEKURIT, zderzaki z nowszej wersji GTI z czerwonym paskiem, spryskiwacze reflektorów, tylna blenda; tylne lampy HELLA black&red
WNĘTRZE:
regulowana kolumna kierownicza, kierownica i mieszek VW Motorsport, konsola Votex z trzema dodatkowymi zegarami VDO ( temperatura oleju, ładowanie, obrotomierz), dywaniki Votex, podłokietnik Kamei, el. Lusterka, podgrzewane fotele
STYL:
OEM+
WŁAŚCICIEL:
Maciej/Cieku
PODZIĘKOWANIA:
Dla rodziców, którzy nie do końca byli przekonani do tuningu, ale jednak wspierali zawsze dobrym słowem. Dla chłopaków z wrocLOW oraz dla wszystkich znajomych za pomoc w budowie i wsparcie w chwilach kryzysu, przede wszystkim dla Żurka i Blondasa.

(VW TRENDS 3/2015)

Podobne

ID.R bije rekord w Goodwood. Był szybszy od bolidu F1!

Poprawiając rekord trasy w Goodwood aż o 1,7 sekundy Volkswagen ID.R nie tylko był szybszy od bolidu F1, ale ponownie zapisał się na kartach motorsportu. Romain Dumas przejechał 1,86-kilometrową trasę w Goodwood w południowej Anglii w ciągu 39,90 s. Dzięki temu pojazd z napędem elektrycznym o mocy 680 KM poprawił obowiązujący od 20 lat o…