Temat pierwszego samochodu jest bliski wszystkim kierowcom, szczególnie zakochanym w motoryzacji. Każdy z nas ma inne wspomnienia, ale w przypadku Macieja są one wyjątkowe. Będąc aktywnym użytkownikiem specjalistycznego forum i znawcą modelu Mk2, doskonale wiedział, czego szuka już przy zakupie pierwszego pojazdu. Był to Golf GTI z pierwszych trzech miesięcy produkcji w 1984 roku.
W 1983 roku Volkswagen zastąpił zaprojektowanego przez Giugiaro Golfa nowym, większym autem projektu Herberta Schäfera. Ogromny sukces sprzedażowy sportowej wersji pierwszej generacji sprawił, że ofertę nowego Golfa szybko uzupełniono o odmianę GTI. Prezentowany egzemplarz pochodzi właśnie z pierwszej serii aut wyprodukowanych przez fabrykę w Wolfsburgu (27.02.1984 r.) i ma kilka unikatowych cech z tego okresu.
Dodatkowo Maciej postanowił swojego Golfa doposażyć w inne nietuzinkowe elementy wyposażenia.
Szereg delikatnych zmian
Samochód przeszedł szereg zmian delikatnie podkreślających jego wyjątkowość. Na początek, w celu odświeżenia, Golfa pokryto nowym, oryginalnym lakierem w odcieniu Marsrot.
Efektu dopełnia zestaw oryginalnych czarnych kalkomanii nadwozia. Oryginalne logotypy pomalowano na czarno (poza GTI w grillu). Przednie zderzaki zostały wymienione na elementy z czerwonym paskiem z późniejszych wersji, a z przodu zamontowano oryginalną dokładkę BBS i spryskiwacze reflektorów.
Kolejną modyfikacją jest oświetlenie. Z przodu zainstalowano lampy Wessem (krzyże) i czarne migacze FiFFT. Z tyłu oryginalne „jarmarki” zastąpiły idealnie komponujące się z pozostałymi elementami czerwono-czarne lampy Hella, a przestrzeń pomiędzy nimi wypełniła blenda TeamHEKO.
Istotnym dodatkiem są również uchylne zielone szyby Sekurit, które, jak twierdzi Maciej, są praktycznie nieosiągalne.
Dodatki do seryjnego wnętrza
We wnętrzu elementy oryginalne zostały uzupełnione rzadkimi opcjami wyposażenia. Na pierwszy rzut oka wyróżnia się tapicerka foteli z motywem JP, charakterystyczna dla pierwszych Golfów 2 GTI.
Czarna podsufitka jest seryjna. Uwagę przykuwają haftowana kierownica i mieszek VW Motorsport – to również bardzo trudno dostępne dodatki. Aby móc lepiej kontrolować parametry silnika, w konsoli środkowej Votex znajdują się dodatkowe zegary ciśnienia oleju, woltomierz i obrotomierz.
W dziedzinie komfortu wnętrze uzupełniono o podłokietnik firmy Kamei, elektrycznie sterowane lusterka i podgrzewane fotele.
Wyjątkowy silnik
Pod maską znajduje się zapożyczony przez Volkswagena z pierwszej generacji GTI silnik 1.8 o oznaczeniu EV i mocy 112 KM. Jednostka ta jest wyjątkowa ze względu na mechaniczny wtrysk Bosch K-Jetronic, który w późniejszych latach zastąpiono częściowo elektronicznym KE-Jetronic.
Całość jest oryginalna dla tego egzemplarza i właściciel nie zdecydował się na modyfikacje. Jedynie wydech to wykonany przez Macieja układ ze stali kwasoodpornej zakończony tłumikiem od Audi S8 D2.
Dobre zawieszenie i felga – to jet to!
Ciekawy wygląd to zasługa gwintowanego zawieszenia TA-Technix i przede wszystkim bardzo dobrze dobranych kół. Są to BBS RF w rozmiarze 16 cali i szerokości 8 cali.
Rotory pomalowano na kolor LB7Z z palety VW, dodatkowo wypolerowano ranty, a na dekielkach pojawiło się czerwono-złote logo BBS. Za przyczepność odpowiadają opony Nankang NS2 165/40 R16. Seryjny układ hamulcowy wzbogacono o cztery tarcze Mikoda GT.
Youngtimer dla pasjonatów
Wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy Golfa drugiej generacji. Cześć z nich wciąż jeździ po drogach i powoli osiąga status youngtimerów. Prezentowany przykład wczesnej edycji GTI zdecydowanie na taki status zasługuje.
O jego losy możemy być spokojni. Jest nieustannie pielęgnowany i wciąż ze smakiem dopieszczany. Ten samochód jest pasją Macieja, świadczy o tym choćby fakt, że większość rzeczy robi przy nim sam.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Piotr Mokwiński
GOLF 2 GTI 1984 r. |
SILNIK/NAPĘD: |
fabryczny: o symbolu EV pojemności skokowej 1781 ccm, maks. mocy 112 KM przy 5500 obr./min i 159 Nm przy 3100 obr./min., system wtrysku Bosch K-Jetronic, układ wydechowy przelotowy z tłumikiem końcowym |
ZAWIESZENIE/HAMULCE: |
gwintowane Ta Technix, seryjny zestaw hamulcowy, 4x tarcze Mikoda Gt |
KOŁA/OPONY: |
BBS RF 16” 8j w kolorze LB7Z z palety VW, 1-calowe polerowane ranty, czarna śruba centralna i czerwony dekiel, Opony Nankang NS2 165/40/16 |
NADWOZIE |
przednia dokładka pod zderzak BBS, uchylne tylne szyby zielone SEKURIT, zderzaki z nowszej wersji GTI z czerwonym paskiem, spryskiwacze reflektorów, tylna blenda; tylne lampy HELLA black&red |
WNĘTRZE: |
regulowana kolumna kierownicza, kierownica i mieszek VW Motorsport, konsola Votex z trzema dodatkowymi zegarami VDO ( temperatura oleju, ładowanie, obrotomierz), dywaniki Votex, podłokietnik Kamei, el. Lusterka, podgrzewane fotele |
STYL: |
OEM+ |
WŁAŚCICIEL: |
Maciej/Cieku |
PODZIĘKOWANIA: |
Dla rodziców, którzy nie do końca byli przekonani do tuningu, ale jednak wspierali zawsze dobrym słowem. Dla chłopaków z wrocLOW oraz dla wszystkich znajomych za pomoc w budowie i wsparcie w chwilach kryzysu, przede wszystkim dla Żurka i Blondasa. |
(VW TRENDS 3/2015)