Volkswagen Suran. Amerykański egzotyk dla rodziny - Trends Magazines

Volkswagen Suran. Amerykański egzotyk dla rodziny

Południowoamerykańska gama modelowa Volkswagena znacznie różni się od europejskiej. Znajduje się w niej wiele modeli opracowanych pod kątem specyficznych wymagań lokalnych rynków. Jednym z nich jest Volkswagen Suran.

Auto zaprezentowano w kwietniu 2006 roku podczas Salón del Automóvil de San Pablo. Produkcję powierzono fabryce Volkswagena w argentyńskim General Pacheco. Zakład znajdujący się na przedmieściach Buenos Aires wytwarzał wcześniej m.in. Volkswagena Polo Classic. Przed uruchomieniem produkcji koncern zainwestował w fabrykę 100 milionów dolarów.

Bazę do przygotowania niewielkiego kombi stanowił południowoamerykański Fox – miejskie auto na zmodyfikowanej płycie Polo, które w latach 2005 – 2011 było eksportowane do Europy. Suran powstał wskutek podwyższenia i wydłużenia nadwozia 3,8-metrowego Foksa. Beneficjentami zmian są przede wszystkim pasażerowie tylnej kanapy. Dodatkowe 36 cm spożytkowano również na powiększenie bagażnika, który ma pojemność 440 litrów, a po przesunięciu tylnej kanapy 527 l. Składając tylne siedzenia można uzyskać do 1580 litrów przestrzeni. Niestety, powstaje wówczas próg, który utrudnia transport większych bagaży. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z samochodem rodzinnym, dziwne wydaje się to, że oparcie tylnej kanapy nie jest dzielone.

Suran ma 4,18 metra długości, 1,66 m szerokości oraz 1,58 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2464 m. Takie wymiary czynią z rodzinnego auta Volkswagena bezpośredniego konkurenta Peugeota 206 SW, Fiata Palio Weekend, Fiata Idea oraz obecnego na tamtejszym rynku Chevroleta Meriva.

Aktualnie Suran jest dostępny w Argentynie, Chile, Paragwaju i Urugwaju. W Brazylii, Boliwii, Peru i Wenezueli występuje pod nazwą SpaceFox. W wewnętrznej hierarchii Volkswagena samochód został zakwalifikowany do segmentu sportvan. Pod taką też nazwą auto było oferowane w Meksyku. Warto dodać, że po przechrzczeniu na FoxPlus kombi dotarło również do Algierii. Na tle pozostałych rynków była to jednak marginalna dystrybucja – poniżej 200 egzemplarzy rocznie. Początkowo zakładano, że w 2007 roku samochód trafi też do Europy. Plan został jednak zarzucony.

Volkswagen Suran oraz bliźniaczy SpaceFox jest oferowany wyłącznie z benzynowym 1.6, który rozwija 101 lub 110 KM. Wartości nie są imponujące, ale w zupełności wystarczają do sprawnego napędzania pojazdu. Suran i bliźniaczy SpaceFox są tylko minimalnie cięższe od nowego Polo.

Motor 1,6 l TotalFlex został fabrycznie przystosowany do spalania etanolu – paliwa powszechnie stosowanego w Ameryce Południowej. Zasilana alkoholem jednostka dostarcza 104 KM 153 Nm, dzięki czemu zapewnia nieco lepsze osiągi. Na benzynie jest w stanie rozpędzić kombi do setki w czasie 11,4 sekundy oraz maksymalnych 179 km/h. Jeżeli wtryskiwacze podadzą do cylindrów etanol, czas niezbędny na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h ulegnie skróceniu do 11,1 s, a wskazówka prędkościomierza znieruchomieje przy 181 km/h.

Surany są oferowane w wersjach wyposażeniowych Comfortline, Trendline, Highline. SpaceFox występuje w odmianach 1,6 l, Trend oraz Sportline. Znaczek I-Motion na klapie bagażnika oznacza, że w danym egzemplarzu moment obrotowy jest przenoszony na koła przez zautomatyzowaną skrzynię ASG z pięcioma przełożeniami, która nieznacznie ogranicza osiągi. Przy zasilaniu benzyną rozpędzanie do setki trwa 12 sekund, a po zatankowaniu etalonu 11,7 s.

Wiele dróg Ameryki Południowej to wyboiste, szutrowe trakty. Dla kierowców, którzy muszą stawiać im czoło, jak również osób prowadzących aktywny tryb życia, Volkswagen przygotował uterenowione odmiany prezentowanego samochodu. Suran Cross oraz SpaceCross wyróżniają się prześwitem zwiększonym o 35 mm oraz nakładkami na karoserię z nielakierowanego plastiku.

Wyposażenie podstawowej wersji prezentowanego kombi jest skromne – obejmuje immobiliser, wspomaganie układu kierowniczego, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz przesuwaną tylną kanapę. Nie oznacza to jednak, że samochód jest tani. Wystarczy wspomnieć o cenach w Brazylii. Wysokie podatki sprawiają, że SpaceFox kosztuje na lokalnym rynku równowartość… 82 – 98 tys. złotych!

W 2010 roku Suran oraz bliźniaczy SpaceFox przeszły kurację odmładzającą. Samochody po face liftingu wyróżnia przedni i tylny pas w stylizacji typowej dla najnowszych modeli Volkswagena, m.in. Golfa VI. Koncern zwraca uwagę, że modyfikacje obniżyły o 6 proc. współczynnik oporu aerodynamicznego. Co ciekawe, kombi jest bardziej opływowe od znacznie mniejszego Foksa. Przy okazji face liftingu przeprojektowano również wnętrze, które jest bardziej estetyczne. Zmienione nastawy zawieszenia zapewniają lepsze właściwości jezdne, szczególnie na nierównych drogach.

DANE TECHNICZNE
Silnik: 4-cylindrowy 8-zaworowy 1,6 l
Moc maks. 101/104 KM (benzyna/etanol)
Maks. moment obr. 147/153 Nm (benzyna/etanol)
Skrzynia:  5-biegowa ręczna/automatyczna
Osiągi:
0 – 100 km/h: 11,1 – 12 s
V maks.: 179 – 181 km/h
Hamulce (p/t): tarczowe wentylowane/bębnowe
Wymiary (dł./wys./szer.) 4,18/1,58/1,66 m
Rozstaw osi: 2,46 m
Koła: 195/55 R15
Masa własna: od 1155 kg

ŁS, fot. VW

Podobne

VW Scirocco 1 po tuningu i swapie silnika, widok z boku

78′ VW Scirocco- dopieszczony youngtimer

W 1998 roku Adrian miał 16 lat. Pewnego letniego dnia pod jego dom przyjechało trzech mężczyzn z pytaniem, czy nie chciałby kupić od nich VW Scirocco. Chłopak był znany w okolicy z tego, że od 12 roku życia jeździł maluchami. Adrian, choć nie miał pieniędzy, postanowił, że kupi samochód. Nim auto, które oglądacie na zdjęciach, zaczęło wyglądać jak dziś, przeszło długą…

VW Buggy wraca, w wersji elektrycznej

Volkswagen postanowił ożywić legendę Buggy! Na początku marca, podczas Salonu Samochodowego w Genewie (7-17 marca) koncern z Wolfsburga przedstawi pierwszą w pełni elektryczną wersję nowego Buggy – modelu nawiązującego do popularnych amerykańskich pojazdów plażowych. Studyjne auto skonstruowano w oparciu o modułową platformę MEB służącą do budowy pojazdów z napędem elektrycznym. W pełni elektryczny Buggy nawiązuje…