Uszkodzona pompa paliwa – jakie objawy oznaczają awarię - Trends Magazines

Uszkodzona pompa paliwa – jakie objawy oznaczają awarię

dystrybutor paliwa

Zadaniem pompy paliwa jest zasysanie paliwa ze zbiornika pojazdu, aby przetransportować je do wtryskiwaczy w silniku. Uszkodzona pompa paliwa może skutecznie unieruchomić pojazd, dlatego najlepiej zająć się nią już przy pierwszych objawach usterki.

Awaria pompy paliwa – objawy

Pompa paliwa to jeden z podzespołów pojazdu, który w przypadku awarii należy wymienić na nowy, odpowiednio dopasowany do konkretnego modelu auta. Dobór właściwego modelu pompy paliwa jest możliwy na stronie https://deler.pl/c/uklad-paliwowy/pompa-paliwa. We współczesnych samochodach pompa paliwowa jest montowana w zbiorniku paliwa lub bezpośrednio pod nim. Jest to lokalizacja korzystna ze względu na możliwość wytłumienia hałasu, generowanego podczas jej pracy, ale także chłodzenie i smarowanie tego podzespołu samochodu przez obecne w zbiorniku paliwo. Pompa paliwowa może być też zlokalizowana pod tylną kanapą lub w okolicach koła zapasowego.

Praca pompy paliwa opiera się na silniku elektrycznym. Wprawia on w ruch wirnik pompy, który wtłacza paliwo do jej wnętrza, przy okazji wytwarzając ciśnienie. Z wnętrza pompy paliwo jest ewakuowane po otwarciu zaworu zwrotnego do przewodu paliwowego. Wygenerowane przez silnik pompy ciśnienie pozwala dostarczyć paliwo aż do wtryskiwaczy. W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim najczęściej obecna jest także dodatkowa pompa wysokociśnieniowa, która znajduje się w układzie przed przewodami paliwowymi. Jej zadaniem jest dodatkowe zwiększenie ciśnienia podawanego paliwa.

Objawy uszkodzonej pompy paliwa mogą pojawić się znienacka i początkowo nie zwrócić naszej uwagi. Należą do nich nagłe gaśnięcie silnika, najczęściej tuż po jego uruchomieniu lub próbie ruszania (po wciśnięciu pedału gazu), a także szarpanie podczas jazdy. Oba te symptomy są związane z dostarczeniem przez pompę zbyt małej ilości paliwa, niezbędnego do prawidłowej pracy silnika. Kiedy paliwa jest zbyt mało, silnik gaśnie. Kiedy ciśnienie paliwa jest zbyt niskie, pojawia się nieregularna praca jednostki i niekomfortowe dla kierowcy uczucie szarpania (najczęściej towarzyszą mu głośne dźwięki dochodzące spod maski). Skrajnym przypadkiem objawu awarii pompy paliwa jest brak rozruchu silnika. Dzieje się tak, kiedy paliwo w ogóle nie jest tłoczone przez pompę lub jego ilość jest zbyt mała, by doszło do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku.

Awaria pompy paliwa – diagnostyka

Przed podjęciem jakichkolwiek działań naprawczych warto upewnić się, że przyczyną problemów na pewno jest uszkodzona pompa paliwa. Objawy awarii mogą wskazywać właśnie na nią, jednak bardzo często okazuje się, że prawidłowy przepływ paliwa jest blokowany np. z powodu zanieczyszczenia filtra paliwa, który nie był wymieniany w pojeździe przez długi czas. Nieprawidłowe ciśnienie podawanego paliwa mogą generować także uszkodzenia przewodów paliwowych, które należy regularnie kontrolować pod kątem pęknięć, wycieków czy uszkodzeń mechanicznych.

Jeżeli sprawdzenie powyższych elementów nie wskazuje na ich uszkodzenie, najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią pompy. W przypadku tego elementu zalecana jest wymiana na nowy. Wszelkie próby naprawy pompy paliwa uchodzą w obecnych czasach za nieopłacalne ze względu na stosunkowo niskie ceny pomp na rynku wtórnym oraz długość procedury naprawczej.

Czy można jeździć z uszkodzoną pompą paliwa?

Jak można się spodziewać, bazując na opisie objawów, jazda z uszkodzoną pompą paliwa nie jest zalecana. Problemy z rozruchem, okresowe szarpanie silnika może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Nieprawidłowa praca pompy nie jest zjawiskiem, które minie samo z siebie. Jej stan będzie się pogarszał, aż w końcu uruchomienie silnika nie będzie możliwe.

Dlaczego pompa paliwa ulega awariom? 

Podstawowych przyczyn awarii pomp paliwa jest kilka. Poza zużyciem eksploatacyjnym, czyli zwyczajnym pogorszeniem parametrów pracy ze względu na upływ czasu i przebieg pojazdu, najczęściej pompy odmawiają posłuszeństwa na skutek zanieczyszczeń znajdujących się w zbiorniku paliwa. Pompa może z ich powodu ulec przegrzaniu lub zatarciu. Skąd biorą się zanieczyszczenia w baku? Mogą dostać się tam wraz z zatankowanym paliwem, jednak najczęściej odpowiedzialna za ich powstanie jest woda, zbierająca się na ściankach zbiornika. Obecność wody to prosta droga do wystąpienia rdzy, która może zostać zassana przez pompę. Aby uniknąć wytrącania się wody, nie należy jeździć zbyt często z małą ilością paliwa w baku.

Podobne

BMW Club Polska w Holandii

BMW Club Polska organizuje comiesięczne spoty dla klubowiczów mieszkających w Niemczech, Belgii i Holandii. 17 kwietnia odbyło się jedno z takich spotkań właśnie w Holandii. Uczestnicy mogli wymienić się swoimi doświadczeniami związanymi z marką BMW. Można było też zdiagnozować i zmodyfikować swoje auto, dzięki firmie BCC Bimmer Performance. Wszystko to w rodzinnej i przyjaznej atmosferze.…

weismann thunder na szosie

Nowy Wiesmann Thunderball – tym razem bez silnika BMW

Niemiecka manufaktura, budująca sportowe roadstery, po wielu zapowiedziach zaprezentowała wreszcie nowy samochód. Oto Wiesmann Thunderball.  Do tej pory Wiesmann budował samochody oparte na technologii BMW. Z ich garażu wychodziły świetne samochody - MF3 z silnikiem od E46 M3, MF4 z różnymi wariantami V8 oraz topowe MF5 z motorem od M5 E60. Od premiery tego ostatniego…