W Polsce – zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym – nie odniósł sukcesu. Rodzinny Golf Plus został jednak wyprodukowany w liczbie 930 tys. egzemplarzy. Jest zatem w czym wybierać.
Przed erą crossoverów i SUV-ów za najlepszą propozycję dla rodziny uchodziły kompaktowe vany. Swoich sił w segmencie w 2004 r. postanowił spróbować Volkswagen. Przepisem na znalezienie dodatkowej przestrzeni było podwyższenie karoserii Golfa V. Dodatkowe 95 mm umożliwiło przeprojektowanie wnętrza. Siedzi się w nim w bardziej wyprostowanej pozycji niż w kabinie klasycznego Golfa, co jednym będzie odpowiadać, innym – wręcz przeciwnie. Tylną kanapę można przesuwać w zakresie 16 cm, wybierając między przestrzenią dla pasażerów a pojemnością bagażnika (395–505 l, z możliwością powiększenia do 1450 l po złożeniu oparć).

Do spokojnego charakteru Golfa Plus dopasowano jednostki napędowe. Najmocniejsza z nich – 1.4 TSI – rozwija 160 KM. Rynek wtórny jest jednak zdominowany przez słabsze motory. Ogromnie popularny jest 1.9 TDI. 90 KM i 210 Nm albo 105 KM i 250 Nm w zupełności wystarcza w samochodzie o rodzinnym charakterze. Tym bardziej że diesel z pompowtryskiwaczami pali niewiele (ok. 6 l/100 km), jest trwały i prosty w naprawach. Optymalną propozycją dla osób planujących niewielkie przebiegi roczne i ceniących bezproblemową eksploatację jest benzynowy 1.6 8V, który doskonale toleruje montaż instalacji gazowych. Warto dodać, że silnik występował też w wersji MultiFuel (przystosowanej do zasilania bioetanolem E85) oraz BiFuel (z fabryczną instalacją LPG).
Najbardziej oryginalną wersją Golfa Plus jest CrossGolf. Oferowana od 2006 r. namiastka crossovera ze zwiększonym o 20 mm prześwitem, plastikowymi nakładkami na zderzaki i urozmaiconym wnętrzem wygląda znacznie ciekawiej od pierwowzoru, co przekłada się na jej ceny na rynku wtórnym. O ile Golfa Plus uda się kupić za 15–17 tys. zł, tak na CrossGolfa trzeba przeznaczyć przynajmniej 24 tys. zł. W drugiej połowie 2008 r. Golf Plus został zmodernizowany i zewnętrznie upodobniony do Golfa VI. Wraz z face liftingiem zniknął z oferty 1.9 TDI. Pozostałe silniki były wymieniane bądź udoskonalane na bieżąco. Odświeżone Golfy Plus kosztują przynajmniej 26 tys. zł. Na ich zakup trzeba jednak przeznaczyć więcej, chyba że jesteśmy w stanie pogodzić się z barwną historią lub przebiegiem przekraczającym 250 tys. km.

To warto wiedzieć:
– Deska rozdzielcza jest analogiczna z montowaną do Tiguana
– Golf Plus nie był oferowany z napędem 4Motion
Tym się nie przejmuj:
– Problemy z zawieszeniem, hamulcami
– Drobne uszkodzenia nadwozia i wnętrza
To warto sprawdzić:
– Stan silnika, faktyczny przebieg
– Kondycja skrzyni DSG
| Silnik | 1.9 TDI R4 (105 KM, 250 Nm) |
| Skrzynia biegów | 5-stopniowa |
| Długość/szerokość/wysokość | 4206/1759/1580 mm |
| Rozstaw osi | 2578 mm |
| Koła | 195/65 R15 |
| Masa własna | 1395 kg |
| 0–100 km/h | 11,9 s |
| V maks. | 183 km/h |
Szymon Łukasik, Fot. VW


